استانبول یا آنتالیا

در حال حاضر ترکیه یکی از توریستی ترین کشور های خاورمیانه و همسایه ایران می باشد که سالانه میزبان میلیونها گردشگر از سرتاسر جهان می باشد.سفر به هریک از شهرهای این کشور حال و هوای خودش را دارد و گردشگران بر حسب سلایقشان آنها را انتخاب کرده و به آن سفر می کنند.از این بین شهر های استانبول و آنتالیا پیش گردشگران خارجی و به ویژه ایرانیان محبوبیت خاصی دارند. بیشتر مسافران ترکیه بین شهرهای استانبول و آنتالیا شک دارند که سفر در چه شهری برایشان جذابیت بیشتری دارد.

  • تعداد بازدید: 4936
  • ارسال در تاریخ: ۲۲ دی ۱۳۹۷
  • بروزرسانی: ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
  • میانگین مطالعه: 5 دقیقه
استانبول یا آنتالیا

موقعیت جغرافیایی استانبول :

پایتخت گردشگری ترکیه و یکی از بزرگترین شهرهای ترکیه می باشد. این شهر زیبا در کنار تنگه ی بسفر و دریای مرمره واقع شده است که بخش غربی شهر در قاره اروپا شبه جزیره تراکیه و بخش شرقی آن در آسیا شبه جزیره آناتولی واقع است. وسعت شهر استانبول ۱۵۳۹ کیلومترمربع است.

موقعیت جغرافیایی آنتالیا:

آنتالیا یکی از محبوبترین شهرهای ساحلی و گردشگری کشور ترکیه می باشد که در منطقه مدیترانه و در غرب ترکیه واقع شده است. این شهر از سمت شمال با شهر بوردور، از جنوب به دریای مدیترانه، از شرق به شهر سریک، از غرب به شهر کورکوتلی و از جنوب غرب به شهر کمر احاطه شده است. تنها رودخانه این منطقه رود آکسو میباشد که در انتها به آبشار دودن اطلاق میشود.

نقشه ترکیه

درباره استانبول :

این شهر را در دههٔ ۶۶۰ پیش از میلاد بنا کردند، بوزانتیون نامیده شد که به نظر میرسد از نام شخصی به بوزاس گرفته شده باشد. پس از آنکه کنستانتین این شهر را به عنوان پایتخت جدید شرقی امپراتوری روم انتخاب کند، شهر نزد مردم به کنستانتینوپل به معنای شهر کنستانتین معروف شد. اگرچه کنستانتین سعی کرد نام Nea Roma به معنی (رم جدید) را بر آن بگذارد، اما این نام نزد مردم مورد قبول و فراگیر نشد. مسلمانان که از قدیم با رومیان مراوداتی داشتند، این شهر را قسطنطنیه یا قسطنطینیه نامیدند. نام دیگر شهر استانبول بود که از عبارت یونانی (با تلفظ ایستیم بولین) به معنای (به سوی شهر) گرفته شده بود. در سال ۱۷۷۰ میلادی سلطان مصطفی سوم با ضرب سکه هایی که روی آن نام اسلامبول (اسلامشهر) نقش بسته بود، تلاش کرد این نام را فراگیر کند. در دورهٔ جمهوریت و از روز ۲۸ مارس سال ۱۹۳۰ ادارهٔ پست ترکیه از تمامی کشورهای جهان خواست تا در مکاتبات خود از نام استانبول استفاده کنند.

عکس استانبول

درباره آنتالیا :

تا کنون ساکنان اولیه آنتالیا نامشخص مانده است. بنا به شواهد تاریخی نام این شهر از آتالوس دوم (Attalos II) پادشاه پرماگون گرفته شده است که در ۱۵۰ سال قبل از میلاد مسیح بر آن ناحیه حکومت میکرده است. در حفاری هایی که در سال ۲۰۰۸ در ناحیه Doğu Garajı آنتالیا صورت گرفته مشخص شده است که روزگاری این شهر پایگاه نیروی دریایی روم و دارای ناوگان های قدرتمندی بوده است. بعد از این حفاری معلوم شد این شهر بیشتر از آنچه تخمین زده می شد در حدود ۳۰۰ سال پیش از میلاد وجود داشته است. در سال ۱۳۳ قبل از میلاد مسیح آنتالیا بخشی از جمهوری روم بود. در همان سال آتالوس سوم جهت حکمرانی بر کل امپراتوری روم در حین عزیمت جان خود را از دست داد. این شهر در زمان روم باستان دارای رونق و رشد چشمگیری بود. مسیحیت در قرن دوم میلادی در این شهر گسترش یافت. در دوران امپراطوری بیزانس آنتالیا یکی از شهرهای مهم بوده و در قرن سیزدهم میلادی آنتالیا توسط ترکان سلجوقی فتح و از سال ۱۳۲۱ میلادی تا ۱۴۲۳ میلادی به عنوان پایتخت ترکیه بوده است.

عکس آنتالیا

آب و هوای استانبول :

تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های سرد، بارانی و برفی ویژگی آب و هوای استانبول است. میزان بارش سالیانه استانبول به طور میانگین ۸۷۰ میلی متر است. میزان رطوبت نیز اغلب اوقات زیاد است. استانبول تا حدودی بادخیز است و به طور متوسط سرعت باد حدود ۱۷ کیلومتر در ساعت دارد. تابستان خشک ترین فصل استانبول است، هر چند تابستانها هم بارش باران وجود دارد.

عکس استانبول

آب و هوای آنتالیا :

آب و هوای آنتالیا به طور کلی مدیترانه ای بوده که در فصل تابستان گرم و خشک و در زمستان معتدل و بارانی می باشد. به عبارت دیگر در فصل زمستان امواج هوای گرم از سوی دریا به طرف ساحل در چرخش بوده و مانع از برودت و سرمای زیاد می گردد. میانگین دما در تابستان بین ۳۰ تا ۳۵ درجه است. در زمستان ماه ژانویه دمای هوا بطور متوسط بین ۹ تا ۱۵ درجه می باشد؛ و از نظر هواشناسی تا اکنون برف و یخبندان در این شهر به ندرت دیده شده است. به طور میانگین رطوبت سالانه در این منطقه ۶۴٪ است. آنتالیا منطقه ای ساحلی می باشد. به طور میانگین در سال ۳۰۰ روز آفتابی و ۴۰ تا ۵۰ روز بارانی بوده و میانگین دمای سالیانه حدود ۱۸٫۷ درجه سانتیگراد است.

عکس آنتالیا

جاذبه های گردشگری استانبول:

شهر استانبول پراز بناهای تاریخی و مراکز خرید بزرگ و کوچک است. افرادی که این شهر را برای سفر انتخاب می ;کنند باید بدانند که بخشی از زمان سفر را به بازدید از کاخ ها و مساجد خواهد گذشت. بدون شک استانبول پایتخت فرهنگی ترکیه است و تماشای معماری های باشکوه و قدم زدن در کاخ های منحصربه فرد اتفاقی جدا نشدنی از آن خواهد بود.
بیشتر گردشگرانی که به استانبول می روند از بناهایی چون مسجد ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، مسجد سلطان احمد، مسجد آبی، برج گالاتا، بازار بزرگ و... دیدن می کنند که تمامی آنها اماکنی تاریخی با معماری هایی بی نظیر هستند. بنابراین اگر از تماشای این گونه بناها لذت می برید استانبول مقصدی مناسب برایتان خواهد بود. اما تفریحات موجود در استانبول به همه موارد ذکر شده خلاصه نمی شود، نباید فراموش کرد که تنگه ی بسفر از میان استانبول عبور می کنند و همین موضوع باعث شده تا تفریحاتی چون قایق و کشتی سواری، قدم زدن در کنار سواحل و تماشای مرغان دریایی نیز از تفریحات گردشگران این شهر به حساب بیایند.

عکس استانبول

جاذبه های گردشگری آنتالیا :

این شهر بر خلاف استانبول بناهای تاریخی کمی دارد در عوض سواحل متعدد و بسیار زیبا و تمیزی را در خود جای داده است. بسیار ازهتل ها و اقامتگاه های آنتالیا در کنار سواحل واقع شده اند به همین سبب اگر در سواحل این شهر اقامت کنید بخش اعظمی از سفرتان به گردش در سواحل و تفریحات ساحلی خواهد گذشت.. هتل های آنتالیا به اندازه ای لوکس و جذاب هستند که بسیاری از گردشگران تمام زمان سفرشان را در آنها سپری کرده و از هتل خارج نمی شوند.
با این حال اگر کنجکاو باشید آنتالیا جذابیت های دیگری نیز علاوه بر ساحل گردی دارد. مرکز شهر آنتالیا همانند استانبول مراکز خرید گوناگونی دارد که برخی از آنها اجناسشان را با قیمت هایی نظیر آنچه در استانبول عرضه می شود، در اختیار مشتریان قرار می دهند.

عکس آنتالیا

معایب سفر به استانبول:

شلوغی و ترافیک در استانبول بیداد می کند. رانندگان در خیابان های استانبول اغلب خوب رانندگی نمی کنند و ترافیک زیاد آنها را کلافه کننده می شود، از گیر کردن در ترافیک برای ساعت ها و ساعت ها بگزریم، به هنگام گذر از سطح شهر حتما دست کودک خود را بگیرید تا از خطر تصادف و یا گم شدن در میان جمعیت درامان باشند.
مردم استانبول به ریختن آشغال و زباله در خیابان عادت دارند. در تابستان، زمانی که مردم به گشت و گزار در مناطق سبز استانبول می روند، سخت می توانید محلی تمیز بدون زباله پیدا کنید. متاسفانه آنها زباله ها را در دل طبیعت رها می کنند.

عکس استانبول

معایب سفر به آنتالیا :

زمستان فصل بارندگی در آنتالیا می باشد و افرادی که آب و هوای غیربارانی را ترجیح می دهند، فصل زمستان برای سفر به آنتالیا برایشان مناسب نیست و بهتر است فصل تابستان را برای سفر به آنتالیا انتخاب کنند تا بتوانند از تفریحات ساحلی لذت ببرند.اما، لازم است یادآوری کنیم که در زمستان استانبول نیز هوا بسیار سرد، بارانی و برفی است ولی به دلیل نوع تفریح و مکان های دیدنی استانبول، سفر به استانبول در طول زمستان بهتر است، چرا که سردی هوا باعث نمی شود چیزی را در طول سفر به استانبول را از دست ندهید.

عکس آنتالیا
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info