جنگل های حرای قشم اولین برنامه پیشنهادی در تور قشم

جنگلهای دریایی معروف به حرا (هرا) بین بندر خمیر و جزیره ی قشم در سطح وسیعی در آب های خلیج پارس وجود دارد. در این مقاله شما را با شگفتی های این جنگل های بی نظیر و نیز جدیدترین تور قشم آشنا می کنیم.

  • تعداد بازدید: 9646
  • ارسال در تاریخ: ۷ شهریور ۱۳۹۵
  • بروزرسانی: ۴ بهمن ۱۳۹۷

جنگل های دریایی یا حرا یکی از عجیب ترین عناصر طبیعی خلقت در جهان هستند. درختانی که در ناحیه جذر و مدی زیست می کنند و از آب شور تغذیه می کنند. عجیب تر اینکه گه گاه بخش اعظم آنها به زیر آب شور دریا فرو می رود اما همچنان به حیات خود ادامه می دهند. نام حرا به افتخار دانشمند ایرانی ابوعلی سینا به نوع جنگل ها نسبت داده شده است.

جزیره قشم از انبوه ترین و وسیع ترین جنگل های حرا برخوردار است به گونه ای که سازمان جهانی یونسکو جنگل های حرای قشم را منحصر به فرد خوانده و نام آن را در فهرست ذخیره زیست کره جهان به ثبت رسانده است.
برای سفر به قشم و بازدید از جاذبه های گردشگری قشم به خصوص این جنگل های بی نظیر دو روش را به شما پیشنهاد می کنیم:
تور قشم
پرواز مستقیم قشم

جنگل های حرا که فاصله بین شمال جزیره ی قشم و بندر خمیر را پر کرده، مساحتی در حدود شش هزار هکتار را آشغال نموده اند. این درختان با قطر سی سانتیمتر و ارتفاع چهار متر میان آب های خلیج پارس سر در آورده و منظره ی بسیار جالب و خیره کننده ای بوجود آورده اند. درختان حرا سبب جلب پرندگان مهاجر و بومی شده اند و عده ای از این پرندگان هم درمیان آنها آشیانه ساخته اند.

درخت حرا همیشه سر سبز و زیباست. سرشاخه وبرگ های آن بیشتر به مصرف تعلیق دام و خصوصا گاو و شتر می رسد. خاصیت جالبی که درخت حرا دارد این است که هر چه سر و شاخه های آن را قطع کنند بهتر رشد می کند و سر سبز تر می شود. جنگل های حرای قشم بیش تر از نوع درختان آوسینیا مارنیا است. علاوه بر این نوع، چهار نوع دیگر از درختان کوچک درمنطقه وجوددارد. در اصل ترتیب قرا گرفتن این گیاهان بدین نحوه است که در جلو ساحل درپشت آنها باتلاق ومردابهای کوچک نمکی وجود دارد.

Hara-Forest-Qeshm

هر سال در پایان فصل بهار جنگل دریایی حرا شکوفه می دهد و بوی دل انگیز گل حرا رایحه ی غریبی است. چیزی شبیه همه ی ادویه های چین و هند، بویی نا شناخته و مبهم که در هیچ گل و گیاهی یافت نمی شود. انبوه زنبورهای عسل وحشی در سراسر زمان شکوفه های حرا برفراز این جنگل وسیع پرواز می کنند. عسل تابستانه ی قشم از شهد گل حرا به دست می آید و بوی غریب گل حرا را با خود دارد.

Hara-Forest-Qeshm

تعداد گونه های جانوری سکنی گزیده در این زیست گا ه ها بیش از هر زیستگاه در کشور ما است و شاید بتوان گفت که تنها صخره های مرجانی خلیج پارس رقیب جدی جنگل های حرا باشند. بسیاری از پرندگان نادر و در خطر انقراض در این جنگل ها زندگی آسوده ای دارند . این جنگل ها برای آبزیان نیز پرورشگاه نوزادان به شمار می آیند.
تالاب بین المللی این جنگل با پرندگان نادر، آبزیان غیر متعارف و لاک پشتهای دریایی غول پیکر پدیده شگفت انگیزی است که برای طیف گسترده ای از مردم و دوستداران طبیعت از جذابیت خاصی برخوردار است. تماشای ماهی خزنده، ماهی پرنده، انواع دلفین و پرندگان نادری همچون حواصیل هندی، حواصیل سبز، نوک قاشقی، عقاب ماهی گیر، فلامینگو و پلیکان در کنارهم  تنها در جنگل های حرای قشم ممکن است که برنامه ثابت تور قشم است.

Hara-Forest-Qeshm

حرا دیدنیهای بسیاری دارد. غروب حرا زیباترین غروب دریاست.
همچنین، به منظور ساماندهی گردشگری دریایی در جنگل های حرای قشم، تسهیلات کم بهره برای خرید قایق های تفریحی مدرن در اختیار قایقداران روستاهای ساحلی قشم قرار گرفته است.

Hara-Forest-Qeshm
Hara-Forest-Qeshm
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info