10 سوغاتی جذاب استانبول که می توانید به دوستان هدیه دهید

کشور ترکیه در سال های اخیر بسیار مورد توجه گردشگران، به خصوص گردشگران ایرانی بوده است. در میان تمام شهرهای ترکیه، شهر استانبول که از بزرگ ترین شهرهای جهان و بزرگ ترین شهر ترکیه است، بیشتر از شهرهای دیگر مورد استقبال بوده است و گردشگران زیادی با خرید بلیط پرواز خارجی هر ساله به استانبول سفر می کند.

  • تعداد بازدید: 3020
  • ارسال در تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
  • بروزرسانی: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
  • میانگین مطالعه: 9 دقیقه
کشور ترکیه در سال های اخیر بسیار مورد توجه گردشگران، به خصوص گردشگران ایرانی بوده است. در میان تمام شهرهای ترکیه، شهر استانبول که از بزرگ ترین شهرهای جهان و بزرگ ترین شهر ترکیه است، بیشتر از شهرهای دیگر مورد استقبال بوده است و گردشگران زیادی با خرید بلیط پرواز خارجی هر ساله به استانبول سفر می کند.

شهر استانبول در کنار دریای مرمره و تنگه بسفر قرار دارد و با جاذبه های تاریخی و تفریحی متنوعش افراد با هر سلیقه ای را راضی نگه می دارد. جاذبه هایی نظیر مسجد ایاصوفیه، برج گالاتا، موزه پرا استانبول، مسجد آبی و... باعث جذب گردشگران زیادی شده اند.

خرید کردن در ترکیه نیز از محبوب ترین کارهایی است که ایرانیان در سفرشان به این کشور انجام می دهند. خرید در استانبول نیز همواره طرفداران خاص خود را داشته است. تنوع محصولات و قیمت های مناسب در برخی فصول، امکان تجربه یک خرید عالی را برای خریداران فراهم می کند.
خرید سوغاتی نیز در فرهنگ ما همیشه بخشی از سفرهایمان بوده است و از آن جایی که خرید سوغاتی حس خوبی را القا می کند، همه به دنبال خرید سوغات مخصوص شهری هستند که به آن سفر کرده اند.

به عنوان فردی که قصد سفر به استانبول را دارید چقدر با سوغات این شهر آشنا هستید؟ بهتر است بدانید که سوغات شهر استانبول به دو دسته خوراکی و صنایع دستی تقسیم بندی می شوند که در ادامه این مطلب به معرفی این سوغات پرداختیم.

بهترین سوغات استانبول

چای و دمنوش

چای، بخش جدایی ناپذیری از فرهنگ ترکیه بوده و مصرف آن بسیار رواج دارد. علاوه بر چای می توانید در استانبول دمنوش‌ های معطر نیز تهیه کنید. این دمنوش‌ های گیاهی در طعم های سیب، گل سرخ، گل لیندن، انار و بامیه هستند و در کنار انواع ادویه‌ جات، در بازارچه ها و فروشگاه‌ ها به صورت باز و بسته‌ بندی شده عرضه می‌ شوند. نکته جالب این جاست که علاوه بر خود چای، وسایل تهیه و سرو آن نیز به عنوان سوغاتی شناخته می شوند. در این شهر، چای را در استکان‌ های کمرباریک سرو می‌ کنند که برخی از این استکان ها با دست نقاشی شده اند و طراحی‌ های زیبایی دارند.

باقلوا

احتمالا با شنیدن نام ترکیه اولین چیزی که به ذهنتان برسد باقلواهای خوشمزه ترکیه است. نباید سفر به استانبول را بدون امتحان کردن باقلوای ترکیه به پایان برسانید و می توانید این خوراکی خوشمزه را به عنوان سوغات به عزیزانتان هدیه دهید.
باقلوا استانبول

راحت الحلقوم

از دیگر شیرینی های خوشمزه و سنتی ترکیه ای، راحت الحلقوم است که از نشاسته و شکر تهیه می شود. طعم فوق العاده ای که در راحت الحلقوم های ترکیه حس می کنید، به دلیل وجود عصاره های میوه و انواع مغزها در آن است. این سوغات با قیمت خوب برای همه‌ اقشار و سلیقه‌ ها مناسب است، همچنین حمل و نقل آسانی دارد. راحت الحلقوم که در ترکیه به آن لوکوم می گویند را از اکثر مغازه ها در اطراف و داخل بازار ادویه استانبول می توانید تهیه کنید.

ادویه جات و سبزیجات معطر

اگر قصد سوغاتی بردن برای کسی را دارید که به آشپزی علاقه دارد، پیشنهاد ما به شما ادویه جات و سبزیجات معطر و خاص استانبول است. ترکیه جزو کشورهایی است که به آشپزی علاقه زیادی دارند و از ادویه‌ جات تازه و متنوعی استفاده می کنند. این ادویه ها در فروشگاه‌ های مخصوص و بازارچه‌ های ادویه در بهترین و تازه ترین شکل تهیه می شوند. این ادویه ها را در بازار استانبول در بسته بندی های متفاوتی می توانید پیدا کنید و با اضافه کردن آن ها به غذاهایتان عطر و طعم فوق العاده غذاهای ترکی را تجربه کنید.

قهوه ترک

در سفرتان به استانبول با خرید بلیط هواپیما و با قدم زدن در خیابان ها زیبا و پر از کافه استانبول و با حس کردن رایحه بی نظیر قهوه ترکی، قطعا هوس نشستن در یک کافه دنج در استانبول و امتحان کردن قهوه ترکی به سرتان می زند. قهوه های ترکی با طعم و رایحه مطبوعشان در سراسر جهان طرفدار دارند و تجربه نوشیدن قهوه ترک در ترکیه می تواند تجربه بسیار لذت بخشی برای شما باشد. از دیگر مزیت های آن به عنوان سوغات این است که همه می توانند به راحتی این قهوه ها را دم کرده و نوش جان کنند.

نظرقربانی

اگر حتی اندکی با فرهنگ ایرانی آشنایی داشته باشید، حتما کلمه چشم و نظر به گوشتان خورده است. جالب است بدانید که این اعتقادات در فرهنگ مردم ترکیه هم وجود داشته و از همین رو در بیشتر مغازه های شهرهای ترکیه از جمله استانبول، می توانید نظرقربانی را در ابعاد مختلف پیدا کنید.

در واقع در ترکیه به این باور بودند که این اشیا باعث دور کردن چشم زخم می شوند. امروزه این اعتقاد در بین مردمان ترکیه خصوصا جوان ترها بسیار کمرنگ شده است و از این نظرقربانی ها برای تزیین خانه هایشان استفاده می کنند.

سرامیک های ایزنیک

عاشق زیبایی کاشی های ایزنیک در جاذبه های گردشگری محبوب مانند کاخ توپکاپی، ایاصوفیه، مسجد رستم پاشا و... شده اید؟ شما نمی توانید این آثار هنری را به خانه بیاورید اما قطعاً می توانید یک قطعه سرامیک ایزنیک برای خود بخرید تا برای همیشه خاطره سفرتان به استانبول و آن بناهای باشکوه را به خاطر داشته باشید.

در حالی که آوردن سرامیک های عتیقه ایزنیک از ترکیه ممنوع است، شما می توانید نسخه های مدرنی را بخرید که به همان اندازه زیبا هستند. موارد مختلفی مانند بشقاب، کاسه و گلدان های که از این سرامیک ها ساخته شدند را می توانید به عنوان سوغات تهیه کنید و به اعضای خانواده و دوستان خود هدیه کنید.
سرامیک های ایزنیک
فروشندگان همیشه برای استفاده بهتر از آنها مخصوصاً هنگام مسافرت، آنها را درون ورقه های حبابی می پیچند. در صورت خرید عمده نیز برخی از فروشندگان خریدهایتان را برای شما ارسال می کنند.

گلیم و فرش

فرش های گلیم ترکیه‌ای از جمله سوغاتی های استانبول هستند که بیشترین طرفدار را دارند. این فرش هایی که به زیبایی طراحی شده اند. بنابراین می توانید از این فرش ها گلیم ها علاوه کابرد اصلی آن ها به عنوان یک وسیله تزیینی به دیوار نیز آویزان کنید.
بهترین و گران ترین فرش های گلیم قطعات دستبافت هستند که بیشتر آن ها داستانی را روایت می کنند. برخی از فروشندگان فرش می توانند نمادهای روی فرش را برای شما تفسیر کنند. فرش های ماشینی نیز با قیمت های کمتری به صورت گسترده در دسترس هستند. کیفیت کالای موردنظر خود را بررسی کنید و همیشه سر قیمت چانه بزنید!

ظروف مسی

از قرن ها قبل در ترکیه از مس برای ساخت ظروف و اشیای متنوع استفاده گردیده است، حتی بازارهای مخصوص مسگرها همچنان فعالیت دارند و انواع ظروف با طرح‌ های سنتی و مدرن درست می کنند. با گذشت سال های زیاد، امروزه با اینکه ظروف مدرن در همه جا یافت می شود، اما بازهم مردمانی هستند که از ظروف مسی استفاده می کنند و محبوب ترین ظروف مسی در میان گردشگران استانبول نیز فنجان‌ های مسی و مخصوص قهوه ترکی است که می توانید در هنگام سفرتان با خرید بلیط لحظه اخری تهران استانبول برای دوستان و آشنایان خود به عنوان سوغاتی تهیه کنید.

چگونه در بازارهای استانبول تخفیف بگیریم؟

اول از همه به خاطر داشته باشید که مرز بین بی احترامی و چانه زنی بسیار باریک است. ما به شما توصیه می کنیم هنگام خرید کالاهایی نظیر فرش ها و سرامیک ها بعد از شنیدن قیمت، نصف قیمت گفته شده را به فروشنده پیشنهاد دهید؛ در این صورت به احتمال زیاد بین 25 تا 30 درصد تخفیف خواهید گرفت.
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info