آیا شناسه نرخی بلیط هواپیما بر ارزان بودن آن تاثیر دارد؟

معمولا وقتی سفری داشته باشید، بلیط های هواپیما بسیار سریع تر شما را به مقصد می رسانند، اما معمولا بیشترین قسمت هزینه سفر را بلیط های هواپیما به خود اختصاص می دهند که باعث می شود مسافران یا بلیط هواپیما ارزان را جستجو کنند و یا با وسیله ای دیگر سفر کنند.

  • تعداد بازدید: 1280
  • ارسال در تاریخ: ۱ مرداد ۱۴۰۱
  • بروزرسانی: ۱ مرداد ۱۴۰۱
  • میانگین مطالعه: 10 دقیقه

سوالی که در رابطه با قیمت بلیط پیش می آید این است که چگونه قیمت بلیط هواپیما تعیین می شود؟ آیا خرید بلیط هواپیما ارزان با نرخ های تعیین شده امکان دارد؟ در این مطلب قصد داریم علت قیمت بلیط های هواپیما و ارتباط شناسه نرخی با بلیط ارزان و عوامل آن را بررسی کنیم.

شناسه نرخی بلیط هواپیما ارزان

شناسه نرخی در بلیط هواپیما ارزان

عوامل متعددی بر قیمت نهایی بلیط هواپیما ارزان موثر است که مسیر پروازی، نوع ایرلاین، زمان پرواز، بار مجاز و کلاس پروازی از جمله این عوامل است. ایرلاین ها به منظور تعیین قیمت متفاوت برای بلیط ها از شناسه نرخی استفاده می کنند. شناسه های نرخی کدهایی انگلیسی هستند که نوع بلیط و شرایط آن را مشخص می کنند. این شناسه ها می تواند به شما در خرید بلیط هواپیما ارزان کمک کند، زیرا شرایط متفاوت و درنتیجه قیمت متفاوتی دارند. کاربرد های اصلی این شناسه های نرخی نمایش اطلاعات پرواز به مسافرین برای خرید ارزانترین بلیط هواپیما و کارشناسان آژانس های مسافرتی برای مشاهده اطلاعات بلیط است. 

در اولین مرحله باید بدانیم به طور کلی چه چیزهایی بر قیمت بلیط های هواپیما تاثیرگذارند؟ عواملی که بر روی قیمت بلیط هواپیما تاثیر می گذارند عبارتند از: مسیر پروازی، مستقیم با غیر مستقیم بودن پرواز، میزان تقاضای بلیط در آن مقصد، بار مجاز در سفر، چارتری یا سیستمی بودن پرواز. مسیر پروازی که همان فاصله از مبدا و مقصد است، در مقاصد و مبداهای مختلف، متغیر است. در پروازهای چارتر معمولا بلیط هواپیما ارزان عرضه می شود و در برخی شرایط نیز قیمت های بالاتری دارند که باید در زمان خرید به این موضوعات دقت شود. 

عامل مهم دیگر در تعیین قیمت بلیط هواپیما، کلاس پروازی است. در پروازهای داخلی دو کلاس پروازی اکونومی و بیزنس ارائه می شود که پروازهای کلاس بیزنس فقط در برخی ایرلاین های داخلی به فروش می رسد. کلاس پروازی اکونومی ارزانتر بوده و در دسته بلیط هواپیما ارزان قرار می گیرند.

آشنایی با کد های شناسه نرخی بلیط هواپیما ارزان 

برای خرید بلیط هواپیما ارزان بهتر است با انواع شناسه نرخی آشنا باشید. به دلیل اینکه قیمت بلیط برای انواع مسیرها و بار مجاز، متفاوت می باشند، کد های شناسه نرخی متفاوتی نیز دارند. حتی میزان جریمه کنسلی شما می تواند در کد شناسه نرخی تاثیرگذار باشد. ایرلاین ها میزان جریمه متفاوتی را برای انواع بلیط در نظر گرفته اند که این عامل نیز در تعیین شناسه نرخی موثر می باشد. 

شرکت های هواپیمایی، برای اینکه بتوانند تمامی بلیط های خود را به فروش برسانند، بلیط های مختلف با شناسه نرخی متفاوتی ارائه می دهند و هر کدام ویژگی های متفاوت و در نتیجه قیمت های متفاوتی دارند، که می توان برخی شناسه های نرخی را ارزان تر از بقیه خریداری کرد. همچنین برای شهرهای مختلف، به دلیل عوامل مختلف، شناسه نرخی متفاوتی مشخص شده است. 

به طور مثال برای خرید بلیط هواپیما به مشهد باید عوامل متعددی از جمله زمان پرواز، نوع بلیط، کلاس پروازی و چندین عامل دیگر را در نظر گرفت. با توجه به اینکه مسافران زیادی از شهرهای مختلف به شهر مشهد می روند، معمولا به سختی می توان بلیط ارزان را برای مشهد تهیه کرد. اما با این وجود در ماه های دی و بهمن مسافران کمتری به مشهد می روند که زمان مناسبی برای خرید بلیط هواپیما ارزان می باشد.

شناسه نرخی

ارتباط شناسه نرخی با بلیط هواپیما ارزان

همانطور که بررسی شد، شناسه نرخی می تواند تاثیر زیادی بر روی قیمت بلیط هواپیما داشته باشد. بلیط هواپیما ارزان معمولا دارای شناسه نرخی متفاوت و قوانین سختگیرانه تری در کنسلی بلیط ها دارند. بلیط چارتر یکی از این موارد است که با شناسه Y مشخص می شوند و هنگام کنسل کردن بلیط، مبلغی به مسافر عودت داده نمی شود.  

برای خرید بلیط هواپیما ارزان ترجیحا باید به دنبال بلیط هایی باشید که نرخ بلیط ارزان تر با شناسه نرخی مناسبی نیز داشته باشند. شناسه های  Q، N، W، S، L، K، M،  H،  B، Y و O مربوط به پروازهای اکونومی می باشد که بهتر است برای تهیه بلیط ارزان از این  شناسه های نرخی استفاده کنید. همچنین شناسه نرخی کلاس های پروازی به صورت زیر می باشد:

  • بلیط رایگان اکونومی = X
  • بلیط رایگان بیزنس =   I 
  • بلیط رایگان فرست کلاس=O

شناسه نرخی ایرلاین های داخلی 

ایرلاین های داخلی به این دلیل که خدمات متفاوتی دارند، شناسه نرخی متفاوتی را برای بلیط هواپیما ارزان مشخص می کنند. این شناسه های نرخی دارای میزان جریمه کنسلی متفاوتی می باشند که در ایرلاین های مختلف، تفاوت دارند. در ادامه شناسه نرخی بلیط ارزان برای برخی ایرلاین ها بررسی می شود.

بلیط ارزان

شناسه نرخی هواپیمایی ماهان

ایرلاین ماهان با توجه به میزان تقاضا و مسیر پروازی که دارد، شناسه نرخی متفاوتی را ارائه می دهد. این ایرلاین جریمه کنسلی متفاوتی نیز دارد که درصد آن بین 10 تا 90 درصد از بهای بلیط متغیر است. شناسه نرخی U  به این معناست که بیشترین میزان جریمه کنسلی یعنی 95 درصد از بهای بلیط شما در صورت کنسلی کسر خواهد شد. پس سعی کنید بلیط هواپیما ارزان خود را به گونه ای خریداری کنید که از شناسه U نباشد زیرا در صورت کنسلی مبلغ کمی به شما عودت داده می شود. 

همچنین در این ایرلاین بیشتر از دو نوع کلاس پروازی با شناسه نرخی R و BH استفاده می شود که به معنای پرواز اکونومی و بیزنس هستند. پرواز های اکونومی برای خرید بلیط ارزان مناسب بوده که ارزانترین بلیط هواپیما را در بین کلاس های پروازی را دارند. میزان جریمه کنسلی در بلیط هایی که اکونومی و بیزنس هستند بین 10 تا 50 درصد بهای بلیط است. همچنین شناسه های نرخی ایرلاین ماهان برای ماه های مختلف و شهرهای مختلف، متفاوت است. مثلا هنگام خرید بلیط هواپیما به کیش، شناسه نرخی متفاوتی را در ماه های مختلف مشاهده می کنید که به دلیل قیمت متفاوت آن می باشد.

شناسه نرخی بلیط هواپیما ارزان ایرلاین آسمان

یکی از بزرگترین ایرلاین های داخلی که  به مقاصد داخلی متعددی پرواز دارد، ایرلاین آسمان می باشد. این ایرلاین از دسته ایرلاین های داخلی است که بلیط های بیزنس نیز ارائه می دهد و به همین دلیل دارای شناسه نرخی های متفاوتی می باشد. آن دسته از پروازهای این ایرلاین که شناسه نرخی Z دارند، جریمه کنسلی آن بین 30 الی 50 درصد متغیر است.

 شناسه نرخی Y و V به این معناست که جریمه ای برابر با 40 الی 60 درصد باید پرداخت کنید. شما ترجیحا برای اینکه بتوانید بلیط هواپیما ارزان تهیه کنید در شناسه نرخی هواپیمایی آسمان باید به دنبال پروازهای اکونومی باشید که نرخ پایین تری دارند و از شناسه نرخی Z باشد که میزان جریمه کمتری نیز دارد.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info