دیدنی های ایران

دیدنی های ایران با وجود چهار چهره مختلف از طبیعت در طول سال بسیار متنوع است. ایران تاریخ کهنی دارد و  دارای جاهای دیدنی بسیاری می باشد. هر یک از جاذبه های گردشگری ایران بسیار تماشایی اند. برخی از این شهرها پر طرفدارتر و برخی دارای طرفداران کمتری هستند. در این میان مراکز استان ها همیشه پیشتازند و هریک به نحوی گردشگران را به سمت خود جذب می کنند ولی ما سعی داریم که علاوه بر مراکز استان ها، روستاهای اطراف آن ها را نیز به شما معرفی کنیم که دیدن هرکدام خالی از لطف نیست.

  • تعداد بازدید: 2373
  • ارسال در تاریخ: ۲۹ تیر ۱۳۹۸
  • بروزرسانی: ۱۷ دی ۱۴۰۲
  • میانگین مطالعه: 20 دقیقه

دیدنی های ایران , شهرکرد بام ایران یا سوئیس ایران

دیدنی های ایران
دیدنی های ایران

چهارمحال بختیاری یکی از استان های کشورمان که مرکز این استان شهرکرد است که به علت ماهیت کوهستانی مرتفع، در مسیر بادهای مرطوب و سیستم های مدیترانه ای قرار داشته و موجب صعود و تخلیه بار این سامانه ها می گردد، شهرکرد از مرتفع ترین مراکز استان ایران است به همین دلیل لقب بام ایران را دارد. این استان دارای بارش نسبتاً مناسب است به حدی که این منطقه با وجود داشتن تنها یک درصد از مساحت ایران ده درصد از منابع آب کشور را در اختیار دارد. ریزشهای جوی و برف و باران در کوه های این استان منشا معروفترین رودخانه های دائمی جنوب غربی و مرکزی ایران یعنی کارون و زاینده رود هستند و آبخیزهای این دو رودخانه را به ترتیب 13800 و 2720 کیلومتر مربع شامل می شود. این رودخانه ها دارای آب کافی محل مناسب برای به آب اندازی قایق می باشند به همین سبب این دو رودخانه محل مناسبی برای رفتینگ می باشند.

تورهای داخلی ارزان و همچنین بلیط های لحظه آخری را در سایت مرجع گردشگری www.hiholiday.ir مشاهده و مقایسه نمایید.

رفتینگ

رفتینگ یعنی کلک سواری یا قایقرانی در رودخانه که از سالیان دراز در دنیا و مخصوصا کشور عزیزمان رونق داشته است کلک ها یا قایق های رفتینگ اولیه ساده ترین شکل حمل و نقل انسان در آب بوده اند و از آن ها برای کوچ و جابجایی شکار یا حمل بار استفاده می شده است. در زمان قدیم برای ساختن کلک ها تنه و شاخه درختان و یا نی ها را به هم محکم می بستند. کلک های امروزی از محفظه های پلاستیکی و بادی مجزا از هم تشکیل شده است(لاستیکی چند لایه، بسیار بادوام با قابلیت انعطاف زیاد) امروزه رفتینگ یا کلک سواری به یکی از لذت بخشترین فعالیت های تفریحی، ورزشی برای خانواده ها و جوانان بدل گشته است در ایران رودخانه های بسیاری دارای قابلیت رفتینگ هستند. شهرکرد دارای بناهای تاریخی زیبایی است اما این طبیعت بی نظیر و آب و هوای معتدل آن است که موجب سرازیرشدن سیل عظیمی از گردشگران مخصوصا در فصل تابستان به این شهر شده است. قدمت این شهر از لحاظ تاریخی  به حکومت ساسانیان و اشکانیان می رسد. در گذشته با نام دهکرد شناخته می شده که احتمالا دلیل آن حضور دامپروران، چوپانان و چادرنشینان در مناطق و چمنزارهای جنوبی بوده است چرا که در دوران پیش از اسلام، به تمام افراد چادرنشین و گله دار «کرد» گفته میشد. شهرکرد با جاذبه های طبیعی فراوان و چشم اندازهای خیره کننده و آب و هوایی معتدلی که دارد یکی از برترین ییلاق های ایران محسوب می شود. این شهر به قدری زیباست که برخی آن را به عنوان سوئیس ایران می شناسند. رودهای خروشان و آبشارهای زیبای اطراف شهرکرد دل هر بیننده ای را می رباید و این شهر را خواستنی تر می کند. از طرفی بناهای تاریخی بسیار زیادی در گوشه و کنار این شهر وجود دارد که دقیقا مانند گنج های با ارزشی گردشگران را به تماشای خود دعوت می کنند. از جمله این بناها مسجد جامع شهرکرد است که از قدیمی ترین بناهای تاریخی و مذهبی این شهر میباشد.

دیدنی های ایران , همدان شیرسنگی ایران

دیدنی های ایران
دیدنی های ایران

شهری که عمری دارد به درازای تاریخ ایران، در این شهر قدم می زنیم و در تاریخ آن غرق می شویم و لذت می بریم به شهری سفر می کنیم که از دیرباز مورد توجه حکومت های زیادی قرار گرفته و بارها به عنوان پایتخت انتخاب شده است از اماکن تاریخی و فوق العادی همدان می توان به آرمگاه باباطاهر، شیرسنگی، آرامگاه بوعلی سینا، برج قربان، گنجنامه، غارعلیصدر، کلیسای گریگوری استفان اشاره کرد کلیسای گریگوری استپان یا استفان در قسمت شرقی تپه ی هگمتانه در محله ارامنه قرار دارد. همدان به عنوان اولین پایتخت ایران قدمتی چند هزار ساله دارد. هر گوشه از این شهر که قدم بگذارید جاذبه ای منحصر به فرد خواهید دید. پشت هر جاذبه داستانی شنیدنی است و عمر بعضی از آن ها به عمر نخستین اقوام ایرانی می رسد. به نظر شما قدیمی ترین این جاذبه ها کدام است و داستان آن چیست؟

شکوه هخامنشی

تابستان هخامنشیان در پایتخت ییلاقی آنها یعنی هگمتانه سپری می شد آنها از میان کوههای الوند میگذشتند تا به بابل برسند. راه بین هگمتانه و بابل رفته رفته به راهی مقدس و پر رفت و آمد تبدیل شد. با شلوغ شدن این راه، داریوش هخامنشی دستور داد در دل کوههای الوند کتیبه ای بسازند تا در معرض دید عموم قرار بگیرید. این کتیبه شامل ستایش اهورا مزدا و باورهای پادشاه بود. سال ها بعد خشایارشاه دستورداد کتیبه ای به همین سبک در کنار آن بسازند. امروزه این کتیبه ها به گنج نامه معروف شده و مکان محبوب علاقه مندان به تاریخ است.

دیدنی های ایران , قزوین شهر دشت های سرسبز

دیدنی های ایران
دیدنی های ایران
دیدنی های ایران

اگر مسیر قزوین و الموت را که مسیری تماشایی و پر از دشت های سرسبز و البته کوهستانی و صعب العبور و پر از گردنه های خطرناک و بسیار زیباست را ادامه دهید و از رجایی دشت بگذرید حدود 3ساعت که به سمت الموت راه می پیمایید به دریاچه اوان می رسید که یکی از بارزترین جاذبه های طبیعت گردی الموت محسوب می شود. پس از طی  8 کیلومتر و عبور از روستای سرسبز زرآباد، گردنه آخر را که رد کنید، دریاچه اوان دیده می شود. این دریاچه زیبا با محیط پیرامون باصفایش و در مساحتی حدود هفت هکتار در 70 کیلومتری قزوین قرار دارد و همچون نگینی میان چهار حلقه روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد قرار دارد.

دیدنی های ایران , کاشان شهرگل و گلاب

دیدنی های ایران
دیدنی های ایران

شگفتی های ایران

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷

دیدنی های ایران

جاذبه های گردشگری ایران

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

خانه بروجردی ها بنایی قاجاری است که در دل بافت تاریخی کاشان قرار دارد. مجموعه ای بی نظیر که ساختش به سال 1280 ه.ق باز می گردد و خانواده حاج سیدحسن نطنزی معروف به حاج آقا حسن بروجردی(از بازرگانان نامی شهرکاشان) در آن زندگی می کردند. معمار این بنا علی مریم کاشانی نام دارد که یکی از استادان برجسته معماری آن دوره به شمار میرفت. نقاشی و تزئینات ارزنده و گچبری بنا زیر نظر کمال الملک نقاش بزرگ ایران و بنیانگذار اولین مدرسه نقاشی کشور صورت گرفته است. این بنا دو بخش اندرونی و بیرونی را در خود دارد و شامل قسمت هایی همچون مجموعه حیاط مرکزی، اتاق های تابستانی، بالاخانه قرینه تالار اصلی، ایوان جنوبی و تالار سرپوشیده می شود. امروزه این اثر با کاربری فرهنگی و اداری علاوه بر یک جاذبه تاریخی، جزء فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدنی های ایران , سرعین بهشت تابستان

دیدنی های ایران
دیدنی های ایران

بی شک وقتی نام سرعین به گوش ما میرسد به یاد چشمه و حوضچه های آب گرم آن می افتیم ولی در حقیقت این شهر دارای روستاهای با بافت قدیمی و بسیار زیباست و در این سایت به معرفی یکی از روستاهای تاریخی این شهر می پردازیم. روستای زیبا و تاریخی کنزق شهر سرعین یکی از بینظیرترین روستاهای ایران است که جز روستاهای استان اردبیل و در سه کیلومتری شهر توریستی سرعین است. اگر می خواهید به شهر توریستی سرعین بروید و از چشمه های آب گرم آن دیدن کنید، بهتر است حتما سری هم به این روستای تاریخی بزنید که در آثار ملی اردبیل ثبت شده است و نزدیک به ده غار دست کم در آن وجود دارد. زبان اصلی مردم روستای گنزق سرعین آذری است و براساس آمار نزدیک به 868 نفر در آنجا سکونت  دارند. عدس، گندم، جو و سیب زمینی عمده ترین محصولاتی است که توسط کشاورزان این روستا برداشت می شود و درختانی از سیب، آلبالو و گل محمدی را در این روستا می توانید ببینید که تنها دلیل آن داشتن خاک خوب و حاصلخیز آن است.


این مقاله به صورت تخصصی در های هالیدی تهیه گردیده و هرگونه انتشار و کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info