معرفی جاذبه های گردشگری نیشابور

امروز به معرفی شهر نیشابور می پردازیم، یکی از مراکز گردشگری و فرهنگی ایران در شرق ایران و در استان خراسان رضوی جای گرفته است. آثار تاریخی زیاد و مناطق تفریحی و گردشگری بسیار زیبا باعث شده هر ساله مسافران گردشگران زیادی نیشابور را مقصد گردشگری خود انتخاب کنند.

  • تعداد بازدید: 2599
  • ارسال در تاریخ: ۲۹ فروردین ۱۳۹۷
  • بروزرسانی: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰
  • میانگین مطالعه: 5 دقیقه

موزه عمر خیام در نیشابور

اگر در کنار گردشگری به علم نجوم علاقه دارید، انتخاب شما موزه عمر خیام می باشد، این موزه در جوار آرامگاه عمر خیام واقع شده است و برای اولین بار در سال 1379 مورد بهربرداری قرار گرفته شد. مجسه نمادین عمر خیام نیز در ابتدای این موزه قرار گرفته است.

این موزه تقریبا به چهار بخش مختص می شود :

بخش اول : شامل ظروف سفالین لعابدارمربوط به قرون سوم تا هفتم هجری قمری.

بخش دوم : شامل نسخ خطی، نسخ خطی نجوم و تابلوهای مربوط به حکیم عمر خیام.

بخش سوم : آثار مربوط به نجوم، شامل ابزار آلات رصد و ستاره شناسی، اسطر لاب، انواع قطب نماها و صور فلکی.

بخش چهارم : ظروف مفرغی و فلزی معاصر با خیام از قرن پنجم تا هفتم هجری.

معرفی نیشابور

دهکده چوبین در نیشابور

همانطور که از اسم این دهکده پیداست، تمام سازه های آن از چوب می باشد." دهکده چوبین " یکی از تفرجگاه های بسیار زیبا و کم نطیر در ایران است که بازدید از آن می تواند شما را شگفت زده کند، ساخته شده توسط "مهندس حمید مجتهدی" می باشد که در سال 1392 چشم از دنیا فرو بست.

در این دهکده هرچه می خواهید وجود دارد، از رستوران و کافه گرفته تا مسجد و فروشگاه و نانوایی و فضای سبز و ... و خیالتان از این بابت راحت باشد.یکی از آثار فوق العاده " دهکده چوبین " مسجد دهکده می باشد که در جهان بی نظیر است ، توانایی تحمل زلزله های ریشتر بالا تا حداکثر 8 ریشتر و عمر بسیار چوب های به کار رفته در آن از شاخصه های آن است. به گفته سازنده متوفی هدف از ساخت این آثار زیبا رونق بخشیدن به صنعت گردشگری در نیشابور بوده است.

معرفی نیشابور

معرفی بازار نیشابور

اگ به پیشینه و تاریخ خراسان و نیشابور آشنا باشید متوجه خواهید شد که تاریخچه این بازار به بازار بسیار بزرگ قدیمی نیشابور که گستردگی آن از دراوزه مشهد تا دروازه عراق بوده است، برمی گردد. بازار تاریخی نیشابور مربوط به دوره صفویان می باشد و زمانی که شاه عباس صفوی به نیشابور گذر کرده بود، دستور مرمت و بازسازی آن را صادر کرد. از آثار تاریخی و به جا مانده این بازار می توان سرا، کاروانسرا، تیمچه و گرمابه ها و همچنین آب انبار و مساجد این بازار را مشاهده کرد.

معرفی نیشابور

آرامگاه کمال الملک

این بنای تاریخی در محله شادیاخ نیشابور واقع در خیابان عرفان می باشد.
آرامگاه کمال الملک ساخته "هوشنگ سیخون" در سال 1342 و رو نمایی آن در حضور فرح پهلوی همراه با تقدیر و تشکر از کارگران نیشابوری بود. اگر این اثر را از نزدیک تماشا کنید آثار مخروطی و اشکال هندسی خلق شده توسط معماران ایرانی شما را به وجد خواهد آورد.

معرفی نیشابور

مقبره خیام

آرامگاه خیام شاعر، ریاضی دان و ستاره شناس معروف ایرانی هر ساله مورد استقبال زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی قرار می گیرد. بنای نهاده شده بر آرامگاه وی از شاهکار های معماری محسوب می شود که به زیبایی آن افزوده است. باغی بسیار زیبا این اثر جاوید را احاطه کرده است و مساحت باغ تقریبا 18هزار متر مربع می باشد. گفتنی است که در اطراف باغ بصورت ردیفی درختان کاج مشاهده می شوند.

معرفی نیشابور
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info