یزد شهر بادگیرها

یزد دومین شهر تاریخی جهان محسوب میشه و در عین حال که گرمسیری و خشکه، طبیعت و ارتفاعاتی بی نظیر در خود داره. بریم گشتی تو شهر بزنیم!

  • تعداد بازدید: 3614
  • ارسال در تاریخ: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
  • بروزرسانی: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

استان یزد

این شهر تاریخی در رتبه بندی جهانی، دومین شهر تاریخی خشتی به حساب میاد و هر ساله گردشگرای زیادی رو از جای جای دنیا به سمت خودش جذب میکنه. یزد بخاطر بادگیرهایی که داره به شهر بادگیرها شهرت پیدا کرده و وقتی پا به این شهر میذاری بادگیرهای قد برافراشته رو میتونی به سادگی ببینی. از اسمای دیگه ای که در طول تاریخ برای نامیدن این شهر استفاده میشده از شهر دوچرخه ها، شهر قنات ها و حسینیه ایران میشه نام برد که همشون به اندازه کافی گویای علت انتخابشون هستن! در این استان طبیعت متفاوتی به چشم میخوره که هم شامل کویر میشه و هم جنگل های سرسبزی که در ارتفاعات شیرکوه قرار داره!

نوبتی هم باشه نوبته اینه که به جاذبه های مهم این شهر دونه به دونه سر بزنیم

آب انبار شش بادگیر یزد

1.آب انبار شش بادگیردار، همونطور که از اسمش روشنه آب انباریه با شیش تا بادگیر که روی تپه ای قرار گرفته و مخزن آب انبار به شکل گنبدی ساخته شده. این آب انبار 55 تا پله ناقابل داره اما ارزششو داره که این پله ها رو بالا و پایین برید! گفتنیه که آجرهای به کار رفته و بوی نم و رطوبتی که اونجا به مشام میرسه آدمو میبره به همون سالایی که اینجا ساخته شد یعنی سال 1379 قمری.

باغ دولت آباد در یزد

2.باغ دولت آباد، کیه که این باغو نشناسه، زمان ایجاد این باغ برمیگرده به سلسله زندیه که یکی از خان های با اقتدار اون دوره به اسم محمد تقی خان ساختتش و قناتی که در نزدیکی این باغ بود رفته رفته باعث ایجاد این باغ شد. دولت آباد از بخشای متنوعی به اسم های بهشت آیین، سر درب اصلی، تالار آیینه و هشتی و بادگیر تشکیل شده. از فضای زیبا و سبزه این باغ هرچی بگم کمه! از درختای کاج و شاخه های پر میوه انار و انگور تا انواع گل های خوش عطر و بو مثل گل سرخ! رسیدیم به جالب ترین قسمت این باغ که بادگیر مرتفع 33 متریشه و باعث شده نامش به عنوان بلندترین بادگیر جهان در تاریخ ثبت بشه!

برای آشنایی بیشتر با باغ دولت آباد مقاله "باغ دولت آباد یزد و بادگیر مشهور آن را بهتر بشناسیم" را ببینید.
آتشکده ورمرام یزد

3.آتشکده ورهرام، ساخت عمارت این آتشکده مربوط به سال 1313 خورشیدی میشه که از معماری بسیار زیبای دوران هخامنشی الهام گرفته. این آتشکده یه حیاط بزرگ داره که بالای سر دربش نقشی از فروهر قرار گرفته و به زیبایی بنا حسابی افزوده! گفته میشه که از 1500 سال قبل آتیش درون این آتشکده خاموش نشده و همیشه توسط عده ای روشن نگه داشته شده. آتش در یه محفظه برنجی نگهداری میشه که از بارش بارون و باد در امانه!

خانه لاری ها یزد

4.خانه لاری ها، تاریخ این خونه میرسه به دوران قاجار و مثل همه‌ی خونه های افراد ثروتمند دو بخش بیرونی و اندرونی داره و یه حیاط بزرگ در مرکز قرار گرفته، قسمت شمالی برای فصل زمستان و جنوبی برای تابستون مورد استفاده قرار میگرفته و قسمت جنوبی برا خودش بادگیر بزرگی داره! با یه مهندسی ساده دیگه احتیاجی به کولرای امروزی هم نبود! از سبک بی نظیر معماری این خونه هرچی بگیم کمه.

اگه نظری در مورد یزد داری بنویس.
مطلب چطور بود ؟ جاذبه ای هست که ما ازش اسم نبرده باشیم و تو بهش علاقه داری؟

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info