از گنجنامه یادگار شاهان هخامنشی چه می دانید

کتیبه‌های گنجنامه در 5 کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره عباس آباد قرار دارد.این کتیبه‌ها یادگاری از دوران داریوش و خشایار شاه هخامنشی هستند و بر دل یکی از صخره‌های کوه الوند حکاکی شده‌اند.
  • تعداد بازدید: 4479
  • ارسال در تاریخ: ۱ خرداد ۱۳۹۵
  • بروزرسانی: ۱ خرداد ۱۳۹۵

چون هگمتانه، پایتخت تابستانی هخامنشیان بوده و در مسیر جاده شاهی قرار داشته، داریوش اول هخامنشی پس از اتمام کار سنگ نبشه‌های بیستون،دستور ساخت کتیبه کنونی گنجنامه را صادر کرده است.
پس از او فرزندش خشایار شاه نیز به پیروی از او کتیبه‌ای در سمت راست و کمی پائین تر از سنگ‌ نبشته پدر،بر جای گذارده است.
متن پارسی در سمت چپ هر لوح قرار گرفته و پهنای 115 سانتیمتر دارد. متن بابلی در وسط هر دو کتیبه نوشته شده و متن عیلامی نیز در ستون سوم قرار دارد.
لوح طرف چپ که کمی بالاتر از کتیبه دیگر در کوه حک شده است،مربوط به داریوش بزرگ هخامنشی است و طول آن حدود 290 سانتیمتر است.کتیبه خشایارشاه نیز در قسمت پایین همین کتیبه قرار دارد و طول آن 270 سانتیمتر طول و 190سانتیمتر ارتفاع دارد.

گنجنامه

در نزدیکی گنجنامه،چشم‌انداز زیبایی از آبشار گنجنامه و دره‌های سر سبز عباس آباد،تاریک دره و کیوارستان دیده می‌شود.
تاریک دره نیز به دو شاخه تقسیم می‌گردد: در شاخه شرقی آن،تاسیسات پیست اسکی تاریک دره احداث شده و در ضلع غربی تاریک دره،در خط الراس گردنه (گدوک)،جاده ماشین رو جدید با راه کاروان رو قدیمی یکی می‌شود.

image

تفریحاتی که فقط در سنگاپور تجربه می کنید پارت هیجان

  • تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
شگفت انگیز است که چگونه در کمتر از نیم قرن،سنگاپور از جزیره ماهیگیری کوچک به شهر آسمان خراش های مدرن تبدیل شده است؟در این مقاله شما را با تفریحاتی آشنا می کنیم که فقط در جزیره آفتابی سنگاپور می توانید تجربه کنید.
گنجنامه

در دوره هخامنشیان،شروع جاده هگمتانه - استخر،معروف به جاده شاهی بوده که هگمتانه را از طریق پیچ و خم‌های تاریک دره،گدوک (دره)،ورد آورد علیا،شهرستانه،اشتران به تویسرکان،نهاوند،کرمانشاه،لرستان،تخت جمشید و فارس مرتبط می‌ساخته است.
این راه، همچنین یکی از راه‌های ارتباطی همدان به غرب و جنوب کشور (و میانرودان) یا بین‌النهرین (عراق امروزی) بوده است.

گنجنامه

مجموعه تفریحی، توریستی و ورزشی تله کابین گنجنامه همدان در میدان گنجنامه و در 5 کیلومتری شهر همدان و در مجاورت کتیبه‌های کهن و آبشار گنجنامه واقع شده است.آب و هوای مطبوع کوهستان،دره سرسبز الوند و چشم انداز زیبای دشت میشان جذابیتی را پدید آورده که گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می نماید.این پروژه عظیم تحولی عظیم در گردشگری ایران است که تمامی امکانات یک گردشگر،اعم از تفریحی،ورزشی،اقامتی و حتی آموزشی را فراهم می کند.امکانات خاص هیجان انگیز ورزشی نظیر سکوی پرشبانجی جامپینگ، کابل پرواز تیرول،دیواره سنگ نوردی،پیست تریال،تعادل هوایی(رنجر)،سالن بولینگ،پیست اسکی،پیست سورتمه سواری و ... به همراه امکانات و خدمات ویژه تفریحی شامل خط تله کابین،کافی شاپ و رستوران‌های متنوع،شهربازی سرپوشیده،باغ گیاهان ... و پارکینگ‌های روباز و سر پوشیده قابلیت حضور گردشگران را در بهترین شکل فراهم نموده است.

گنجنامه
گنجنامه
گنجنامه
گنجنامه
گنجنامه
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info