معرفی فرودگاه مشهد

فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد یکی از پر تردد ترین فرودگاه های ایران است. این فرودگاه  با جابه‌جایی بیش از 7 میلیون مسافر در سال، رتبه دوم فرودگاه ‌های پر رفت و آمد کشور را به خود اختصاص داده است.

  • تعداد بازدید: 1787
  • ارسال در تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
  • بروزرسانی: ۴ دی ۱۴۰۰
  • میانگین مطالعه: 5 دقیقه

فرودگاه بین المللی مشهد به مساحت حدود 540 هکتار در جنوب شرقی شهر مشهد قرار دارد و با دو باند موازی، ظرفیت پذیرش کلیه هواپیما ها تا رده بویینگ 747 را دارد. فاصله این فرودگاه تا حرم و تا ایستگاه راه ‌آهن مشهد حدود 8 کیلومتر می باشد.

تاریخچه فرودگاه مشهد

فرودگاه بین المللی مشهد در سال 1330 در جنوب‌ شرقی شهر مشهد به مساحت 540 هکتار، با کد یاتا MHD و کد ایکایو OIMM ساخته شده است. فاصله این فرودگاه از سطح دریا 995 متر می ‌باشد. قبل از احداث این فرودگاه، در میدان پانزده خرداد شهر مشهد، باندی خاکی برای فرود هواپیما های کوچک نظامی وجود داشت که محل استقرار ضد هوایی ها نیز بوده است.
اولین باند فرودگاه مشهد در جهت توسعه فرودگاه مشهد به صورت تاکسی وی به ابتدای باند 13 اضافه و ادامه آن به صورت تاکسی وی تا پارکینگ نیروی هوایی بهسازی شد. در سال 1346 باند جدیدی نیز برای فرودگاه مشهد ساخته شد که جنس آن از نوع بتن بود و برای پایگاه پدافند نیروی هوایی مورد بهره برداری قرار گرفت.

مشخصات فرودگاه مشهد

کد یاتا : MHD
آدرس : مشهد بلوار فرودگاه
تلفن اداره کل : 33400001-051
کد ایکایو : OIMM
ارتفاع از سطح دریا : 995 متر
آدرس ایمیل : MHD.info@airport.ir
معرفی فرودگاه مشهد

ترمینال های فرودگاه بین المللی مشهد

فرودگاه بین المللی شهید هاشمی ‌نژاد مشهد دارای ترمینال های مجزا برای پروازهای داخلی و خارجی می باشد:

  • ترمینال پروازهای داخلی (شماره یک) : مساحت این پایانه 38000 متر مربع است و طی 10 ماه ابتدای سال ۹۴ پذیرای پنج میلیون و هفتصد هزار نفر از مسافران و زائران  بوده است. در این ترمینال ورودی پروازهای داخلی در ضلع شرقی و پذیرش بار، دریافت کارت پرواز و سوار شدن به هواپیما از ضلع غربی انجام می ‌شود.

  • ترمینال پرواز های خارجی (شماره دو) : مساحت این ترمینال 21600 متر مربع است. این ترمینال نیز مانند ترمینال شماره یک، طی 10 ماه ابتدای سال 94 پذیرای یک میلیون و هشتصد هزار نفر از مسافران و زائران بوده است. البته در این فرودگاه علاوه بر این ترمینال، ترمینال دیگری نیز به پروازهای ورودی خارجی اختصاص دارد.

شرکت های هواپیمایی فعال در فرودگاه مشهد

از جمله شرکت های هواپیمایی که در فرودگاه مشهد فعالیت دارند و پرواز های خود را از طریق این فرودگاه به انجام می رسانند شامل شرکت های زیر می باشند:
ایران ایر, ماهان ایر, هواپیمایی اترک, فلای دبی, العربیه, هواپیمایی آسمان, تابان, قشم ایر, کیش ایر, فلای بغداد, هواپیمایی کاسپین, ترکیش ایرلاین معرفی فرودگاه مشهد - 1

مسیر های پروازی فرودگاه مشهد

مقصد های خارجی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد: استانبول، دبی، مزار شریف، نجف، کابل، بغداد، بصره، بیروت، شارجه، هرات، آدانا، کویت، لاهور و قندهار.

مقصد های داخلی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد: همدان، اصفهان، یزد، تبریز، رشت، آبادان، قشم، شیراز، کیش، بوشهر، چابهار، زنجان و فرودگاه بین المللی امام خمینی و مهرآباد تهران.

امکانات فرودگاه بین المللی مشهد

فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، امکانات بسیاری برای زائران و مسافران عزیز در نظر گرفته است. از جمله این امکانات می توان به آرایشگاه، راهنمای مسافران، دفاتر فروش بلیط جهت خرید بلیط هواپیما، بسته ‌بندی بار، خدمات بانکی، خدمات باربری، دفتر رزرو هتل، نگهداری بار مسافران به صورت امانت، اجاره خودرو، خدمات تاکسی شهری و بین شهری، پارکینگ، خدمات CIP ، خدمت به افراد معلول، دستگاه ‌های خود پرداز و دفاتر ترافیک شرکت ‌های هواپیمایی اشاره کرد.

دسترسی به فرودگاه بین المللی مشهد

فاصله این فرودگاه از هر یک از مکان های مهم شهر مشهد به صورت زیر می باشد:
  • فاصله تا حرم امام رضا: نزدیک به 8 کیلومتر
  • فاصله تا ایستگاه راه آهن: نزدیک به 11 کیلومتر
  • فاصله تا پایانه مسافربری: نزدیک به 8 کیلومتر
  • فاصله تا مرکز شهر: نزدیک به 8 کیلومتر
اطلاعات فرودگاه ها

فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد در میدان پانزده خرداد، انتهای بلوار جمهوری اسلامی واقع شده است و دسترسی به این فرودگاه نیز علاوه بر خط 1 متروی مشهد، از طریق خط 77 شرکت اتوبوسرانی و نیز ایستگاه تاکسی دربستی با 300 دستگاه تاکسی، امکان پذیر می باشد. اگر قصد دارید با استفاده از مترو، خود را به فرودگاه هاشمی نژاد مشهد برسانید باید از خط یک متروی مشهد استفاده کنید. ایستگاه متروی فرودگاه مشهد غدیر نام دارد و از ایستگاه وکیل آباد به سمت این ایستگاه به راه می افتد. ساعت کار متروی مشهد از ساعت 6 صبح تا 10 و سی دقیقه شب می باشد.

شماره های تماس فرودگاه مشهد

  • شماره تلفن گمرک فرودگاه مشهد: 33400221-051
  • شماره تلفن اطلاعات پرواز فرودگاه مشهد: 33400020-051
  • شماره تماس امانات: 334000543-051
  • شماره تلفن پلیس فرودگاه مشهد: 3340070-051
  • شماره تماس تاکسیرانی فرودگاه: 33400253-051
  • شماره تلفن مرکز گذرنامه: 3340090-051

پارکینگ های فرودگاه مشهد

  • پارکینگ ترمینال پروازهای داخلی با ظرفیت پارک 2000 خودرو
  • پارکینگ ترمینال خروجی پروازهای خارجی با ظرفیت پارک 500 خودرو
  • پارکینگ ترمینال ورودی پروازهای خارجی با ظرفیت پارک 2000 خودرو
  • پارکینگ طبقاتی فرودگاه با ظرفیت پارک 400 خودرو
معرفی فرودگاه شهد

هتل های نزدیک به فرودگاه مشهد

از آنجایی که بسیاری از مسافران تمایل دارند که در نزدیکی فرودگاه ها ساکن شوند، در شهر مشهد نیز در اطراف و نزدیکی فرودگاه شهید هاشمی نژاد هتل های بسیار زیبا با قیمت های مناسبی وجود دارند. در ادامه به معرفی این هتل ها می پردازیم:

هتل پنج ستاره قصر طلایی مشهد

آدرس: خیابان امام رضا، بین امام رضا 34 و 36 فاصله این هتل تا فرودگاه 12 دقیقه است.

هتل چهار ستاره سینور مشهد

آدرس: خیابان 17 شهریور، نبش دانش شرقی. فاصله هتل تا فرودگاه 13 دقیقه است.

هتل سه ستاره اسپینو مشهد
آدرس: خیابان عنصری شرقی پلاک 20. فاصله تا فرودگاه 14 دقیقه می باشد.

مراکز خرید مشهد
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info