کال جنی دره مرموز و شگفت انگیز ساسانیان

کال جنی دره ای شگفت انگیز در شمال شهرستان طبس در استان یزد که با در هم آمیختن آثار باستانی، زیبایی های طبیعی و افسانه های بومی جذابیت بی نظیری در بین گردشگران ماجراجو به دست آورده است.

  • تعداد بازدید: 2825
  • ارسال در تاریخ: ۱۰ تیر ۱۳۹۶
  • بروزرسانی: ۱۰ تیر ۱۳۹۶

کال جنی یا دره جن ها در 35 کیلومتری شمال طبس و حومه روستای میغان قرار گرفته که از یک سو به قنات منتهی می شود.
دره جن ها پرشیب و دارای دیواره های بلند است که بازدید از آن همراه با تور و یا بلد محلی پیشنهاد می شود.
در ابتدا اینطور به نظر می رسد که دره به طور طبیعی و بر اثر فرسایش زمین به وجود آمده ولی با کمی دقت می توان دریافت که کال جنی ساخت بشر است.

کال جنی طبس

دو راه برای رسیدن به کال جنی وجود دارد و هر دو پس از اتمام جاده آسفالت، گذر از سه راه استخر شاعر و ورود به جاده خاکی نمایان می شود: مسیر اول که بیشتر توصیه می شود، در انتهای جاده خاکی قرار دارد و امکان بازدید از نیزار و نخلستان را همزمان با دره جن ها فراهم می کند. مسیر دوم از میانه جاده خاکی است که از طریق شکافی در دیواره دره به طور مستقیم به درون دره راه دارد.

کال جنی روستای میغان

در دو طرف دیواره های کال جنی آثار به جا مانده از بناهایی متعلق به زرتشتیان دوره ساسانیان از جمله خانه هایی معروف به "خانه گبرها" وجود دارد که از طریق تونل هایی در دل صخره های دیواره به هم متصل هستند.
در ابتدای چاه ورودی دره در ارتفاع 8-7 متری وارد تالاری می شوید که دو طرف آن دو دالان و چندین اتاق قرار دارد که به گفته باستان شناسان محل چله نشینی زرتشتیان زمان بوده است.
در ادامه مسیر به سوی انتهای دره دوباره به همچنین تالاری بر می خورید که به دلیل فرسایل حاصل از سیلاب های موسمی امکان ورود به آن مسدود می باشد.
در سال ۱۳۸۰ یک مربی صخره نوردی از فدراسیون کوهنوردی از بالای دره، کارگاه فرود به داخل این تالار ایجاد کرد و پس از ورود به تالار مسدود شده، اذهان داشت که تفاوتی بین این دو تالار وجود ندارد.

"کال" در معنی لغوی به معنای دره و مسیر سیلاب است و واژه "جنی" با توجه به اعتقاد بومیان بنا بر وجود و اسکان جنیان در این محل به آن اضافه گردیده است.

کال جنی در یزد
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info