از سایت موزه های کاپادوکیا کلکسیون کلیساهای سنگی چه می دانید

از مهمترین جاذبه های گردشگری کاپادوکیا سایت موزه های GOREME و ZELVE ؛کلکسیونی بی نظیر از کلیساهای سنگی با نقاشی دیواری های زیبا و شهر شگفت انگیز سنگی با اقامتگاه های لانه زنبوری است.

  • تعداد بازدید: 6699
  • ارسال در تاریخ: ۲۴ فروردین ۱۳۹۵
  • بروزرسانی: ۲۴ فروردین ۱۳۹۵

سایت موزه GOREME

cappadocia

این سایت موزه قطعا اولین مکان در کاپادوکیاست که گردشگران از آن دیدن می کنند.بنابراین،در برنامه گشت اکثر تورهای ترکیه و همه تورهای کاپادوکیا قرار دارد.بیشتر برگزارکنندگان تور کاپادوکیا،روستای GOREME را برای اقامت انتخاب می کنند چون گردشگران با پیاده روی 15 دقیقه ای به راحتی به سایت موزه آن می رسند.جدیدترین تورهای ترکیه را در تورمسافرتی های هالیدی ببینید.
سایت موزه GOREME شامل بهترین کلیساهای سنگی با نقاشی دیواری های زیباست که رنگ های آن هنوز سرزندگی خود را حفظ کرده اند. این سایت موزه از سال 1984،جز فهرست میراث فرهنگی جهانی UNESCO قرارگرفته و یکی از 2 پایگاه UNESCO در کشورترکیه است.

ورودی موزه برای هر نفر 25TL و بهترین زمان برای بازدید به خصوص در تابستان،صبح زود یا بعدازظهر است.

11 کلیسا در سایت موزه GOREME وجود دارد که قدمت اکثر این کلیساها به قرن های 10 تا 12 می رسد.مهم ترین آن ها عبارتند از:

کلیسای NUNNERY

cappadocia

کلیسایNUNNERY ،بنای 7-6 طبقه سنگی که در سمت چپ ورودی موزه قرار گرفته است.اتاق های طبقه اول و همچنین عبادتگاه کوچک متروک طبقه دوم،برای بازدید بازاست.از طریق تونل به عبادتگاه طبقه سوم می رسید که سقفی گنبدی دارد و شبیه صلیب طراحی شده است.عبادتگاهی که در وجه اصلی طبقه سوم قرارگرفته،به ندرت در کلیساهای GOREME یافت می شود و دلیل آن تصویری از حضرت مسیح است که مستقیما روی سنگ نقاشی شده است.طبقه های مختلف بنا با تونل به هم متصل می شوند.این تونل ها به وسیله درهای سنگی سنگینی که در شهر های زیرزمینی کاپادوکیا هم به کار رفته،درزمان خطر،مسدود می شوند.برای آشنایی با سایر جاذبه های گردشگری کاپادوکیا مقاله "با کاپادوکیا سرزمین عجایب ترکیه بیشتر آشنا شویم" را مشاهده کنید.

کلیسای ELMALI (سیب)

cappadocia

یکی از برجسته ترین بناهای این منطقه،کلیسای ELMALI به معنی سیب است.قدمت نقاشی دیواری های زیبای آن به قرن های 11 و 12 می رسد و در برخی جاها که این نقاشی ها ریخته شده اند،می توانید نقش های گوی مانند قرمز رنگی را ببینید که مربوط به دوران بت شکنی است.این نقاشی ها صحنه هایی از کتاب مقدس و زندگی حضرت مسیح و مهمان نوازی ابراهیم پیامبر را به تصویر کشیده اند.نام این بنا اشاره به باغ سیبی دارد که سال ها پیش روبروی ورودی موزه قرار داشت.

کلیسای اسقف BARBARA

cappadocia

این کلیسا که پشت کلیسای سنگی ELMALI قرار گرفته،نقشه ای صلیبی شکل دارد.نقش و نگارهای قرمزرنگ به طور مستقیم روی سنگ نقاشی شده و دیوارها و گنبد با نقاشی هایی از اشکال هندسی،موجود ات اساطیری و نمادهای جنگی تزیین شده است.نقوش دیوارها مشابه سنگ تراشی است.قدمت این کلیسا به نیمه دوم قرن 11 می رسد.

کلیسای YILANLI (مار)

cappadocia

این کلیسا نقشه ایی باریک و کشیده شامل 2 تالار دارد.بخش ابتدایی گنبدی شکل و بخش پشتی،سقفی مسطح دارد.تزیینات قرمزرنگ گل سرخ با تکه سنگ های به کاررفته در بنا،هماهنگی دارد.نقش و نگارهای مربوط به قرن 11،مستقیما روی دیوار نقاشی شده است.روبروی ورودی بنا،تصویری از حضرت مسیح با کتابی در دست و در سمت چپ آن،در 2 طرف صلیب بزرگ،امپراتور CONSTANTINE و HELENA قرار گرفته است.درست در کنار آن،کسانی که توسط GEORGE و THEODORE با مار کشته شده اند،به تصویر کشیده اند.روی دیوار روبرو ONOPHRIOS ، APOSTLE THOMAS و کاشف ساختمان، اسقف BASILEIOS دیده می شود.

کلیسای KARANLIK (تاریک)

cappadocia

ورودی این کلیسا از میان تونلی پیچاپیچ است که به ایوان غربی کلیسا می رسد.برای بازدید از این بنا باید ورودی اضافی8TL به ازای هر نفر بپردازند.کلیسا نقشه ای شبیه چلیپا دارد.قدمت این کلیسا به اواخر قرن 12 می رسد.برخی از نقاشی های دیواری مربوط به DEESIS ،سفر به BETHEHEM ،تولد حضرت مسیح،آیین غسل تعمید،پیدایش LAZARUS ،ورود به JERUSALEM ،شام آخر،خیانت JUDAS ،تصویر حضرت مسیح بر بالای صلیب و ANASTASIS است.

کلیسای (CARIKLI (SANDALS

cappadocia

این کلیسا نیز به شکل چلیپا طراحی شده.نقاشی های دیواری آن به خوبی محافظت شده و زندگی حضرت مسیح،مهمان نوازی ابراهیم پیامبر و تصویر کشیشان و راهبان کلیسا را نشان می دهد.باوجود اینکه این کلیسا،شباهت هایی به کلیساهای KARANLIK و ELMALI دارد ولی تصویر چلیپا و هبوط از چلیپا این کلیسا را از سایرین متمایز کرده است.نام کلیسا - SANDALS - از ردپاهایی که در زیر تصویر عروج قرار دارند،گرفته شده است.قدمت این بنا به اواخر قرن 12 و اوایل قرن 13 بر می گردد.در وجه مرکزی DEESIS،وجه شمالی مریم مقدس و نوزادی حضرت مسیح و وجه جنوبی MICHEAL به تصویر کشیده شده است.

کلیسای (BUCKLE(TOKALI

cappadocia

با وجود اینکه کلیسای TOKALI حدود 50 کیلومتر از سایت موزه فاصله دارد ولی با ورودی که برای موزه GOREME می پردازید،می توانید ازآن دیدن کنید.این کلیسا از دو بخش نوین و قدیمی تشکیل شده است.ورودی کلیسای نوین ساختاری مستطیل شکل دارد که به تالار مرکزی کلیسای قدیمی با سقف گنبدی می رسد.این کلیسا در زمان های مختلف,با نقش و نگارهای باارزش،تزیین شده است.
در بخش کلیسای قدیمی،قدمت نقاشی های دیواری به اوایل قرن 10 می رسد که با نوارهای قرمز تیره و سبز،صحنه هایی از کتاب مقدس را به تصویر کشیده شده است.نقاشی های دیواری تالار اصلی کلیسای نوین به رنگ نیلی است که از سایر قسمت های کلیسا متمایز است.ازمیان کلیساهای سنگی کاپادوکیا،کلیسای TOKALI غنی ترین نقاشی ها را به لحاظ جزییاتی که از زندگی مسیح پیامبر به تصویر کشیده،دارد.

سایت موزه ZELVE

cappadocia

سایت موزه ZELVE که زمانی محل سکونت یکی از بزرگترین جامعه های این منطقه بوده،ترکیب 3 دره است که شهر شگفت انگیز سنگی و اقامتگاه های لانه زنبوری را درخود جای داده است. ZELVE در 10 کیلومتری GOREME در جاده AVANOS قرار دارد.مسیحیان و مسلمانان تا سال 1924 در کنار هم در این مکان زندگی می کردند.

امروزه ZELVE یک شهر متروک است که هنوز فرسایش در آن ادامه دارد.دره هایی که سایت موزه را در برگرفته،صخره نوردان زیادی را به خود جذب می کند.
بازدید از سایت موزه ZELVE حداقل 2 ساعت طول می کشد.

همان طور که در مسیر دره ها پیش می روید،روی سنگ ها نقوشی می بینید که در واقع نقاشی دیواری های به جا مانده از کلیسای GEYLIKLI است.در ابتدای ورودی دره اول،مسجد سنگی با مناره های زیبا می بینید.سپس متوجه مجموعه ای از ساختمان ها در سمت راست می شوید که به کاسه های وارونه سنگی شباهت دارند.درسمت مخالف،مجموعه ای می بینیدکه پله های فلزی دارد و با یک تونل سنگی طولانی به دره دوم می رسد.

قبل از ترک این سایت موزه،مطمئن شوید که سنگ هایی را که در ورودی دره سوم وجود دارند،دیده باشید.در آن مکان آسیاب سنگی را خواهید دید که تا دهه 50 قابل استفاده بود ولی به تازگی ورودی آن ریزش کرده است.

cappadocia

سپس به کلیسای UZUMULU می رسید.چون نماد حضرت مسیح در ترکیه انگور است،این کلیسا، UZUMULU به معنی انگور نام گرفته است.کلیسای BALIKLI (ماهی) در کنار این کلیسا قرار دارد و نقوش ماهی در بالای نما به رنگ قرمز نقاشی شده است.

cappadocia
cappadocia
cappadocia
cappadocia
cappadocia
cappadocia
cappadocia
cappadocia
cappadocia
منبع:مرجع گردشگری های هالیدی
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info