تخت سلیمان جاذبه ای اعجاب آور و پر از رمز و راز

کاخ سلیمان یا تخت سلیمان در نزدیکی شهر تکاب آذربایجان غربی به روایتی محل تولد زرتشت پیامبر بوده که به عنوان چهارمین اثر ملی در فهرست میراث فرهنگ جهانی یونسکو به ثبت رسده است.

  • تعداد بازدید: 4433
  • ارسال در تاریخ: ۱۳ تیر ۱۳۹۶
  • بروزرسانی: ۱۳ تیر ۱۳۹۶

تخت سلیمان که به کاخ سلیمان هم شناخته می شود، یکی از شاخص ترین آثار باستانی به جامانده از تمدن غنی ایرانیان پیش از اسلام می باشد که بنا به شواهد تاریخی در دوره ساسانیان بنا و تقریبا در تمام دوران تاریخی کاربرد داشته است.
این جاذبه تاریخی در حدود 40 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار گرفته است.

مجموعه تاریخی تخت سلیمان به مساحت بیش از 120 هزار مترمربع بر روی تخت سنگی طبیعی کنار دریاچه همیشه جوشان و اسرارآمیز مجموعه، درون محوطه ای بیضی شکل قرار گرفته است. داخل این حصار سنگی، دو مربع هم محور وجود دارد که در مرکز مربع جنوبی دریاچه و در مرکز مربع شمالی شاخص ترین جاذبه مجموعه تخت سلیمان یعنی آتشکده آذرگشنسب می باشد.

تخت سلیمان تکاب

نام آتشکده آذرگشنسب به معنی آتش اسب نر می باشد و ریشه در افسانه نبرد کیخسرو با تاریکی دیوان در جریان گشودن بهمن دژ دارد که به اذن ایزد آتشی بر یال اسب کیخسرو افروخته می شود که جهان را روشن می کند. خسرو پس از این پیروزی آتش را در این منطقه به زمین می نشاند. آتشکده آذرگشنسب سومین آتشکده مهم زرتشتی ساسانیان می باشد که آتش آن برای 4 قرن روشن بوده است.

از دیگر آثار تاریخی مجموعه می توان به ایوان خسرو، آتشکده شاهی و جنگ آوران، دروازه ها و آتشکده های متعدد اشاره کرد.

دریاچه جوشان تخت سلیمان

دریاچه همیشه جوشان کاخ سلیمان به عمق 112 متر در همه فصول سال درجه حرارتی یکسان دارد و نشان دهنده این واقعیت است که این دریاچه از سفره های عمیق زیرزمینی سرچشمه می گیرد.
این دریاچه به ظاهر آرام هر جنبنده ایی را به کام خود می کشد. به همین دلیل تابلوهای هشدار دهنده در اطراف آن نصب شده است چراکه ورود به آن مساوی با مرگ می باشد.
بنابر اعتقاد مردم بومی، حضرت سلیمان در این نقطه عصای خود را به زمین کوبیده و این دریاچه را به وجود آورده است.

تخت سلیمان آذربایجان غربی

برای بازدید از تخت سلیمان از دو مسیر زنجان و تکاب می توانید بروید: مسیر تکاب هموار می باشد ولی مسیر کوهستانی زنجان امکان بازدید از سایر جاذبه های گردشگری مجاور را هم فراهم می کند.

از دیگر جاذبه های این ناحیه می توان به معبد آناهیتا و زندان سلیمان اشاره کرد.

مجموعه تاریخی تخت سلیمان به شماره 318 در لیست آثار ملی ایران و به عنوان چهارمین اثر ایرانی به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

گردآوری از: HiHoliday.ir
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
  • mosafersalam شنبه ۲۸ بهمن
    پیشنهاد میکنم حتما از این اثر باستانی دیدن کنید.
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info