دریاچه آت گلی جاذبه ی شگفت انگیز سبلان

دریاچه آت گلی در نزدیکی روستای خیارک استان اردبیل قرار دارد که جز مناطق حفاظت شده ایران محسوب می شود و زیبایی طبیعی و افسانه های بومی همگی دست به دست هم داده تا این دریاچه را در بین ماجراجویان جذاب کند.

  • تعداد بازدید: 9623
  • ارسال در تاریخ: ۱۷ تیر ۱۳۹۶
  • بروزرسانی: ۱۷ تیر ۱۳۹۶

دریاچه آت گلی در میان ارتفاعات سبلان در شرق مشکین شهر استان اردبیل در شیروان دره قرار دارد و جز مناطق حفاظت شده می باشد.
دریاچه ای سبزرنگ که در میان طبیعت بکر سبلان فضایی چشم نواز و دلنشین به وجود آورده است.

تنوع ماهی های این دریاچه بی نظیر می باشد. به ویژه ماهی های قزل آلای رنگین کمانی آن بسیار مشهور است. حتی وقتی سرمای کوهستانی سبلان لایه ضخیمی از یخ را روی دریاچه می کشاند، دنیای زیرآب دریاچه آت گولی به حیات خود ادامه می دهند.
پرندگان مهاجری مانند چنگر و آبچیلیک اکوسیستم امن، بکر و غنی دریاچه را برای زیستن و زاد و ولد انتخاب کرده اند.

دریاچه آت گلی اردبیل

به جز تنوع گیاهی، آب و هوای تازه کوهستان و مناظر فوق العاده این منطقه، افسانه های مردم بومی هم بر جذابیت آن افزوده است:
دلیل نام گذاری این دریاچه به آت گلی افسانه مردم است که می گویند در گذشته دور سحرگاه اسبی سپید از دریاچه بیرون می آمده و شیهه کنندگان به درون دریاچه بازمی گشته است.
مردم منطقه اعتقاد دارند که آت گلی عمق بی انتها دارد به همین آن را دیب سبز یعنی "دریاچه ای که عمق ندارد" هم می نامند.

برای رسیدن به دریاچه آت گلی از اردبیل به سمت غرب جاده آسفالته را ادامه می دهید تا به جاده خاکی لاهور به آبگرم قطورسو برسید. پس از دو ساعت و رسیدن به آبگرم، جاده خاکی ماشین رو به سمت غرب به سوی آبگرم مشابیل ادامه دهید. با حدود یک ساعت پیاده روی از این آبگرم مشهور به بالای شیروان دره می رسید. پس از پایین رفتن و رسیدن به انتهای پس از طی حدود نیم ساعت به سمت شرق دریاچه سبز آت گلی را می بینید.

گردآوری از: HiHoliday.ir
دریاچه آت گولی سبلان
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info