از غار علیصدر بزرگترین غار آبی جهان چه می دانید

غار علیصدر یکی از بی‌نظیرترین غارهای طبیعی جهان در 75 کیلومتری همدان ودر کوه ساری قیه ایجاد شده است.در این کوه دو غار دیگر به نام‌های سراب و سوباشی وجود دارد که به ترتیب 7 و 11 کیلومتر با غار علیصدر فاصله دارند .

  • تعداد بازدید: 6119
  • ارسال در تاریخ: ۱ خرداد ۱۳۹۵
  • بروزرسانی: ۱ خرداد ۱۳۹۵

غار علی صدر از جاذبه های گردشگری همدان  تنها غار تالابی ایران و همچنین بزرگ ترین غار آبی جهان است.

نام اصلی این غار در فرهنگ جغرافیایی ایران و فرهنگ دهخدا "علی سرد" آمده است که هر دو منبع،نام اصلی آن را "علی سد" ذکر کرده‌اند که رفته رفته اصطلاحاً به علیصدر معروف شده است.

غار علیصدر در قسمت جنوبی روستایی به همان نام درون کوهی کم ارتفاع قرار دارد و دنباله رشته این کوه به سمت «گل تپه» کشیده شده است.در پای این کوه چشمه آبی به نام «آب شور» قرار دارد. خود چشمه از دریاچه واقع در کف غار علیصدر سرچشمه می‌گیرد و از آب غار در تابستان برای مصارف مختلف استفاده می‌شود.

image

با پارک های آبی مشهد بیشتر آشنا شویم

  • تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
مشهد در زمینه احداث پارک های آبی موقعیت بی نظیری در ایران و خاورمیانه دارد.مشخصات،امکانات و آدرس پارک های آبی به همراه جدیدترین تور مشهد در این مقاله آورده شده است.

قندیل های زیبایی سقف غار که از رسوبات کربنات ایجاد شده،جذابیت غار علیصدر را دوچندان کرده است.آب درون غار به تالارهای متعددی تقسیم می شود که این تالارهای پیچ در پیچ به وسیله دالان‌های مشبک به یکدیگر مرتبط می‌گردد.بر ای عبور از سطح دریاچه از قایق‌های پایی استفاده می شود.

همدان

آب غار سرد و حدوداً 12 درجه بوده و به رنگ آبی کم رنگ و بسیار زلال است به‌طوری که در بعضی نقاط با وجودی که عمق دریاچه به 5 متر می‌رسد کف بستر آب به‌خوبی قابل رؤیت است اما با وجود زلال بودن برای شرب مناسب نمی‌باشد.

همدان

تا حدود 60 سال پیش غار علیصدر آن چنان معروف و شناخته شده نبود و تنها معبر منتهی به آن راه باریکه تنگ و تاریکی بود که یک نفر به ‌سختی قادر به عبور از آن و رسیدن به محوطه وسیع و تاریک دریاچه‌دار غار بود.حدوداً 15 سال قبل از انقلاب این غار بی‌نظیر به همت سرهنگ یحیایی کاملاً بررسی و به وسیله قایق‌های بادی و نورافکن‌های مخصوص کشف، شناسایی و رسماً معرفی گردید و بعدها به این صورت توسعه یافت.دهانه غار شکافته و سپس بازسازی گشت و از سال 1354 برای بازدید گردشگران باز است.
در مجموعه گردشگری غار علیصدر تسهیلاتی مانند مهمانسرا،ویلای چوبی،سوئیت اقامتی،چادرصحرایی،رستوران،بازارچه مواد غذایی و صنایع دستی،فضای سبز و امکان کوهنوردی برای گردشگران مهیاست.

همدان
همدان
همدان
همدان
همدان
همدان
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info