درباره معابد استانبول بیشتر بدانیم

استانبول پرطرفدارترین مقصد گردشگری ترکیه، مجموعه بی نظیری از معابد را در خود جای داده که برخی از آنها امروزه به مسجد و یا موزه تبدیل شده اند. در تور استانبول بازدید از این معابد را فراموش نکنید.

  • تعداد بازدید: 5399
  • ارسال در تاریخ: ۲ بهمن ۱۳۹۵
  • بروزرسانی: ۲۱ مهر ۱۳۹۸

مسجد ایمراهور ایلیاس بیک ( کلیسای Studios)

کلیسای STUDIOS در سال 463 بین مناطق ساماتیا و یدی کوله استانبول ساخته شد. این ساختمان که از بناهای قدیمی بیزانس است، وقف Vaftizci Yohannes گردید. در کف این ساختمان موزائیک های متعلق به قرن 13 دیده میشود. این کلیسا پس از فتح استانبول و در سال 1486 توسط ایلیاس بیگ به مسجد تبدیل شد.
این مسجد در طول تاریخ به دلیل زمین لرزه و آتش سوزی ها دچار خسارت های فراوانی شده است و نهایتا در سال 1908 با فرو ریختن سقف آن، بدون آنکه تعمیر و بازسازی شود تا به امروز به همان حالت باقیمانده است.

کلیسای Khora : Kariye

کلیسای KARIYE که در منطقه ادیرنه کاپی واقع شده، نام خود را از Khora به معنای مرتع خارج از شهر گرفته است. کلیسای KHORA قبلا و در دوران امپراتور ساخته شده است. این ساختمان در طول تاریخ تخریب و در قرن یازدهم مجددا ساخته شد و چون در هنگام استیلای لاتین کاملا تخریب شد بود، در آغاز قرن 14 به دستور Theodoros Metekhites بازسازی گردید. موزائیک و نقاشی های موزه KARIYE یکی از زیباترین هنرهای متعلق به قرن 16 و در واقع به دوران پایانی نقاشی بیزانس می باشد. در این موزه صحنه های مربوط به زندگی حضرت عیسی و حضرت مریم وجود دارد. این ساختمان که تا مدتی پس از فتح استانبول در سال 1453 بعنوان کلیسا مورد استفاده قرار می گرفت، در سال 1511 تبدیل به مسجد شده و موزائیک و نقاشی های آن بوسیله کرکره های چوبی پوشانده شد. در بین سالهای 1958-1948 در نتیجه فعالیت های انستیتو آمریکا - بیزانس، کلیه موزائیک و نقوش بیرون آورده شده و جهت بازدید عموم باز شد.

مسجد فتحیه ( کلیسای معبد Pammakaristo )

این کلیسا در منطقه فاتح قرار دارد. این ساختمان، کلیسای معبد Pammakaristo ساخته شده در دوران بیزانس می باشد. با به پایان رسیدن استعلای لاتین قرن 13 و بروی خرابه های کلیسای قدیمی ساخته شده است. این کلیسا پس از فتح استانبول، در دست مسیحیان باقی مانده و بعنوان معبد زنان مورد استفاده قرار گرفته است. در سال 1455 محل کلیسا به این محل منتقل و تا سال 1586 به همان صورت مانده است. این کلیسا در دوران مراد سوم (1595-1574) به مسجد تبدیل گردیده و به آن مسجد فتحیه نیز گفته میشود . کلیسای عثمانی اکنون بعنوان مسجد مورد استفاده قرار می گیرد . دیوار کلیسای جانبی نیز در دوران مراد سوم با موزائیک های ساده ساخته شده و در بین سالهای 1940-1936 و پس از بازسازی بعنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته است . این مسجد که مشابه موزه ایا صوفیه است یکی از بخشهای وابسته به مدیریت موزه ایا صوفیه می باشد.

آژانس های مسافرتی بسیاری تور استانبول و یا تور ترکیه را ارائه میدهند که می توانید برای سفر به استانبول با آنها مکاتبه کنید:
تور استانبول
پرواز مستقیم استانبول

یادبود آیاایرسین (St.İrene )

مقبره آیاایرسین که در محوطه کاخ توپکاپی واقع شده، در قرن ششم و توسط امپراتور Justinianus ساخته شد. این بنا، از نظر مصالح بکار رفته و معماری، نمونه بارز معماری دوران بیزانس است. آثار داماد احمد فتحی پاشا از مشیران توپخانه بعنوان اولین پایه های موزه ترک در این مکان به نمایش گذاشته شده است. در سال 1869 مقبره İrene به موزه همایون تغییر نام یافت. در سال 1875 و بعلت ناکافی بودن مکان نمایش، آثار موجود در این مکان به کاخ چینی منتقل گردید. از سال 1908 نیز Aya İrene بعنوان موزه نظامی مورد استفاده قرار گرفت. سپس این مقبره که برای مدتی خالی مانده بود تعمیر و بعنوان یکی از واحدهای وابسته به موزه ایا صوفیه در آمد.

مسجد ایا صوفیه کوچک ( کلیسای Sergius , Bacchus )

این کلیسا در بین سالهای 536-527 از سوی امپراتور justiniaus ساخته شده و وقف 2 مادر روحانی به نامهای Bacchus وsergius گردید. این بنا نمونه ای نادر از معماری بیزانس است. پس از فتح استانبول در سال 1504 این کلیسا به دستور حسین آقا به مسجد تبدیل شد که بعدها به مسجد ایا صوفیه کوچک شهرت یافت. کتیبه ها و منقوشی که بروی ستونهای داخلی مسجد است، بی نظیرند.

مسجد زیرک ( معبد Pantakrator )

معبد Pantakrator یکی از معماری های مهم بیزانس، ترکیبی از سه کلیساست که کلیسای اصلی در مرکز قرار دارد. کلیسای بزرگ از سوی Eirene همسر دوم Joannes Komneno ساخته شده و وقف حضرت عیسی گردیده است. پس از فتح استانبول، بخش هایی از کلیسا به مدرسه تبدیل و نام ملا زیرک که از دانشمندان آن عصر بود را به خود گرفت. در سال 1953 در زیر سقف آن یک سقف موزائیک با نوارهای گرد و چهارگوش پیدا شد. این کلیسا با خطوط ظریف و غنای خود هنر امپراتوری قرن 12 را به نمایش می گذارد.

مسجد عمارت قدیم ( معبد Pantepoptes )

معبد PANTEPOPTES در کنار جاده فاتح به خلیج واقع گردیده و متعلق به قرن دوم می باشد. این بنا از سوی Anna dalaena مادر Alexios اول ساخته شده و زیباترین نمونه معماری آن دوران می باشد.

معبد Neve Salom

نام این معبد که در خیابان بیوک خندق منطقه گالاتاسرای واقع گردیده به معنای " وحی صلح " می باشد. معبد Neve Salom که در تاریخ 25 مارس 1951 افتتاح گردید، مدرنترین و زیباترین معبد استانبول بوده و مراسم دینی مختلفی از قبیل بارغام، مراسم بلوغ، جنازه و یا مراسم تنفیذ کشیش اعظم در آن برگزار می گردد .

image
درباره ی شهر استانبول بیشتر بدانید
  • تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۴
استانبول بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد. تنگه بسفر دو قاره آسیا و اروپا را جدا می‌کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد.

معبد ایتالیایی ها

معبد ایتالیایی ها در گالاتا و در جاده ضیاء پاشا قرار دارد. این معبد که از سوی موسویان تبعه ایتالیا و اتریشی ساکن در امپراتوری عثمانی ساخته شده، در سال 1886 افتتاح گردیده است. این اثر هنری با پلکانهای مرمری و جبهه ای با استیل Gotik، از جاذبه گردشگری استانبول می باشد.

معبد عشق نازی

معبد عشق نازی تنها معبد باقیمانده از چند معبد متعلق به موسویان عشق ناز ریتین مذهب ساکن استانبول با جمعیتی کمتر از 1000 نفر می باشد. این معبد که در خیابان یوکسک کالدیریم منطقه گالاتا واقع گردیده، از سوی عشق نازی های اتریشی الاصل ساخته شده و با منبر ( کرسی دعا ) بر گرفته از استیل Pagoda لهستانی و جبهه برگرفته از استیل اروپایی نمای متفاوتی از معابد سنتی Sefarad و Romaniot دارد.

معبد Zuıfaris

معبد Zuıfaris در گالاتا واقع شده و از قرن 17 تاکنون فعالیت می نماید. بنای فعلی این معبد متعلق به قرن 19 است. پس از احداث معبد Neve Salom، این معبد که مراسم دینی متعددی در آن برگزار میگردد، فعالیتی ندارد.
بر اساس برنامه تجلیل سال 1992 و بدون اینکه هویت دینی این بنا از بین برود تصمیم گرفته شد که به موزه ای تحت عنوان موزه 500 سال زندگی آرام تبدیل شود.

معبد Ahrida

معبد Ahrida که در بالات قرار دارد، در قرن 15 از سوی مهاجرین قصبه Ahri مقدونیه احداث گردید. کرسی دعای کشتی مانند این معبد، به عقیده بعضی افراد نشانه کشتی نوح و به عقیده بعضی دیگر نشانی کرجی های عثمانی که مهاجرین sefarad را از اسپانیا به سواحل عثمانی آورد، می باشد. این معبد که بیش از 500 سال فعالیت نموده، چندین بار سوخته و مجددا ساخته و یا بازسازی شده است. این معبد بر اساس برنامه تجلیل سال 1992 با استیل باروک عصرلاله بازسازی شد.

image
چه کنیم تا نهایت لذت را از سفر به استانبول ببریم
  • تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴
به استانبول سفر کرده اید و نمیدانید گردش را از کجا شروع کنید؟قابل درک است ،استانبول شهر بزرگی است و مکان های دیدنی زیادی دارد،از مسجد و موزه گرفته تا مراکز تجاری متنوع...

معبد Yanbol

این معبد که از سوی مهاجرین قصبه Yanbol مقدونیه در منطقه بالات ساخته شده، دومین سازه فعال و تاریخی موسویان در منطقه است. بنا بر روایت تزئینات رنگی سقف این معبد قصبه Yanbol را به تصویر کشیده است.

معبد حیدر پاشا

این معبد که در فاصله بسیار نزدیکی از ایستگاه راه آهن حیدر پاشا قرار دارد، در سوم سپتامبر 1989 مورد بهره برداری قرار گرفته و نام خود را از داستان تاسیس خود گرفته است.

معبد Ahayim Etz ( اورتاکوی )

اورتاکوی که از قدیم الایام مرکز زندگی موسویان بوده است، پس از آتش سوزی بزرگ سال 1618 با مهاجرین جدیدالورود نمونه زیبایی از طرز اسکان موسویان می باشد. این مسجد، کلیسا و معبد که در یک مثلث با دیواره های کوتاه ساخته شده، نمونه بارزی از همزیستی مسالمت آمیز 3 دین الهی در کنار یکدیگر میباشد. تاریخ معبد Etz ahayim اورتاکوی که به معنای درخت زندگی است، بر اساس فرامین تعمیرات تا قرن 17 می باشد. این معبد در نتیجه آتش سوزی 1941 کاملا از بین رفته و فقط دولاب نگهداری اوراق و دستنویس و کپی Tevrat بصورت خرابه باقیمانده است.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info