کوههای مریخی جاذبه ای متفاوت در شرق ایران زمین

کوههای مینیاتوری در حدود 40 کیلومتری چابهار مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد که به دلیل شباهت به بافت سیارات دیگر کوههای مریخی نامیده می شود.

  • تعداد بازدید: 3491
  • ارسال در تاریخ: ۱۴ تیر ۱۳۹۶
  • بروزرسانی: ۱۴ تیر ۱۳۹۶

در حدود 40 کیلومتری جاده چابهار-بندر گواتر در سمت چپ کوههای مینیاتوری و در سمت راست نمای دریا دیده می شود که تضاد سبز ملایم دریا در مقابل خاکستری روشن این کوهها منظره چشم نوازی را به وجود می آورد.

کوههای مینیاتوری تا نزدیکی روستای تاریخی تیس امتداد دارد. این روستا با قدمت 2500 ساله در کتاب فتوحات اسکندر مقدونی به نام "تیز" آورده شده است.

این کوهها به دلیل شباهت زیاد با ساختار تپه های مشاهده شده در مریخ، کوههای مریخی لقب گرفته اند.

کوههای مریخی چابهار

ساختار بدون پوشش گیاهی کوه های مریخی با شیارها و اشکال منحصر به فرد و به ویژه رنگ خاکستری ملایم، آنها را از بسیاری از کوهها متمایز کرده است.

این کوههای نادر در زمین شناسی بدبوم-ارتفاعاتی که بر اثر فرسایش پدید می آیند-خوانده می شود و از ترکیب رسوبات آهکی، خاک رس و ماسه تشکیل شده است.

کوههای مریخی سیستان و بلوچستان

کوههای مریخی بر اثر باد و باران های موسمی از زیر خاک سر برافراشته و ارتفاع آنها از 5 تا 100 متر متفاوت می باشد.

گردآوری از: HiHoliday.ir
کوههای مینیاتوری چابهار
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info