علی عابد زاده رئیس سازمان هواپیمایی کشور فرمودند که امکان حذف کامل بلیط چارتری وجود ندارد و فروش بلیط مقاصد گردشگری همچنان باید به شکل بلیط چارتری باقی بماند. ایشان افزودند که در تلاش هستیم تا شرکت های بزرگتر و تواناتر به شرکت های کوچکتر کمک کنند تا کل شبکه فروش بلیط هواپیما به سمت بلیط سیستمی هدایت شود. ایشان فرمودند که به شرکتهای هوایی اعلام شده است که پروازهای چارتری خود را باطل کنند و یا اینکه کمتر کنند اما این روش فروش بلیط ، یعنی بلیط چارتری ، در سیستم فروش شرکت های هواپیمایی ادامه خواهد داشت.
بلیط لحظه آخری یا چارتر معمولا به علت تکمیل نشدن ظرفیت پرواز و نزدیکی به ساعت و زمان پرواز با قیمتی کمتر از بهای اولیه به فروش میرسد.
معاون وزیر راه و شهر سازی فرمودند : حجم پرواز های چارتری داخلی 20 درصد کل پروازهای کشور است ، با این حال باید فروش بلیط کیش و بلیط قشم را از سایر پروازها جدا کرد. وی اضافه کردند که بیشتر پروازهای چارتری شرکت های هواپیمایی در حال شیفت کردن به مقاصد گردشگری مثل کیش و قشم هستند و تنها در این مسیرها فروش بلیط چارتری ادامه دارد و در دیگر مسیرها شرکت های هواپیمایی فروش بلیط چارتری خود را به حداقل ممکن رسانده اند.
در واقع شرکت های هواپیمایی باید فروش بلیط چارتری خود را به صورت بسته گردشگری شامل اقامت و دیگر ملزومات سفر به دفاتر خدمات گردشگری واگذار کنند و با این وجود شرکت های بزرگی مانند ماهان ، آسمان ، زاگرس و ایران ایر به فروش بلیط سیستمی مبادرت کرده اند.
ایشان بر عرضه بلیط با قیمت مناسب به مسافران سفرهای داخلی تاکید کردند و افزودند که تاکید ما استفاده شرکت های هوایی از ارز سامانه نیما است تا قیمت ها متعادل باشد و مسافران بلیط ها را گران نخرند.
مدیران عامل شرکت های هواپیمایی به این توافق رسیدند که نرخ بلیط هواپیما را براساس نرخ سامانه نیما محاسبه کنند. البته مدیر عاملان مدعی شدند که بانک مرکزی هیچ ارزی از نیما به آنها اختصاص نداده است اما بانک مرکزی با رد این موضوع گفته قرار است ارز مورد نیاز برای تمامی درخواست های دریافتی از شرکت های هوایی در اسرع وقت مورد بررسی قرار می گیرد و از محل منابع ارزی بانک مرکزی و یا از طریق سامانه نظام یکپارچه ارزی تایید گردد.
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها