از تخت دیو زنجان چه می دانید

تخت دیو و یا بهتر بگوییم قلعه بهستان در نزدیکی شهر ماه نشان زنجان قرار دارد. نمای بیرونی دژ از سازه های طبیعی ساخته شده که در زمین شناسی "هودو" نامیده می شود ولی مردم بومی "دوکش جن" را ترجیج می دهند. از اینجاست که این قلعه وارد دنیای افسانه ها می شود.

  • تعداد بازدید: 6795
  • ارسال در تاریخ: ۲۰ تیر ۱۳۹۶
  • بروزرسانی: ۶ خرداد ۱۴۰۲

قلعه بهستان در حدود 20 کیلومتری شهر ماه نشان و 112 کیلومتری زنجان قرار دارد.
این دژ برای نخستین بار در دوره ساسانی بنا شده ولی در قرن های 6 و 7 پس از اسلام اوج استفاده را داشته است و به نام "تخت دیو" هم شناخته می شود.
این قلعه به نام های قلعه بهستان، تخت دیو و قلعه ماه نشان شناخته می شود.

بخش عمده نمای خارجی قلعه بهستان از سازه های طبیعی "هودو" که بومیان آن را "دوکش جن" می نامند، ساخته شده: سازه های قارچ مانندی که بر اثر فرسایش طبیعی به شکل مناره ای در آمده که تکه سنگی مستحکم بر سر آن قرار کرفته است و دست توانمند طبیعت چنان هنرمندانه آنها را تراش داده که طبیعی بودن آنها محال به نظر می رسد.

قلعه بهستان زنجان

در زمین شناسی به این مناره های طبیعی "هودو" می گویند که به نام های "FairyChimney"، "صخره چادری" و "هرم زمین" هم شناخته می شود. مشهورترین FairyChimney ها در امریکا دیده می شود ولی ایرانیان این سازه ها را بیشتر با کاپادوکیا ترکیه می شناسند. برای آشنایی بیشتر با FairyChimney های کاپادوکیا پیشنهاد می کنم مقاله "با کاپادوکیا سرزمین عجایب ترکیه بیشتر آشنا شویم " را ببینید.

در نمای داخلی قلعه با تخلیه هودوها قسمتی از اتاق ها، دالان ها و راه پله ها را به وجود آمده اند.
امروزه بر اثر تخریب و ریزش پله ها و قسمتی از دالان و اتاق ها تنها با بالا رفتن از دیوارهای قلعه می توان از آن دیدن کرد.
براساس افسانه های محلی دیوها بر بالای صخره های سر هودوها می نشستند به همین دلیل قلعه بهستان به "تخت دیو" هم شناخته می شود.
نحوه تامین آب قلعه همچون بیشتر قسمت های آن منحصر به فرد است و از حوضچه سنگی 7 در 3 متری در بالای قلعه و به وسیله لوله های گلی 50 سانتی متری انجام می شود.

تخت دیو زنجان

قلعه بهستان به شماره 1458 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برای رسیدن به این قلعه، در اتوبان زنجان-تبریز حدود 35 کیلومتر پس از زنجان وارد مسیر ماه نشان شوید. پس از 60 کیلومتر به روستای بهستان و پس از آن قلعه بهستان می رسید. خروجی بهستان بلافاصله پس از پل قزل اوزن سمت چپ است.

گردآوری از: HiHoliday.ir

قلعه ماه نشان زنجان
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info