آرامگاه باباطاهر شکوهی از هنر دوره سلجوقی در ایران

آرامگاه باباطاهر بر فراز تپه ای در شمال شهر همدان قرار گرفته است. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی درباره باباطاهر، تاریخچه بنای آرامگاه، جزئیات آن و همچنین راهنمای سفر به همدان شامل تور و بلیط همدان را در اختیار شما قرار دهیم.

  • تعداد بازدید: 4847
  • ارسال در تاریخ: ۱۹ مهر ۱۳۹۵
  • بروزرسانی: ۱۹ مهر ۱۳۹۵

آرامگاه باباطاهر بر فراز تپه ای در شمال باختری همدان قرار دارد. قدمت آرامگاه اصلی باباطاهر به دوره سلجوقیان می رسد. این بنا در طول قرون مختلف شاهد تخریب و بازسازی های متعدد بوده است.

برای سفر به همدان و بازدید از جاذبه های گردشگری گوناگون این استان پیشنهاد ما پرواز مستقیم همدان است. همچنین جدیدترین تورهای لحظه آخری داخلی را در بخش تور ایرانگردی های هالیدی چک کنید.

درباره باباطاهر

تور ایرانگردی

باباطاهر همدانی، معروف به " بابا طاهر عریان" ، عارف، شاعر و دو بیتی سرای اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم هجری ایران و معاصر طغرل بیک سلجوقی بوده است. بابا لقبی بوده که به پیروان وارسته می داده اند و عریان به دلیل بریدن وی از تعلقات دنیوی می باشد. همچنین، در میان مردم لر لقب بابا به پیران و مرشدان اهل حق نسبت داده می شود.

تاریخچه آرامگاه باباطاهر

تور ایرانگردی

در قرن ششم هجری یک برج هشت ضلعی آجری بر روی مزار باباطاهر ساخته شد که بعدها بر اثر مرور زمان ویران شد.
در زمان پهلوی اول از طرف شهرداری همدان بنای جدیدی به جای بنای قدیمی ساخته شد که مصالح آن بیشتر آجر بود. در جریان همین باز سازی، لوح کاشی مربوط به قرن هفتم هجری، که هم اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می شود، به دست آمد. بر روی این کاشی فیروزه ای رنگ، آیات قرآن مجید به خط کوفی برجسته نوشته شده است.
احداث بنای جدید در سال ۱۳۴۴ خورشیدی با همت انجمن آثار ملی و شهرداری همدان و توسط مهندس محسن فروغی و مهندس هوشنگ سیحون انجام شده است.
آرامگاه جدید، شاهکاری ممتاز و بدیع از معماری عصر جدید است که طرح اصلی آن تلفیقی از معماری قرن های هفتم و هشتم هجری و عصر حاضر است.

درباره بنای آرامگاه باباطاهر

تور ایرانگردی

نما و فرش بنای آرامگاه باباطاهر همدان از سنگ است و در داخل آن کتیبه هایی از کاشی وجود دارد. برج آرامگاه بر قاعده ای هشت ضلعی واقع شده که ارتفاع آن از سطح فوقانی تپه ‪ حدود 20‬متر و از کف خیابان ‪ حدود 25‬متر می باشد.
ستون های هشت گانه برج، قطعه سنگ مزار، کف و پله های آرامگاه از سنگ گرانیت حجاری شده است و بنای اصلی نیز به ابعاد 10*10 متر با مجموعه ای از منشورها پوشیده شده و دارای مدخل های ورودی و منفذهای نور است.
در محوطه داخلی آرامگاه ‪ ۲۴‬دو بیتی از سروده های باباطاهر بر روی ‪ ۲۴‬قطعه سنگ مرمرین نوشته و نصب شده است. دو لوحه برنجی نیز در محوطه داخلی نصب شده است که یکی از آنها اسامی هیات موسس انجمن آثار ملی به هنگام ساختمان آرامگاه و دیگری نام برخی از شخصیت هایی است که در کنار بابا طاهر دفن شده اند.
مساحت کل زیر بنای آرامگاه و باغ آن حدود 8965 متر مربع برآورد شده است.

برخی از بزرگان و ادیبانی که در جوار مزار باباطاهر آرمیده اند:

  • محمد ابن عبدالعزیز از ادیبان سده سوم هجری
  • ابولفتح اسعد از فقیه هان سده ششم هجری
  • میرزا علی نقی کوثر از دانشمندان سده ۱۳ و مفتون همدانی از شاعران سده چهاردهم هجری
تور ایرانگردی

این جاذبه گردشگری همدان طی شمار ۱۷۸۰ در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۶ به ثبت آثار تاریخی و ملی ایران رسیده است.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info