وقت سفر به اصفهان رسیده

اصفهان شهریست که جای جای خود جاذبه گردشگری جای داده. از کاخ چهلستون و مسجد شیخ لطف اله تا بازار قیصریه و عالی قاپو. صنایع دستیش که جای خود داره. بریم گشتی تو شهر بزنیم..

  • تعداد بازدید: 4101
  • ارسال در تاریخ: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
  • بروزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶

شهر اصفهان

اصفهان یا اسم قدیمش سپاهان، نزدیک به 250 کیلومتر مربع مساحت داره و آب و هواش نسبتا نیمه خشک و معتدله! لابد میپرسی درجه حرارت هوا از چه قراره؟ به طور متوسط 16 درجه هست و هوای خوبی داره! به طور کلی شهر کم آبی به حساب میاد اما بخاطر وجوده زاینده رود، کشاورزی اینجا رونق نسبتا خوبی پیدا کرده. این شهر در زمان سلسله صفویه از مراکز مهم تجاری ایران محسوب میشد و به همین خاطر از همون زمان شهرت جهانی پیدا کرد. در مورد جاذبه های این شهر اگه بخوایم بگیم اول سراغ صنایع دستی محشرش میریم، بعد کاخ چلستون بی نظیر، میدان نقش جهان، بازار قیصریه، عمارت عالی قاپو، مسجد امام و مسجد شیخ لطف اله.

صنایع دستی، انتخاب شدن شهر اصفهان به عنوان اولین مرکز فرهنگی جهان اسلام در سال 2005 باعث شد که این شهر بیشتر از قبل مشهور بشه و بازدید کنندگان زیادی رو از سراسر جهان به خودش جذب کنه، صنایع دستی اعم از خاتم کاری، قلم کاری و ترمه دوزی که سبب شده اصفهان تبدیل بشه به مهد صنایع دستی و هر گردشگری که به اصفهان پا میذاره از خرید این گونه سوغات نتونه صرف نظر کنه.

صنایع دستی اصفهان

کاخ چهلستون

کاخ چهلستون، این عمارت میون کاخ های دولت صفوی در ابتدای قرن 11 احداث شد و عمدتا هم برای استقبال از میهمانای خارجی مورد استفاده قرار میگرفت، این کاخ بی نظیر که معماری خاصش چشم هر گردشگری رو به خودش جذب میکنه از چند قسمت جالب توجه تشکیل میشه که شامل تالار اصلی، ایوان آیینه، ایوان ستون دار که دارای 18 ستون میشه و یه سقف چوبی زیباس. لابد میپرسی اسمش چرا چهل ستون شده؟ بیرون این کاخ بیست ستون بیشتر وجود نداره ولی بدلیل انعکاس تصویر ستون ها داخل آب، در نمای بیرونی چهل ستون دیده میشه! از نقاشی های مینیاتوری چهلستون که رضا عباسی نقاشی کرده هرچی بگم کمه و چهار تابلوی بزرگ دیده میشه که صحنه میدان جنگ و تصویر محفل پذیرایی هستن.

چهل ستون اصفهان

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان، این میدان که نزدیک به 500 متر طول و 160 متر عرض داره یکی از معدود میدان های مشهور جهانه که دور تا دورش اتاق هایی بصورت دو طبقه به عنوان مغازه ساخته شده. گفتنیه که چهار اثر بی نظیر تاریخی شامل مسجد شیخ لطف اله، مسجد امام، عمارت عالی قاپو و بازار قیصریه در چهار طرف این میدان خودنمایی میکنن. این میدان برای مراسم های ملی و مذهبی زیادی مورد اسفاده قرار گرفته و فضای سبز داخل میدان هر بیننده ای رو به عکس گرفتن با این فضا ترغیب میکنه.

بازار قیصریه، این سردر در شمال میدان نقش جهان قرار گرفته که یکی از برجسته ترین نقاشی های عصر صفویه مربوط به همین سردر میشه. پس از گذر از این دروازه وارد بازاری میشیم که اسمش بازار اصفهان هس و در زمان خودش این بازار محل خرید و فروش کالاهای لوکس میشده و افراد خارجی حجره هایی در این بازار داشتن. این بازار از قسمتای مختلفی تشکیل شده که هر بخش کالاهای مخصوصی رو به فروش میگذاشتن، از صنایع دستی و نقره و طلا بگیر تا قالی و پارچه و کفش. مشاهده این بازار ساعت ها زمان لازم داره!

بازار قیصریه اصفهان

کاخ عالی قاپو، این کاخ که در شش طبقه بی نظیر ساخته شده دارای آثار هنری خاصی هست که نظیرشو در هیچ جایی نمیشه ملاحظه کرد. از بخش های تماشاییش میشه به ایوان طبقه سه و تالار پذیرایی و گچ بری های بی نظیر و نقاشی های فاخر و حوض مسی اشاره کرد. از طبقه شش میشه به تالار موسیقی و تزیینات هنری که اکثرا هم ساخته و پرداخته رضا عباسی هستن نام برد.

مسجد امام، در قسمت جنوبی میدان نقش جهان قرار داره که در زمان شاه عباس اول ساخته شده. احداث این مسجد چندین مرحله داشته که در انتها شده مسجدی که الان میبینیم. انواع کاشی کاری ها و دیوارهای پر نقش و نگار و خطاطی ها و خوشنویسی هایی توسط هنرمندان بنام اون زمان همچون رضا عباسی و عبدالباقی اصفهانی اینجا خودنمایی میکنن. گفتنیه گه سقف گنبد خارجی 50 متر از زمین ارتفاع داره!

مسجد شیخ لطف اله، این مسجد هم در زمان شاه عباس اول ساخته شده و زمان های گذشته محل تدریس و عبادت شیخ لطف اله که از علمای لبنان محسوب میشده بوده. این مسجد در قسمت شرقی میدان واقع شده و یک شبستان زیرزمینی در خود جای داده. محراب این مسجد از شاهکارهای کاشی کاری بحساب میاد و از کاشی های هفت رنگ در اون استفاده شده که شامل دو کتیبه تاریخی میشه و چشم هر بیننده ای رو به سمت خودش جلب میکنه.

اگه نظری در مورد شهر اصفهان داری بنویس.
مطلب چطور بود ؟ جاذبه ای هست که ما ازش اسم نبرده باشیم و تو بهش علاقه داری؟

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info