باغ دولت آباد یزد و بادگیر مشهور آن را بهتر بشناسیم

باغ دولت آباد از باغ‌های قدیمی شهر یزد در کشور ایران است. بنای این مجموعه در حدود ۲۶۰ سال قدمت داشته و محل اقامت حاکم وقت و معاصر با شاهرخ میرزا و کریم خان زند بوده‌است.

  • تعداد بازدید: 12228
  • ارسال در تاریخ: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
  • بروزرسانی: ۶ خرداد ۱۴۰۲

این مجموعه یادگاری است از دوره‌های افشاریه و زندیه که شامل عمارت سردر، ساختمان هشتی و بادگیر، عمارت بهشت آئین و تالار آینه، عمارت تهرانی، آب انبار دو دهانه و باغ ناصر است. فضای سبز باغ درختان میوه مانند انگور و سرو و کاج داشته و همچنین گل‌های محمدی و سرخ نیز در باغ دیده می‌شوند.

در اصلی این مجموعه در خیابان شهید رجایی قرار گرفته‌است و در دیگری که در بلوار دولت آباد قرار دارد ورودی نداشته و در دست مرمت و بازسازی است. به همین علت تردد از در اصلی انجام می‌گیرد.

باغ دولت آباد

هنگام ورود از یک هشتی نسبتاً بزرگ عبور می‌کنیم که محل ارائه و فروش صنایع دستی از قبیل سفال است.فضای داخلی باغ تقریباً سبز است و تا حدودی باغ فین کاشان را در ذهن بیننده تداعی می‌کند. با این تفاوت که باغ فین کاشان سرسبزتر جلوه می‌کند در حالی که باغ ناصر با وجود اینکه متولی دارد به نظر می‌رسد که از آبیاری خوبی برخوردار نیست و خشک دیده می‌شود.

باغ دولت آباد

 روشنایی باغ در شب توسط لامپ‌هایی که در داخل فانوس گذاشته شده و به فواصل معین در اطراف قرار گرفته‌اند تامین می‌شود که منظره زیبایی را نیز ایجاد می‌کند.

باغ دولت آباد

درهای چوبی ساختمان اصلی به زیبایی کنده کاری شده است و در داخل بنا اتاق‌های متعددی قرار دارد که در اکثر این اتاق‌ها حوضی دارند و درهای یکی از اتاق‌ها که رو به حیاط و باغ باز می‌شود،با شیشه‌های رنگارنگ با طرح‌های زیبا مزین شده که در طول روز منظره زیبایی از نقاط رنگی منعکس شده را بر روی حوض مرمرین به نمایش می‌گذارد. در یکی دیگر اتاق‌ها بادگیر معروف دولت آباد قرار دارد که با ارتفاع زمین ۳۳ متر از زمین بلندترین بادگیر از نوع خود بوده و به خوبی کولر می‌تواند خنکی ساختمان را تامین کند.

همچنین برای دیدن سایر مقالات درباره مشهد به لینک های زیر مراجعه فرمایید:
مجموعه امیر چخماق یزد را چقدر می شناسید
مسجد جامع یزد نماد یزد را بیشتر بشناسیم
برج خاموشان یزد را بهتر بشناسیم

باغ دولت آباد
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info