مجوز به بویینگ برای آغاز مذاکرات تجاری با ایرلاینهای ایرانی راه را برای نخستین فروش هواپیماهای مسافربری آمریکایی به ایران از زمان وقوع انقلاب اسلامی در دهه ۱۹۷۰ هموار میکند. بویینگ پیش از انقلاب اسلامی ایران بزرگترین تامین کننده هواپیماهای مسافربری برای کشور بود و هواپیماهای ساخت این شرکت آمریکایی در بیش از دو دهه گذشته همچنان در خطوط هوایی ایران پرواز میکنند.
سخنگوی بویینگ اعلام کرد: این مجوز به ما اجازه میدهد با شرکتهای هواپیمایی ایرانی مورد تایید برای بررسی نیازهای ناوگانشان مذاکره کنیم.
بویینگ که آخرین بار با مجوز دولت دستورالعملهای تعمیر و نگهداری برای شرکتهای هواپیمایی ایرانی فراهم کرد برای برقراری روابط تجاری طولانی مدت بدنبال مجوز دولت خواهد بود. سخنگوی بویینگ در این باره گفت: ما درک میکنیم که وضعیت در این منطقه پیچیده بوده و همواره در حال تغییر است و به دنبال کردن دستورالعمل دولت آمریکا برای انجام تجارت با ایران ادامه میدهیم.
جنرال الکتریک هم اعلام کرده برای دریافت مجوز فروش موتورها و قطعات یدکی به شرکتهای هواپیمایی ایرانی اجازه درخواست کرده اما به گفته سخنگوی این شرکت، هنوز موافقت دولت را دریافت نکرده است.
بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، شرکتهای هواپیمایی ایرانی به دلیل اینکه چند دهه در تحریم بسر برده اند یکی از فرسودهترین ناوگانهای دنیا را دارند و نتوانسته اند از برتری موقعیت جغرافیایی و بازار داخلی ۸۰ میلیون مصرف کننده سود ببرند. در حالیکه کشورهای همسایه در منطقه خلیج فارس مانند قطر، امارات و همچنین ترکیه از موقعیت و هواپیماهای جدید برای توسعه سریع هواپیمایی تجاری استفاده کرده اند.
اکنون ایران درصدد است موقعیتهای از دست رفته را جبران کند و با هواپیماهای جدید به نوسازی ناوگانش اقدام کند. مقامات صنعت لیزینگ پیش بینی میکنند این کشور ممکن است ۳۰۰ تا ۶۰۰ هواپیمای جدید را ساپورت کند.
گردآوری از مطبوعات روز