از مجسمه هرکول کرمانشاه چه می دانید

در زمان های باستان هرکول یکی از محبوب ترین خدایان، اغلب به صورت پیکره های گلی و سنگی نشان داده می شد. یک نمونه از آنها را می توانید در کنار جاده ابریشم در بیستون نزدیک کرمانشاه ببینید که قدمت آن به دوره پارت ها می رسد.

  • تعداد بازدید: 6930
  • ارسال در تاریخ: ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
  • بروزرسانی: ۲۰ دی ۱۳۹۹

در این مجسمه غول پیکر، هرکول به صورت شخصی نیرومند و کاملاً عریان با موی و ریش مجعد در حال استراحت بر روی پوست شیری نشان داده شده که بر سکویی به طول 20/2 متر به پهلوی چپ به طور نیم خیز به آرنج تکیه کرده و در دست چپ پیاله ای دارد که تا نزدیک صورت نگه داشته است و نیز دست راستش برروی پای راست قرار گرفته و پای چپ را تکیه گاه پای دیگر کرده است. در زیر تنه هرکول نقش شیری دیده می شود که در ازای آن از حدود 200 سانتی متر است.

برای سفر به کرمانشاه و بازدید از جاذبه های گردشگری گوناگون این استان پیشنهاد ما پرواز مستقیم کرمانشاه است. همچنین جدیدترین تورهای لحظه آخری داخلی را در بخش تور ایرانگردی های هالیدی چک کنید.

Hercules-statue, Kermanshah

زمان ساخت مجسمه سال 153 ق. م تعیین شده که این تاریخ با اواسط سلطنت مهرداد اول اشکانی ( اشک نهم 174-136 ق. م ) منطبق است.

طول مجسمه هرکول کرمانشاه 47/1 متر که به طور برجسته از سنگ کوه تراشیده شده و از طرف پشت به کوه متصل است. در پشت مجسمه نقوش و کتیبه ای به زبان یونانی قدیم بر روی سنگ نقش شده و نقوش آن شامل درخت زیتونی است که از شاخه آن کماندان و تیردانی آویزان شده است. در کنار این درخت گرز مخروطی شکل گره داری حجاری شده که برجستگی آن نسبت به سایر نقوش بیشتراست. کتیبه به خط یونانی قدیم در هفت سطر بر روی لوحی به ابعاد حدود 50 سانتی متر نوشته شده که نمای آن به شکل معابد یونانی می باشد.

Hercules-statue, Kermanshah

سر مجسمه هرکول کرمانشاه دو بار کنده و دزیده شد و در آخر میراث فرهنگی سر اصلی مجسمه را در موزه نگهداری و سری که هم اکنون بر روی مجسمه است، به دست سنگ تراشان معاصر ساخته شده است.

Hercules-statue, Kermanshah
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info