همه چیز درباره دریافت ارز مسافرتی

ارز مسافرتی و نحوه دریافت آن, ارز مسافرتی قیمت, ارز مسافرتی صرافی و همچنین تمامی اطلاعات درباره نحوه خرید ارز برای دبی و ترکیه را با شما به اشتراک گذاشته ایم.

  • تعداد بازدید: 6834
  • ارسال در تاریخ: ۲۹ تیر ۱۴۰۱
  • بروزرسانی: ۶ خرداد ۱۴۰۲
  • میانگین مطالعه: 5 دقیقه
با خرید از "های هالیدی" از کارگزار مستقیم ویزا می گیرید. 09353303023

ارز مسافرتی چیست؟

ارز مسافرتی از جانب بانک مرکزی به مسافرانی که از طریق هوایی از ایران خارج می شوند تعلق می گیرد. در واقع شما با مبلغی پایین تر از بازار آزاد و نرخ صرافی ها می توانید کمک هزینه ای برای سفر خود داشته باشید. نرخ ارز مسافرتی به روز تعیین می شود و در واقع نرخ ثابتی برای ارز مسافرتی در نظر گرفته نمی شود و با توجه به نوسانات بازار نرخ ارزهای مسافرتی مشخص می گردد.

قیمت ارز مسافرتی

ارز مسافرتی در فرودگاه

مسافرین سفرهای خارج از کشور در نوروز 1402 می توانند ارز مسافرتی خود را از طریق خودپردازهای ارزی و باجه های تعیین شده پشت گیت ها دریافت کنند. هر مسافر می تواند 500 یورو با احتساب نرخ برابری دلار و یورو، تقریبا معادل ۵۳۱ دلار , برای کشورهای نیازمند به ویزا دریافت کند.
نرخ این ارز درحال حاضر ۲۰ درصد کمتر از بازار آزاد است. 
شرایط دریافت ارز مسافرتی تقریبا هیچ فرقی با گذشته نکرده است. اگر داشتن ویزا، پاسپورت و بلیط قبلا جزو شرایط دریافت ارز مسافرتی بوده، الان هم این ارز به کسانی داده می‌شود که با همین مدارک خودشان را به فرودگاه رساندند و متقاضی واقعی دریافت ارز مسافرتی محسوب می‌شود. البته همانطور که ارز مسافرتی جزو ارز خدماتی است، متقاضیان آن باید قبل از اینکه راهی فرودگاه شوند، مراحلی را پشت سر بگذارند. در قدم اول متقاضی باید مستندات خودش را آماده کند و با آن‌ها راهی شعب منتخب ارزی شود. آنوقت درصورت احراز مستندات متقاضی، او می‌تواند با مراجعه به شعب منتخب، ارز مورد نیاز خود را دریافت کند که خب اینجا منظور از شعب منتخب همان پایانه مرزی یا اصطلاحا همان فرودگاه است. می‌ماند یک موضوع. بحث سقف ارز مسافرتی. درحال حاضر مسافرانی که با هواپیما به کشوری می‌روند که به ویزا احتیاج دارد، نهایتا ۵۰۰ یورو یا معادل ریالی آن را دریافت می‌کنند. اگر کشور مقصد ویزا نخواهد، سقف دریافت ارز مسافرتی ۳۰۰ یورو خواهد بود. از طرفی طبق اعلام بانک مرکزی سقف دریافت ارز مسافرتی برای سفر‌های زمینی ۳۰۰ یورو است.

قیمت ارز مسافرتی

قیمت نرخ ارز مسافرتی نسبت به بازار آزاد بسیار به صرفه تر است. به همین دلیل دلالان با مدارک سازی اقدام به خرید ارز کرده و از این طریق سودهای حدود 10 میلیون تومانی می برند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ارز مسافرتی

برای دریافت اخذ ارزهای مسافرتی برای جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان بازار ارز , باید مدارک مورد نیاز برای اثبات سفر خود داشته باشید. 
در اینجا لیست مدارک لازم برای دریافت ارزهای مسافرتی را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که تمامی اصل  مدارک را به همراه کپی نزد خود داشته باشید. توجه کنید که شما نهایتا تا هفت روز مانده به پرواز باید برای دریافت ارز مسافرتی اقدام نمایید. و ارزهای مسافرتی صرفا به افراد ایرانی تعلق می گیرد و افراد دو تابعیتی قادر به اخذ ارز مسافرتی نمی باشند. در نظر داشته باشید ارز مسافرتی به افراد بالای 12 سال تعلق می گیرد.

  • اصل و کپی پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار
  • اصل و کپی ویزا
  • پرینت پرداخت عوارض خروج از کشور
  • بلیط هواپیما با مهر تایید آژانس
  • همراه داشتن کارت بانکی به نام مسافر
  • سیم کارت به نام مسافر
  • اصل و کپی کارت ملی یا برگه ثبت احوال
  • تکمیل فرم درخواست ارز
شرایط ارز مسافرتی
مدارک ارز مسافرتی

از کجا ارز مسافرتی بخریم؟

برای خرید مستقیم ارز مسافرتی می توانید با ورود به سایت لیست صرافی های موجود را دریافت نمایید و https://my.ice.ir مراجعه نمایید و با ورود به سایت درخواست خود را ثبت نمایید. سپس با ثبت درخواست خود , برای دریافت ارز مسافرتی به صرافی مربوطه معرفی میشوید. از دیگر راه های خرید ارز مسافرتی به موارد زیر اشاره کرده ایم:

  • سامانه اینترنتی بانک مرکزی
  • صرافی های خصوصی دارای مجوز
  • صرافی های دولتی
  • صرافی های بانکی
سقف ارز مسافرتی

سقف فروش ارز مسافرتی

آخرین میزان ارز مسافرتی تخصیصی به هر مسافر برای کشورهایی که نیازمند ویزا باشند به 500 یورو و معادل آن به دیگر ارزها کاهش یافت. و همچنین برای کشورهایی که بدون ویزا باشند معادل 300 یورو و یا معادل آن به شما تعلق می گیرد.

البته شما میتوانید با در دست داشتن مدارک از طریق بازار توافقی توسط شرکت های صرافی برای کشورهای نیازمند به ویزا تا 2000 یورو و یا معادل آن به دیگر ارزها , ارز مسافرتی تهیه نمایید. و همچنین برای سفرهای زمینی و یا کشورهای بدون نیاز به ویزا نیز می توانید تا سقف 300 یورو و یا معادل آن را از صرافی تهیه نمایید.
بروزرسانی بهمن 1401:
با اعلام بانک مرکزی مبلغ ارز مسافرتی 5000 دلار با کارت ملی میباشد.
این نوع ارز به افراد بالای 18 سال تعلق می گیرد و شما فقط یکبار در سال قادر به خرید آن هستید.

ارز مسافرتی دبی

مقدار ارز مسافرتی برای دبی نسبت به نوع سفر متفاوت است. کسانی که قصد سفر هوایی به دبی را دارند می توانند تا سقف 2000 یورو و یا معادل آن به دلار ارز دریافت نمایند. هنگام مراجعه برای دریافت ارز حتما ویزای دبی و همچنین بلیط خود را به همراه داشته باشید.

ارز مسافرتی ترکیه

مقدار ارز مسافرتی برای ترکیه معادل 300 یورو و یا معادل آن به دلار است. البته از آنجایی که واحد پول ترکیه لیر است , شما می توانید لیر تهیه نمایید. البته عرضه لیر در صرافی ها به طور محدود انجام میشود و شما باید به صرافی هایی مراجعه نمایید که خدمات پرداخت لیر را انجام می دهند.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
  • حسین اسدی یکشنبه ۲۱ خرداد
    من مقیم خارج از کشور هستم وقتی میام ایران موقع برگشت میتونم ارز بگیرم؟
  • میثم چهارشنبه ۵ مرداد
    سلام خسته نباشید ارز مسافرتی رو از کدوم صرافی می تونم بگیرم و چند تا میدن؟
    • admin
      یکشنبه ۱۳ شهریور پاسخ
      سلام 
      صرافی بانک شهر با دو شعبه فردوسی و میدان فردوسی ارز مسافرتی می دهند. البته راس ساعت 15:00 باید در سایت رزرو وقت نمایید. 
      2000 دلار ارز مسافرتی می دهند.
  • Sima Basirat دوشنبه ۳ مرداد
    salam kash migoftid ke cheghad baraye dadane arz aziat mikonan
    • admin
      چهارشنبه ۵ مرداد پاسخ
      سلام
      به دلیل سواستفاده عده ای , متاسفانه تشخیص مسافران واقعی سخت شده.
      اما با مراجعه به سایت های معتبر راحت می تونید ارز خودتون رو دریافت کنید.
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info