شاید این سوال برای شما بارها پیش آمده باشد که که اصطلاحاتی آژانس های مسافرتی درباره هتل ها به کار می برند به چه معنایی می باشد.در این مقاله سعی بر این داریم که به تمام سوالات و ابهامات شما پاسخ دهیم تا با اطلاعات کاملتری نسبت به انتخاب هتل خود اقدام نمایید.
معمولاً هتل مکانی است برای داشتن اقامت مسافر و پذیرایی از مسافران و اگر امکان پذیرایی در هتل کمتر شود هتل آپارتمان به وجود می آید.در هتل آپارتمان ها لوازم آشپزی وجود دارد و نیازی به رستوران احساس نمی شود.اقامت در هتل آپارتمان مشابه اجاره آپارتمان است با این تفاوت که قراردادی بین طرفین تنظیم نمی شود و مسافر هر وقت بخواهد می تواند با هتل تسویه حساب کند.برعکس هتل ها که معمولاً دارای شرایط سختی هستند هتل آپارتمان ها شرایط مختلف و متفاوتی دارند.معمولا شبیه هتل ساخته می شوند و دارای تعداد زیادی اتاق هستند.
متل ترکیبی است از دو واژه Motor و Hotel و ماهیت بین راهی داشته و اکثراً خارج از شهرها قراردارد . در تعریف متل می توان گفت که هتلی است که در آن مسافران می توانند با خودروی شخصی وارد شده و حتی خودرو را مقابل درب اتاق خود پارک نمایند . یکی از مشخصه های اصلی متل ها عدم وجود لابی در آنهاست چرا که میهمانان به مجرد وارد شدن به متل بدون نیاز به پیاده شدن کلید اتاق خود را از رسپشن دریافت نموده و مستقیماً به سمت اتاق خود رانندگی می نمایند.
ریزورت هتل ها یا هتل های مخصوص استراحت ، دارای امکاناتی لوکس هستند که معمولا در کنار ساحل ، چشمه های آبگرم یا جاذبه هایی مانند پیست اسکی و طبیعت واقع شده اند. تفاوت ریزورت ها و هتل ها در موقعیت آنها ، امکانات ، تفریحات و خدماتی است که ارائه می شود. ریزورت ها معمولا فضای بزرگتری نسبت به هتل ها دارند و تفریحات متنوع تری را در اختیار مسافران قرار می دهند از جمله پارک آبی یا استخر های بزرگ.
درشهرقرار دارند و تعدادی اتاق ، سالن غذاخوری ـ به مقداری که بتواند غذای ساکنان اتاقها را تأمین نماید ـ کتابخانه و سالن مطالعه و اتاق تلویزیون درآن پیش بینی شده است.اتاق های پانسیون معمولا یا هیچ امکاناتی ندارد یا کمترین و اولیه ترین امکانات را دارا می باشد. معمولا در اتاق های پانسیون حمام اختصاصی وجود دارد. پانسیون معمولاً اتاق را به صورت ماهانه و یا سالانه اجاره داده و مشتریان دیگری را از خارج هتل برای صرف غذا نمی پذیرد . بر همین اساس معمولاً سالن غذاخوری پانسیون فقط به اندازه نیاز اتاق ها در نظرگرفته می شود . درپانسیون ها قوانین خاصی وجود دارد و مسافران می بایست در ساعات معین برای صرف صبحانه ، نهار و شام حاضرشوند وتا ساعت مشخصی نیز درب ورودی پانسیون باز است.
هتل ها بر حسب کیفیتی که دارند درجه بندی می شوند. این کیفیت بر اساس مشخصه هایی مانند خدمات رستوران هتل ، تفریحات ، چشم انداز اتاق ها ، امکانات و سایز اتاق ها ، داشتن اسپا و خدمات ورزشی ، موقعیت و موارد اینگونه ارزیابی می شود. به عنوان مثال هتل یک ستاره ای که آسانسور ندارد شاید همین کمبود باعث شود هیچوقت به درجه بالاتری نرسد. برای رسیدن به درجه بالاتر اغلب مواردی بعنوان موارد اولیه باید وجود داشته باشد. برای اینکه بدانید تفاوت بین ستاره های هتل ها در چیست به برخی امکانات مورد نیاز برای هر تعداد ستاره اشاره کنیم:
هتل های دو ستاره معمولا مخصوص افرادی طراحی می شوند که نگران هزینه های اقامتشان هستند ، به همین دلیل برخی از امکانات اولیه در این هتل ها محدود می شود تا بتوانند قیمت ها را کاهش دهند اما این خدمات و امکانات با هزینه جداگانه و به درخواست میهمان این هتل ها ارائه می گردد. هتل های دو ستاره معمولا 2 الی چهار طبقه هستند ، در نزدیکی جاذبه های ارزان قیمت قرار می گیرند و امکانات داخل اتاق ها باید تمیز باشد اما لوکس و گرانقیمت نیستند و اولیه ترین امکانات در آنها در نظر گرفته می شود. بیشتر هتل های دو ستاره رستوران ندارند اما معمولا در جایی قرار می گیرند که اطراف آن رستوران هایی با قیمت مناسب پیدا می شود.
این هتل ها معمولا فضای بزرگتر و لابی لوکس تر و مجهزتری نسبت به هتل های دو ستاره دارند. در هتل های سه ستاره معمولا شخصی برای حمل کردن چمدان های مسافران وجود ندارد. این هتل ها معمولا فاصله زیادی تا مراکز خرید منطقه یا جاذبه های گردشگری گران قیمت ندارند. رستوران هتل های سه ستاره سطح متوسط است و خیلی بزرگ نیست. در این هتل ها صبحانه به صورت بوفه سرو می گردد و در برخی از هتل های سه ستاره ناهار و شام نیز در هتل سرو می گردد که باید با پرداخت هزینه جداگانه از این امکانات استفاده کرد.خدماتی که در اتاق ها ارائه می گردد متفاوت است ، در برخی هتل های سه ستاره شاید تا زمانیکه نوشته "لطفا اتاق را تمیز کنید" روی در قرار داده نشود کسی برای تمیز کردن اتاقها نیاید. باشگاه ورزشی و استخر از امکاناتی است که برخی از هتل های سه ستاره دارند اما هیچ بایدی در وجود داشتن این امکانات در هتل های سه ستاره وجود ندارد.
هتل های چهارستاره معمولا فضای بزرگ و رسمی دارند. کارکنان این هتل ها آموزش های بیشتر و سخت تری نسبت به هتل های درجه پایین تر می بینند و تامین راحتی و آسودگی میهمانان هدف اصلی کارکنان آنها می باشد. در این هتل ها فردی برای حمل کردن چمدان های مسافران مشخص شده است و آنها را تا اتاقهایشان همراهی می کند.امکانات اتاق ها از نور اتاق گرفته تا فضا و مبلمان باید از درجه متوسط بالاتر باشند. رستوران هتل ها معمولا خدمات بیشتر و منوهای متنوع تری ارائه می کنند.خدمات تمیز کردن اتاق ها در هر ساعت از روز که مسافر بخواهد صورت می گیرد.پارکینگ نیز معمولا در این هتل ها وجود دارد. اغلب هتل های چهار ستاره دارای امکانات ورزشی و یک استخر هستند. لابی هتل های چهار ستاره فضای بزرگتر و مبلمان بیشتری برای نشستن دارد.
این نوع هتل ها در ردیف اول هتل ها قرار دارند . قوانین واستاندارد مربوط به هتل پنج ستاره و کیفیت آن همواره باید بالا و ثابت نگه داشته شود . هتل های پنج ستاره باید بهترین خدمات و امکانات را داشته باشند. این هتل ها فضای بزرگی دارند ، اتاق های متنوع با امکانات متفاوتی نیز در آنها موجود می باشد.لابی هتل های پنج ستاره بسیار بزرگ و لوکس طراحی می شود ، موقعیت آنها نیز متغیر است اما هتل های پنج ستاره نامدار معمولا در مرکز شهر قرار دارند تا دسترسی به بسیاری از اماکن دیدنی شهر راحت تر امکان پذیر باشد. اتاق ها دارای باکیفیت ترین مبلمان و تختخواب هستند حتی ملحفه های موجود در اتاق ها نیز در امتیاز ستاره هتل نقش دارند.این هتل ها باید نهایت امکانات را داشته باشند که شامل لوازم بهداشتی با کیفیت ، دستگاه پخش کننده CD و DVD ، مینی بار و سایر امکانات اولیه اتاق ها نظیر حمام مجهز به سشوار ، حوله ، دمپایی ، خط تلفن ، تلویزیون و ... می باشند.خدمات تمیز کردن اتاق ها به صورت 24 ساعته ارائه می شود. هتل های پنج ستاره معمولا باید امکانات ورزشی ، پارکینگ ، خدمات نگهبانی ، استخر داشته باشند. اغلب هتل های پنج ستاره دارای سه رستوران مجزا با غذاهای متنوع می باشند. تعداد اتاق های این هتل ها باید بالای 100 عدد باشد. کارکنان در هتل 5 ستاره : بسیار مرتب و یونیفرم پوشیده با لباسهای شیک ، مؤدب وآگاه و کارآمد و روابط عمومی خوب ، نسبت به رفع نیازهای مهمانان متعهد هستند و بسیارعالی سرویس می دهند . دارای مدیر حرفه ای و متخصص ، سازگاری و هماهنگی سرویس ها ، تداوم نگهدارى وخانه داری بی عیب و نقص اجزاء اصلی و اساسی برای حفظ درجه 5 ستاره می باشند .
هتل تجارتى Commercial Hotel
هتل حومه شهر Sub-urban Hotel
هتل شهرى Urban Hotel
هتل با فضاى بازمیانى Atrium Hotel
هتل بزرگ Meca Hotel
هتل گرد همایى Convention Hotel
هتل فرودگاه Air port Hotel
هتل مسکونى براى مهمانانى که اقامت طولانى دارند Lodging Type Hotel
هتل بازیهاى شبانه Night Clup Hotel
هتل سوپر لوکس Super Lux Hotel
هتل تمام سوئیت Suite Hotel
هتل باسوئیت هاى یک طبقه هاى پراکنده BungalowSuite Hotel
متل بین راهى Motel
متل متوسط میان راه Motor inn
هتل ارزان قیمت Budget inn
هتل تفریحى Resort Hotel
هتل آپارتمان Apartment Hotel
هتل مالکیت زمانى مشترک Time Sharing Hotel
هتل مالکیت مشترک Condominium Hotel
پانسیون Boarding House
مهمانسرا Guest House
مسافر خانه، استراحتگاه Hostel
خوابگاه Dormitory
هتل کازینو Hotel Cazino
سوئیت اداری Office Suite
سوئیت کنفرانس Conference Suite
سوئیت کوچک Mini Suite
سوئیت معمولی Junior Suite
سوئیت دو لوکس Deluxe Suite
سوئیت دوبلکس Doublex Suite
سوئیت مسافرین مهم Vip Suite
سوئت مجلل Imperial Suite
سوئت محصور Pent house Suite
سوئت ماه عسل Fiesta Suite
سوئیت ماه عسل (برای اقامت ) Dolcevita Suite
سوئیت یک نفره Single Suite
کابانا Cabana
استودیو Studio
آپارتمان Apartement
بنگلو Bungalow
اتاق های دور Remote Function
اتاق های تو در تو Connected Room
اتاق با بالکن Balcony Room
اتاق با استخر خصوصی Room With Private Pool
اتاق ضیافت Banquet Room
اتاق خانواده Family Room
واحد های فامیلی Family Units
اتاق معمولی با حمام Room With Bath
اتاق با چشم انداز جنگل Woods View Room
اتاق معمولی بدون حمام Room Without Bath
اتاق نشیمن یا سالن پذیرایی Parlor
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها