باکو کجاست

باکو در حاشیه دریای کاسپین قرار دارد. باکو پایتخت کشور اذربایجان است و تورهای باکو به صورت زمینی هم برگزار می شود. باکو به دلیل پیشرفت قابل توجه و بافت اروپایی که دارد و اینکه نه تنها  بزرگترین شهر کشور آذربایجان بلکه وسیع ترین شهر منطقه قفقاز نیز میباشد، تبدیل به قطب گردشگری آذربایجان شده است.

  • تعداد بازدید: 3719
  • ارسال در تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۸
  • بروزرسانی: ۲۵ آبان ۱۳۹۸
  • میانگین مطالعه: 10 دقیقه

درباره باکو پایتخت کشور آذربایجان

تور باکو

باکو مرکز فرهنگی، صنعتی و علمی جمهوری آذربایجان است و به همین خاطر دو چندان اهمیت دارد. شهر باکو حدودا سه میلیون نفر جمعیت دارد و به دوازده بخش تقسیم میشود، که با انبوهی از مغازه ها،رستوران ها و پاساژ ها در اطراف و در مرکز باکو، میدان فواره قرار دارد، خیابان نظامی nizami street از خیابانهای مهم شهر باکو است که پیاده رویی عریض و بزرگ دارد و با داشتن فروشگاه های مختلف محبوبیت زیادی در بین گردشگران و باکو نشینان دارد.

جالب است بدانید نام "باکو" پایتخت آذربایجان ، ریشه ای فارسی دارد ، برخی میگویند از ریشه ی کلمه ی فارسی "بادکوبه " و برخی گمان میکنند از کلمه ای پهلوی به معنی " شهر خدا" است و عده ای عقیده ای دیگر دارند. به دلیل اینکه در این شهر در تمام طول سال  باد های پر قدرتی میوزد ، باکو را (شهر بادها) نیز میشناسند.  این شهر  به دلیل  ار تفاع منفی 28 متری که یعنی پایین تر از سطح دریاست به عنوان کم ارتفاع ترین پایتخت دنیا نیز شناخته میشود.

پول رایج باکو

منات (AZN) هر منات اذربایجان معادل 0.59 دلار آمریکا است که به زبان ساده ترهر 100 دلار آمریکا برابر 170 منات آذربایجان است، برای تبدیل منات آذربایجان به ریال ایران لازم است قیمت روز دلار را به عدد 1.7 تقسیم کرد.

زبان مردم باکو

تور باکو

مردم کشور آذربایجان به 3 زبان صحبت میکنند که زبان رسمی آنها آذری ست و با لهجه و زبان ترکی آذری ایرانیها شباهت زیادی دارد. زبان دومشان روسی است که بسیار در بین مردمانشان بسیار رواج دارد، و هم چنین برخی مردم به زبان انگلیسی نیز صحبت میکنند.

دین مردم باکو

جالب است بدانید دین نود درصد مردم آذربایجان مسلمانان شیعه هستند  اما با این وجود آذربایجان کشوری سکولار است  و آزادی مذهبی در این کشور برقرار است ، یعنی قوانین مذهبی در آذربایجان وجود ندارد.

سوغات باکو

از سوغات شهر باکو میشود به قالیچه و فرش و هم چنین مگنت ( آهن ربا ) هایی با عکس هایی از برج های شعله ، برج میدین و آبنما اشاره کرد و همینطور کیف پول، روسری، کیف، انواع ظروف فلزی و مسی از جمله صنایع سنتی و دستی آذربایجان است.

دیدنی های باکو

مرکز حیدر علیف : Heydar Aliyev Center   از جمله پر بازدیدترین ومهم ترین دیدنی های باکو سازه ای زیبا با این نام است ، که دارای گالری ها و موزه های مختلف  که اطلاعاتی در مورد حیدر علیف ، رهبر ملی جمهوری آذربایجان ، ارائه میدهند.

برج میدن : Maiden Tower  در قرن دوازدهم میلادی  سازه ای تاریخی به نام برج میدن ساخته شد که جو محبوب ترین جاذبه های باکو نیز میباشد و هم چنین از نمادهای ملی کشور است  و تصویرش روی اسکناس های منات وجود دارد .جالب است بدانید  در میراث جهانی یونسکو ، برج میدن  به ثبت رسیده است.

کاخ شروان شاهان : Palace of the Shivanshahs  در قرن پانزدهم میلادی ساخته شده است  که یکی از مروارید های معماری آذربایجان عنوان گرفته است ، و در کنار برج میدن  اهمیت زیادی دارد  و این کاخ نیز در جزو میراث ثبت شده ی یونسکو میباشد.

میدان فواره : Fountains Square میدان عمومی  که در مرکز شهر باکو قرار دارد ومحلی برای گرد همایی، پیاده روی و گشت و گذار است . در اطراف میدان فواره مغازه،هتل و رستوران هست که دلیل جذابیت آن برای گردشگران است.
تور باکو

آتشگاه Ateshgah : در حومه ی شهر باکو معبدی شبیه برج است که که آتشگاه نام دارد که بر اساس سند هایی جا مانده از هندی ها و ایرانی هاست ، هندو ها و زرتشتی ها برای راز و نیاز و پرستش از این معبد استفاده میکردند.

موزه ی فرش Azerbaijan Carpet Museum : باتوجه به اینکه قالیچه و فرش  از جمله مهم ترین سوغات و صنایع دستی آذربایجان محسوب میشود ؛ وبه دلیل داشتن فضای دوست داشتنی و مدرن به علاوه ی مجموعه نفیس فرش ها ، موزه ی فرش از مهم ترین و پربیننده ترین الویت های گردشگران است.

باغ وحش باکو Baku Zoo : قدمت این باغ وحش به اوایل قرن بیستم میلادی برمیگردد که شما با رفتن به قدیمی ترین باغ وحش کشور آذربایجان که در باکو قرار دارد میتوانید مجموعه از حیوانات را از نزدیک مشاهده کنید.

حمل و نقل عمومی در باکو

تور باکوبا توجه به اینکه باکو شهر چندان وسیعی نیست در مقایسه با کلان شهر های دنیا ، ولی سیستم حمل  ونقل عمومی کار آمدی دارد.

بلیط الکترونیکی باکو باکی کارت کارت نام دارد که دو نوع کاغذی و پلاستیکی دارد ؛ کارت های پلاستیکی قبل شارژ شدن هستند و هزینه ی آن 2 منات ( 15000تومان) است و کارت های کاغذی شارژ نمیشوند و نهایتا تا 4 بار میتوان آن را استفاده کرد که هزینه ی آنها 0.2 منات است ( 1000 تومان)  و از این کارت ها میتوانید هزینه ی اتوبوس های قرمز جدید و مترو را بپردازید . بهتر است برای حمل و نقل عمومی همیشه مقداری سکه و قپیک همراه داشته باشید. یکی از مقاصد پرطرفدار سفر های زمینی  باکو است ، پلیس آذربایجان روی قوانین راهنمایی و رانندگی حساسیت بسیاری دارد.

غذاهای باکو

تور باکو

به دلیل فاصله ی نزدیک کشور آذربایجان با ایران با شنیدن نام غذاهاشون طعم های آشنا و مشابهی را به یاد میاورید ؛ فرهنگ غذایی ایرانی ها و آذری ها بسیار شبیه بهم است بنابراین احساس غربت نمی کنید ،از جمله معروف ترین غذاهای آذری میشود به دلمه ، دوشبارا، لاوانگی، قطاب، لوله کباب ، سبزی قرمه ، کوفته آرزومان ، تکه کباب اشاره کرد .

اختلاف ساعت باکو با تهران 

اختلاف ساعت بین تهران با باکو +0:30 است یعنی اگر ساعت تهران17:00 باشد ساعت باکو 17:30 است .

مراکز خرید باکو

تور باکو

مرکز خرید 28 Mall 28 : مهم ترین مرکز خرید باکو که 70 برند پوشاک را دارد 16 کافی شاپ و رستوران و 28 سالن سینما دارد. 

مترو پارک Metro Park : از کاملترین مراکز خرید که بیشترین تعداد برند معروف را دارد.

بلوار پارک Park Bulvar : از جمله مراکز تازه تاسیس و شیک است که به ساحل نزدیک است و و علاوه برآن که برند های معروف را دارد امکانات تفریحی برای کودکان شما نیز دارد.

پورت باکو  Port Baku : جزو مراکز جدید است که 300 برند کیف و کفش و پوشاک را دارد و محصولات گرانتری نسبت به سایر جاها دارد چرا که یک مرکز بین المللی و با کلاس محسوب میشود.

گنجیلک  Ganjlik : دارای شهر بازی و سینما و رستوران است و در منطقه گنجلیک قرار دارد.
 
بازار صدرک Sadrak : برای گشتن در آن بیشتر از یک روز نیاز دارید و سوغاتی با قیمت مناسب دارد.

مرکز خرید ای وی ام  AVM : در نخجوان است و دو طبقه دارد طراحی به سبک خاص و هنری دارد محل خوبی برای خرید سوغاتی است.

مرکز خرید اف AF : از جمله مراکز خرید شیک است که برند های معروف دارد و اجناس در آنجا ارزان نیست.

مرکز خرید نرگس Nargiz : معماری زیبایی دارد  و به فروشگاه های اروپا شباهت دارد و برند های معروف را عرضه میکند.

آیگون Aygun : اجناس برند اروپایی را عرضه میکند و سینما نیز دارد.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info