درباره باکو پایتخت آذربایجان چه می دانید

باکو پایتخت جمهوری آذربایجان،بزرگترین شهر و همچنین بزرگترین بندر این کشور است.این شهر بر ساحل غربی دریای خزر قرار دارد.پارک‌های ساحلی گوناگون و برنامه‌های هنری از جمله موسیقی،تئاتر و اپرا از جاذبه های گردشگری باکو است.

  • تعداد بازدید: 8360
  • ارسال در تاریخ: ۶ خرداد ۱۳۹۵
  • بروزرسانی: ۶ خرداد ۱۳۹۵

تاریخچه شهر باکو

بخش قدیمی شهر باکو همراه با برج و حصار قلعه شهر به خوبی از سده‌های میانه بجا مانده و یکی از آثار ثبت شده در یونسکو به عنوان میراث فرهنگ جهانی است.
نام باکو نامی پهلوی برگرفته از بادکویه است.باک از بک و بغ به معنی خدا میباشد.رواج نام بادکوبه که آن را برآمده از شرایط طبیعی شهر و فارسی گفتاری می‌دانند،نسبتا جدید است. جمعیت ترک زبان از عنوان باکی استفاده می‌کنند که پس از رسمی شدن زبان ترکی آذری رسمیت یافته‌است.
حکومت عثمانی در قرن ۱۶ میلادی طی دوره‌ای کوتاه به قسمت اعظم قفقاز از جمله باکو حاکم بود.نادرشاه افشار توانست این قسمت از آران،گرجستان و منطقۀ ارمنستان فعلی را دوباره به ایران بازگرداند.در ضمن،برای آشنایی بیشتر با ارمنستان و پایتخت آن ایروان،مقاله "مهم ترین جاذبه های گردشگری ایروان پایتخت ارمنستان"را ببینید.
در جنگ‌های ایران و روس در زمان فتح علی شاه این ناحیه بر اساس عهدنامه گلستان و ترکمانچای از ایران جدا و به دست روس‌ها افتاد و باکو در اواخر قرن نوزدهم و دهۀ اول قرن بیستم از بزرگ‌ترین مناطق تولید نفت جهان بود.

image

15 جاذبه ی مهم گردشگری دبی

  • تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
دبی،شهر آسمان خراش ها و مراکز تجاری است.این شهر از بیابان به یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری تبدیل شده است.جدید ترین تور های دبی و مهمترین جاذبه های گردشگری این شهر را در ادامه باهم مرور می کنیم.

جاذبه های گردشگری

ایچری شهر

ایچری شهر(icher sheher) مهمترین مرکز تاریخی و فرهنگی شهر باکو است.شهر باکو در قدیم محصور در قلعه‌ای بوده که هم اکنون این قلعه حفظ شده و در قلب شهر باکو قرار دارد.به همین خاطر به ایچری شهر معروف است.کوچه پس کوچه‌های این شهر،زیبا و رمانتیک است.بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری باکو مربوط به دوران قبل از اسلام تا دوره قاجار را می‌توانید در این کوچه‌ها ببینید.دیدار از این مجموعه را به تمامی گردشگران توصیه می‌کنیم.دوربین عکاسی را فراموش نکنید.برای سفر به باکو و بازدید از ایچری شهر و سایر جاذبه های گردشگری باکو می توانید  لیست جدیدترین تور باکو را در تور مسافرتی های هالیدیببینید.

قالالی

قیز قلعه سی (قلعه دختر) در ایچری شهر واقع است که با خرید بلیط آن(۲ منات) می‌توانید از بام آن تمام شهر باکو و ساحل را مشاهده نمائید.

فخری خیابانی (خیابان مفاخر)

یکی از زیباترین مزارهای دنیاست که در آن قبر تمام مفاخر (فرهنگی، هنری، تاریخی) آذربایجان قرار دارد مجموعه‌ها،نمادهای یادبود و گل کاریهای آن هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند. مقبره اشخاصی مانند رشید بهبوداف،شوکت،مسلم مقامایف،حیدر علی اف و ... در آن واقع است.بازدید از این خیابان رایگان است.فقط نباید روی قبور راه بروید و با احترام با قبور برخورد کنید.

شهید لر خیابانی و پارک داغ اوستی (پارک کوه سنگی) مقبره شهید گمنام در انتهای این خیابان قرار دارد که منتهی به یک منظره کلی و زیبا از باکو می‌شود.از این مکان می‌توانید ساحل خزر و کل شهر باکو را ببینید.با قدم زدن به سمت پائین به پارک دیگری بنام پارک داغ اوستی (پارک کوه سنگی) می‌رسید که گل کاریها و معماری این پارک بسیار جذاب و دیدنی است.جهت رسیدن به خیابان شهید لر و فخری،در هر جای شهر که باشد اگر سه برج بزرگ باکو (فلیم تاور) را هدف قرار دهید به این خیابان‌ها می‌رسید.

مرکز موسیقی مقامی (موغام ائوی): Muğam evi

این مرکز در ساختمانی به شکل تار (از بالا) واقع شده است.در این ساختمان بسیار زیبا،کنسرت‌های موسیقی موغام و همچنین مسابقه موسیقی مقام برگزار می‌شود.مجسمه‌ها و شرح حال بزرگان موسیقی مقام به شکل زیبایی در این مرکز ترسیم شده است.این مرکز در پشت ساختمان موزه فرش واقع است.

تئاتر عروسکی: kukla tiatrı

این ساختمان در نبش خیابان نفت چی لر واقع در پارک ساحلی بلوار می‌باشد.ساختمانی با نمای سقید و زرد که عروسک‌های در ورودی آن قرار دارد.این ساختمان با دریا ۲ دقیقه و با مرکز پیاده‌روی شهر ۵ دقیقه با پای پیاده فاصله دارد.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info