مدارک لازم برای سفر به خارج از کشور

یکی از چالش هایی که افراد هنگام عزیمت به سفر های خارجی با آن رو به رو هستند آماده کردن مدارک لازم برای سفر به خارج از کشور می باشد. این موضوع به خصوص در زمانی که فرد برای اولین بار قصد سفر به خارج از کشور دارد، اهمیت بسیاری دارد. 
همچنین پس از آماده نمودن مدارک لازم برای سفر های خارجی و پس از انتخاب مقصد، بهتر است در مورد مقصد مورد نظر خود نیز اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید.

  • تعداد بازدید: 4145
  • ارسال در تاریخ: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰
  • بروزرسانی: ۱ شهریور ۱۴۰۱
  • میانگین مطالعه: 3 دقیقه

پاسپورت

پاسپورت

اولین و مهم ترین چیزی که برای سفر به خارج از کشور لازم است، همراه داشتن پاسپورت یا گذرنامه معتبر می باشد، به این معنی که حداقل 6 ماه تا پایان اعتبار آن وجود داشته باشد. پاسپورت یا گذرنامه یکی از مدارک شناسایی رسمی است که از سوی دولت‌ برای شهروندان صادر می‌ شود. با این مدرک دولت مربوطه از دیگر دولت ها اجازه می ‌خواهد تا به شهروندان مربوطه اجازه گذر یا ورود به خاک آن کشورها را بدهند. انواع مختلفی از پاسپورت وجود دارد که شامل پاسپورت های عادی، توریستی، دیپلماتیک می باشد که نوع آن با توجه به هدف سفر تعیین می شود. توصیه می شود علاوه بر اصل پاسپورت، کپی صفحه اول گذرنامه یا پاسپورت خود را نیز به همراه داشته باشید.

ویزا

ویزا

برای سفر به برخی از کشور ها باید علاوه بر همراه داشتن پاسپورت، ویزای آن کشور را نیز همراه داشته باشید. ویزا سندی است که توسط نمایندگان قانونی هر کشور مانند سفارتخانه ها یا کنسولگری برای شهروندان سایر کشورها صادر می ‌شود و طبق آن درخواست اتباع خارجی برای ورود، عبور یا اقامت در کشور متبوع آن سفارت به تایید رسیده است. البته صدور ویزا از جانب سفارتخانه‌ ها یا کنسولگری ‌ها منوط به ارائه مدارک و پرداخت وجه به‌ منظور بررسی درخواست متقاضی است. ویزا ممکن است به‌ صورت برچسب در یکی از برگه‌ های گذرنامه ضمیمه یا به‌ صورت برگه‌ ای مجزا به متقاضی ارائه شود. همچنین، ویزا دارای انواع مختلفی است که بر اساس هدف اعلام شده از سفر صادر می ‌شود.

فیش پرداخت عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور

یکی دیگر از مدارک مهمی که برای سفر به خارج از کشور لازم است، فیش پرداختی عوارض خروج از کشور است. عوارض خروج از کشور نوعی از هزینه است که تحت نام‌ های مختلف توسط یک کشور زمانی که یک فرد در حال خروج از کشور است از وی اخذ می‌ شود. در حالی که در بسیاری از کشورها چنین عوارضی وجود ندارد و در بعضی کشورها نیز فقط عوارض پرواز در قیمت بلیت هواپیما گنجانده می ‌شود. پیشنهاد می شود که چند روز قبل از سفر در یکی از شعبه های بانک ملی مبلغ مورد نظر جهت عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید. اما با این وجود این امکان نیز وجود دارد که از شعبه بانک ملی فرودگاه امام خمینی تهران پرداخت خود را انجام دهید.

نحوه پرداخت اینترنتی عوارض خروج از کشور 

  1. جهت پرداخت اینترنتی عوارض خروج از کشور ابتدا باید وارد سایت بانک ملی شوید.
  2. سپس به قسمت خدمات الکترونیک در قسمت منو مراجعه فرمایید.
  3. در منوی گزینه بر روی گزینه پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور کلیک کنید.
  4. در صفحه ای که باز می شود فرم مربوطه را پر کنید.
  5. پس از پر کردن فرم بر روی تایید اطلاعات و بعد از آن بر روی پرداخت کلیک کنید.
  6. در اینجا نیاز به شماره کارت ، رمز دوم ، cvv2 و تاریخ انقضا کارت خود دارید.
  7. پس از پرداخت شما به صفحه تاییدیه و دریافت رسید منتقل خواهید شد.

کارت پرواز

کارت پرواز یا مجوز سوار شدن به هواپیما، به سندی گفته می ‌شود که توسط شرکت هواپیمایی صادر می ‌شود و نشان ‌دهنده اجازه مسافر برای پرواز با هواپیما می ‌باشد. در کارت پرواز اطلاعاتی مانند مشخصات مسافر، شماره پرواز، تاریخ و زمان برنامه ‌ریزی شده برای پرواز درج می‌ شود. بنابراین در فرودگاه پس از تایید مدارک فوق و بررسی هویت اشخاص، کارت پرواز جهت سوار شدن به هواپیما صادر می شود. توجه داشتن باشید همراه داشتن کارت پرواز در تمام مراحل سوار شدن به هواپیما الزامی می باشد.

میزان بار مجاز برای پرواز های خارجی

میزان اضافه بار ترکیش ایرلاین

میزان بار قابل حمل برای پرواز های خارجی، طبق قوانین پروازی ممکن است متفاوت باشد. این میزان بین 20 تا 50 کیلوگرم برای هر چمدان است که بسته به نوع هواپیما، شرکت هواپیمایی، مسیر پرواز و نوع بلیت اکونومی یا بیزینس تعیین می ‌شود، اما معمولا میزان بار مجاز برای پرواز خارجی ۳۰ کیلوگرم است. نکته ای که حائز اهمیت است این است که هر چمدان یا بسته باید حداکثر 30 کیلوگرم باشد و این میزان ربطی به تعداد مسافران ندارد. همچنین باید به این نکته توجه کنید که بار دستی شما، یعنی همان باری که با خود به هواپیما می ‌برید، باید وزن مشخصی داشته باشد که طبق قوانین هر ایرلاین متفاوت است.

توجه به وسایل غیر مجاز در پرواز های خارجی

به منظور رعایت برخی از اصول امنیتی ورود برخی از کالا ها و یا وسایل به هواپیما ممنوع می باشد. بنابراین توجه به این موضوع قبل از رفتن به فرودگاه ضروری است. ورود و حمل موارد زیر به ‌طور کلی در هواپیما های مسافربری ممنوع است:

  • انواع مواد آتش ‌زا، منفجره و هر ماده‌ ای که به ‌سرعت آتش می‌ گیرد.
  • انواع اسپری های خوشبوکننده و پاک ‌کننده.
  • هرگونه کپسول و اسپری‌ های شیمیایی تحت فشار مانند گاز اشک ‌آور، بیهوش ‌کننده، دفاع شخصی، گاز مایع و ...
  • انواع مواد اسیدی و خورنده مانند سرکه، آبلیمو، اسید و ...
  • انواع سلاح‌‌ گرم مانند سلاح‌ نظامی، شکاری و ساچمه‌ زن.
  • انواع فشنگ جنگی، شکاری و ورزشی.
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info