بزرگترین کاریز جهان در ایران

بزرگترین کاریز جهان در شهر گناباد در جنوب خراسان رضوی با بیش از 2500 سال قدمت از جمله شگفت انگیزترین سازه هاییست که تا به حال دیده اید.

  • تعداد بازدید: 7107
  • ارسال در تاریخ: ۵ مهر ۱۳۹۵
  • بروزرسانی: ۵ مهر ۱۳۹۵

کاریز قصبه گناباد(گناپات) که یکی از شاهکارهای آبی جهان است، از دو رشته ی اصلی و شش شاخه ی فرعی تشکیل شده و مادرچاه آن در دامنه ی شمالی سیاه کوه و خروجی کنونی قنات در جنوب محله ی معروف به قصبه شهر (کوی شرقی) قرار دارد. طول این قنات بیش از ۳۳ کیلومتر و تعداد چاه‌های آن بیش از ۴۷۰ حلقه می باشد که عمق مادرچاه اصلی در انتهای رشته "دولاب نو" با توجه به شیب زمین حدود ۳۰۰ متر و میزان آب دهی آن بیش از ۱۳۰ لیتر در ثانیه ‌است.

قنات قصبه گناباد و موزه آن به لحاظ موقعیت و قدمت، یکی از شاخص ترین جاذبه های گردشگری خراسان محسوب می شود که سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. بازدید از این کاریز، تجربه ای متفاوت برای ماجراجویان خواهید بود که حدود 1 ساعت به طول می انجامد.
از آن جا که شهر گناباد حدود 4 ساعت با مشهد فاصله دارد، می توانید پرواز مستقیم مشهد و یا تور مشهد را تهیه کنید و سپس با تور طبیعت گردی همراه شوید و یا با اتومبیل یا قطار خود را به گناباد برسانید.

قطعه سفال های پراکنده در اطراف دهانه ی چاه های این کاریز حاکی از این است که رشته ی قصبه، کانال اصلی کاریز بوده که در زمان هخامنشیان حفر شده و به دنبال آن رشته های دیگر قنات در مواقع خشکسالی حفر شده اما ریزش پی در پی کاریز باعث شد که در فاصله ۶۸۳ متری، قنات را به دو شاخه تقسیم کنند تا در صورت ریزش و بسته شدن یکی از کانال‌ها، آب از دیگری خارج شده و در داخل انباشته نشود.

تور طبیعت گردی

کاریز قصبه نه تنها بزرگترین کاریز دنیا است، بلکه تنها منبع آب زنده گناباد به حساب می آید که باعث رشد این شهر و تبدیل آن به یکی از مهم ترین و پر رفت و آمدترین شهرهای ایران باستان شده است. این قنات از دوره هخامنشیان تاکنون، عامل تولید و حیات در شهر کویری گناباد می باشد.

ناصر خسرو قبادیانی نخستین کسی است که در سفرنامه اش به توصیف این قنات پرداخته و عمق چاه آن را هفتصد گز و طول آن چهار فرسنگ ذکر نموده و آن را نیز به کیخسرو نسبت داده‌است. قدیمی ترین ساعت آبی جهان بصورت کاربرد عملی در قنات گناباد و زیبد بکار گرفته شده است.

تور طبیعت گردی

این قنات به شماره ۵۲۰۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

همچنین برای دیدن سایر مقالات درباره مشهد به لینک های زیر مراجعه فرمایید:
در سفر به مشهد از کجا خرید کنیم
درباره آرامگاه فردوسی خالق شاهنامه چه می دانید
در سفر به مشهد به چه رستوران هایی برویم
با پارک های آبی مشهد بیشتر آشنا شویم

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info