کارون بلندترین رود ایران

رود کارون با حدود 900 کیلومتر طول به عنوان طولانی ترین رودی که به طور کامل در کشور ایران قرار دارد، شناخته می شود. این رود پر آب در استان خوزستان است.

  • تعداد بازدید: 5726
  • ارسال در تاریخ: ۷ خرداد ۱۳۹۶
  • بروزرسانی: ۷ خرداد ۱۴۰۲

رود کارون از ارتفاعات زردکوه یکی از دو قله مشهور رشته کوه زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می گیرد و پس از گذشتن از جنوب غربی ایران به اروند رود در مرز ایران و عراق پیوسته و به خلیج همیشه پارس می ریزد.

رود کارون ایران

با اینکه کارون مانند سابق پر آب نیست ولی هنوز تنها رود ایران محسوب می شود که امکان کشتیرانی در برخی قسمت های آن وجود دارد.

رود کارون دلیل آبادی دشت خوزستان است و سدهای زیادی روی این رود بسته شده که از مهم ترین آنها می توان به سد کارون 1 تا 4 و مسجد سلیمان اشاره کرد.

سد رود کارون

با استناد به سنگ نبشته هایی که در این منطقه پیدا شده، اولین تمدن های بشر در کنار این رود بوجود آمده اند.

حدود 32 گونه آبزی در کارون وجود دارد که بیش از 80 درصد آبزیان آب شیرین ایران است که از میان آنها می توان به ماهی های کپور، حمری، کتان، سلیمانی و مارماهی اشاره کرد.

پل رود کارون

کارون به همراه اروندرود راهی برای حمل کالاهای تجاری جهت واردات و صادرات از طریق شهرهای اهواز، شوشتر، خرمشهر، آبادان و بندر امام می باشد.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
  • نیما دوشنبه ۸ خرداد
    لایک
  • آنا هیتا غلامی بیرامی یکشنبه ۷ خرداد
    خیلی زیباست
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info