هواپیماهای بوئینگ با ارائه خدماتی که طراحی، کارایی و ارزش و تجربه پرواز برتر را به مشتریان ارائه میدهند، در لیست هواپیماهای برتر جهان قرار گرفته اند. امروزه بیش از 10 هزار هواپیمای مسافربری بوئینگ در خدمت مسافران هستند. هواپیماهایی که با سوخت کمتری پرواز میکنند، هواپیماهایی که سر و صدا را کاهش میدهند، هواپیماهایی که ضمن ارائه عملکرد برتر به خلبان و مهماندارها، راحتی مطلوب مسافر را نیز فراهم میکنند.
بوئینگ 707
بوئینگ 707 هواپیمای چهار موتوره با بدنه ای باریک و بلند است که توسط شرکت بوئینگ تولید و ساخته شده است . بوئینگ 707 اولین پرواز خود را در 20 دسامبر سال 1957 انجام داد و در 26 اکتبر 1958 وارد سرویس تجاری شد.
بوئینگ 727
727 برای سرویس دهی به فرودگاههای کوچکتر با باند کوتاه تر از بویینگ 707 طراحی شده است. در 5 دسامبر سال 1960، بوئینگ 3 موتوره 727 را با 40 سفارش از مشتریان راه اندازی و به خطوط هوایی شرقی اعلام کرد. از میان همه جتهای اولیه بوئینگ، 727 با دمT شکل و سه موتور مجهز به عقب، متمایزترین ظاهر را داشت. این هواپیما میلیاردها مسافر را در تمامی مسیرها- از مسیرهای کوتاه گرفته تا پروازهای بین المللی حمل میکند.
بوئینگ 737
در ابتدا هواپیمای 737 را هواپیمای "مربع" مینامیدند زیرا طول آن با پهنای آن برابر بود. برای صرفه جویی در وقت تولید و ورود سریع هواپیما به بازار، بدنه بوئینگ737 همانند بدنه بوئینگ 707 و 727 ساخته شد. نصب موتور زیر بال این نوع بوئینگ باعث از بین رفتن برخی از سر و صدا، کاهش لرزش و سهولت در حفظ هواپیما در سطح زمین میشود. بوئینگ 737 مانند میتواند در فرودگاهها و زمینهای کوچک از راه دور به اندازه کافی عمل کند.
بوئینگ 737
نیز برای ارائه بیشترین انعطاف پذیری، قابلیت اطمینان و کارایی وارد بازار شد که از لحاظ ظرفیت کمی با مدل 737 تفاوت دارد.
چینش صندلیهای 737 بسیار فشرده است. بنابراین استفاده از این مدل از بوئینگها برای سفرهای طولانی مدت پیشنهاد نمی شود.
بوئینگ 747
747 اولین موتور چهار جت و هواپیمای مسافربری بود که در آسمانها پرسه میزد. این هواپیما با نامهای زیادی از جمله Jumbo Jet، ملکه آسمانها و حتی هاپ بک شناخته میشود و مسلما قابل شناسایی ترین هواپیمای ساخته شده است. بوئینگ در حال حاضر ظرفیت حمل 400 الی 550 مسافر را در کلاسهای مختلف پرواز دارد. شرکت هواپیمایی ایران ایر از این مدل هواپیما در ناوگان خود استفاده میکند.
بوئینگ 757
موتور دو موتوره و میان برد 757 نسبت به هواپیماهای جت هواپیمای قدیمی 727 که برای جایگزینی اما در عین حال حفظ توانایی میدان کوتاه 727 طراحی شده بود، تا 80 درصد کم مصرف تر بود. هواپیمای 757-200 حداکثر 228 مسافر داشت و برد آن تقریباً 3900 مایل دریایی (7222 کیلومتر) بود.
757 و 767 همزمان تولید شده اند، بنابراین هر دو دارای پیشرفتهای فنی یکسانی در پیشرانه، آیرودینامیک، اویونیک و مواد هستند بنابراین خلبانان میتوانند به راحتی واجد شرایط پرواز هر دو شوند.
A220-100
کوچکترین هواپیمای مسافربری خط تولید ایرباس، A220-100، از ابتدا ساخته شد تا با کارایی و راحتی بی نظیر به بازار صندلیهای 100-135 نفره بپردازد. این هواپیما با داشتن صندلیهای گسترده، فضای ذخیره سازی بالای سر و پنجرههای بزرگ، یک هواپیمای تک راهرو است که مانند یک جت گسترده است. هواپیماهای A220 Family به دلیل کم بودن صدا، کابینی آرام و راحت ارائه میدهند.
A220-300
عضو بزرگتر خانواده A220-300 به طور خاص برای بازار صندلیهای 120-160 طراحی و ساخته شده است. این هواپیما به شرکتهای هواپیمایی اجازه میدهد نقاط دوردست قارهها یا بخشهایی را که قبلاً امکان رفتن به آنها غیر ممکن بود، به هم متصل کنند.
هر دو عضو خانواده A220 در بیش از 99٪ از موارد مشترک هستند – این موضوع به این معنی است که خلبانها میتوانند با هر دو هواپیما پرواز کنند و از انتقال بی وقفه بین A220-300 و A220-100 لذت ببرند. این کار از پیچیدگی و هزینههای آموزش بسیار میکاهد.
A318
A318 که به طور معمول ظرفیت حمل 90 تا 110 مسافر را دارد، تمام مزایای A320 Family را برای انواع مختلف مسیرهای مناسب برای هواپیمای کمی کوچکتر به ارمغان میآورد. A318 با داشتن یک هواپیما در چهار اندازه و بهره وری بی نظیر سوخت، قابلیت اطمینان بالا و راحتی را به مسافر ارائه میدهد.
A319neo
A319neo تا 150 مسافر را در دو کلاس و حداکثر 160 نفر را در خود جای میدهد.A320neo
A320neo یکی از مدلهای بسیار پیشرفته ای است که توسط ایرباس برای کمک به حفظ موقعیت خط تولید A320 به عنوان پیشرفته ترین و کم مصرف ترین هواپیمای تک راهرو هواپیمای جهان معرفی شده است.
A320neo با آوردن تمام استانداردهای راحتی و ترکیب گزینههای جدید موتور، پیشرفتهای آیرودینامیکی و آخرین ویژگیهای کابین، تا سال 2020 منجر به 20 درصد صرفه جویی در مصرف سوخت در هر صندلی شد. A320neo بین 150 تا 180 مسافر در دو کلاس را در خود جای میدهد.
A321neo
کیفیت و بهره وری در صنعت A320 خانواده ایرباس - که A321 عضوی از آن است - با نسخه موتور جت لاینر جدید آن (NEO)، پیشرفته تر شده است. برای A321neo، ایرباس با استفاده بهینه از فضای کابین، افزایش محدودیتهای خروج و پیکربندی جدید درب کابین، ظرفیت صندلی را گسترش داد. این هواپیما حداکثر ظرفیت هواپیمای مسافربری را به 244 صندلی افزایش داد.
A300-600
A300-600 به عنوان عضو اصلی خانواده هواپیماهای سایز متوسط ایرباس، برای هر صندلی 8 درصد هزینه عملیاتی کمتری نسبت به نزدیکترین رقیب خود ارائه میدهد. A300-600 با چیدمان صندلی معمولی، بین 210 تا 250 مسافر در یک طرح سه کلاسه را در خود جای میدهد و مسافت بیش از 4000 کیلومتر را بدون توقف انجام پرواز میکند.
A310
سطح مقطع بدنه 223 اینچی A310 وسیع ترین رده در نوع خود است که فضای مسافر را تا حد ممکن فراهم میکند و احساس راحتی را در سراسر هواپیما ایجاد میکند. انعطاف پذیری بی نظیر در چیدمان صندلیهای این هواپیمای مسافربری که میتواند بین 190 تا 230 مسافر را در یک طرح سه کلاسه معمولی جا دهد، به اپراتورها اجازه میدهد کابین A310 را متناسب با نیازهای بازار خود تنظیم کنند.
A330-200 با بهره گیری از بیش از 20 سال نوآوری تدریجی مداوم، یکی از مدرن ترین و قابل اعتمادترین هواپیماهای آسمان است. این هواپیما به طور معمول با 210 تا 250 مسافر پرواز میکند و میتواند 406 مسافر را نیز حمل کند.
A330-300
A330-300 با بزرگترین شهرهای کوچک و کوچکترین جزایر رویایی به طور یکسان خدمت میکند و مسافران و خطوط هوایی سراسر جهان را راضی میکند. این هواپیمای دو موتوره که میتواند از 250 تا 440 مسافر را حمل کند، به اندازه کافی انعطاف پذیر است و میتواند طیف وسیعی از گزینههای نشستن را با کیفیت بالا به تمام افراد سرنشین ارائه دهد. کابین آن نیز یکی از ساکت ترینها در آسمان است و فضای آرام را برای کل پرواز ایجاد میکند.
A330-800
A330-800 هواپیمایی کارآمدتر است که با کاهش سوختن در مصرف سوخت صرفه جویی میکند.
A330-800با برد 8150 مایل دریایی، به طور معمول 220 تا 260 مسافر را در سه کلاس خدمات جای میدهد.
A330-900
عضو بدنه توسعه یافته خط تولید ایرباس A330-900 میتواند بین 260 تا 300 صندلی را در یک طرح سه کلاسه معمولی یا تا 440 مسافر را در خود جای دهد.A340-300
A340-300 با برد 7،400 مایل دریایی، متناسب با نیازهای بازار با ظرفیت 250-290 نفری طراحی شده است.A340-600
A340-600 با طول کلی 75.36 متر و محل اسکان 320 تا 370 مسافر (یا 475 صندلی با تراکم بالا) بزرگترین اعضای خانواده A340 ایرباس است. این هواپیما - که میتواند به طور موثر در عملیات تجاری، شرکتی یا دولتی مورد استفاده قرار گیرد - شامل پیشرفته ترین فن آوری هایی مانند سازههای کامپوزیتی کم وزن است.
A350-900
A350-900 عضو اصلی خانواده کاملاً جدید A350 ایرباس است که در حال شکل گیری سفرهای هوایی آینده است. این هواپیمای مسافربری بین 300 تا 350 مسافر را با یک پیکربندی سه کلاسه استاندارد در خود جای میدهد و راحتی و امکانات پیشرفته آن اطمینان حاصل میکند که همه مسافران هواپیما از یک پرواز دلپذیر لذت میبرند.
A350-1000
A350-1000 با فاصله نزدیک به 74 متر از ابتدا تا دم، طولانی ترین نسخه بدنه خانواده کاملاً جدید ایرباس از جت لاینرهای دو راهرو است. در یک پیکربندی معمولی سه کلاس، صندلیهای کلاس اقتصادی این شرکت با کلاس 18 اینچی برای راحتی مدرن، صندلیهای A350-1000 میتوانند بین 350 تا 410 مسافر را در یک کابین جادار و ساکت جای دهند.
A380
پرواز با A380 یک تجربه منحصر به فرد است که مسافران را با استانداردهای جدید راحتی در پرواز، از فرست کلاس تا اقتصادی آشنا میکند. کابین آن به عنوان بزرگترین و جادارترین هواپیمای مسافربری جهان شناخته شده که به مسافران اجازه میدهد تا در وسیع ترین صندلیها در محیطی آرام قرار بگیرند. این هواپیما آزادی بی نظیری که به مسافران میدهد تا آنها بتوانند در هواپیما حرکت کنند. جای تعجب نیست که A380 در تمام کلاسهای پروازش مورد توجه مسافران است.
فوکر 100
Fokker 100 یک هواپیمای منطقه ای است که در مجموع 278 فروند از آن تا سال 1996 توسط شرکت هواپیماسازی Fokker ساخته شده است. یک عرشه پرواز و هواپیمای پیچیده، عملکرد خوب و صدا و آلایندههای کم موتور، همچنان Fokker 100 را به یک هواپیمای 100 نفره بسیار متنوع و مقرون به صرفه تبدیل میکند. Fokker 100 به عنوان یک هواپیمای مسافربری که بیش از 109 مسافر را در خود جای داده، به عنوان یک هواپیمای مأموریت ویژه با چندین دولت در حال استفاده است.
مکدانل داگلاس یک شرکت هوافضای آمریکایی است که در گذشته مهمترین شرکت در حوزه هوافضا و تولید تجهیزات نظامی در آمریکا محسوب میشد. شرکت مکدانل داگلاس در سال ۱۹۹۷ توسط کمپانی بوئینگ خریداری و ادغام شد. بنابراین تمام هواپیماهای مک دانل داگلاس از داراییهای بوئینگ هستند. با این وجود، تفاوتهای مشخصی بین هواپیماهای بوئینگ و مک دانل داگلاس وجود دارد.
MD-11
مک دانل داگلاس MD-11 یک هواپیمای طولانی است که با سه موتور کار میکند. این هواپیما دارای بدنه ای پهن، بالهای بزرگ و دم کوچکتر است. دو موتور در زیر بالها و یک موتور دیگر در قسمت آمپلی فایر نصب شده است. این هواپیما که توسط دو خدمه پرواز کنترل میشود، برای اولین بار در سال 1986 با قابلیت جابجایی بیش از 300 مسافر پرواز کرد.
MD-80
مک دانل داگلاس 80 در سال 1980 به عنوان هواپیمای میان برد راه اندازی شد. این هواپیما برای جایگزینی DC-9 طراحی شده است. دو موتور آن در قسمت عقب بدنه قرار گرفته است. این هواپیما برای پرواز با مسیرهای کوتاه با ظرفیت حمل بین 130 تا 170 مسافر طراحی شده است.
MD-82
MD-82 میتواند 172 مسافر را در خود جای دهد و حداکثر وزن برخاست آن بیش از 149000 پوند است. طول آن 45 متر و طول بال آن 107 فوت استMD-83
این هواپیما دارای حداکثر وزن پرواز 160،000 پوند است و برای دوربرد بیشتر از MD-82 طراحی شده است. ظرفیت حمل 172 مسافر دارد.MD-87
وزن MD-87 140،000 پوند است و طول بال آن 107 فوت است. ظرفیت حمل این هواپیما 139 مسافر است.MD-88
این هواپیما دارای دو موتور جت و حداکثر ظرفیت مسافر 172 است. این هواپیما دارای سرعت کروز 576 مایل در ساعت و محموله 140،000 پوندی است. MD-88 میان برد است که برای پروازهای کوتاه مدت استفاده میشود. طول آن 147 متر و ارتفاع آن 29 متر است. شرکتهای هواپیمایی بزرگ این هواپیما را برای مسیرهای کوتاه خود خریداری کرده اند.
MD-90
MD-90 جدیدترین هواپیمای میان برد و از بی صدا ترین هواپیماهای تجاری است. این هواپیما در سال 1989 راه اندازی شد و به دلیل طراحی مقرون به صرفه بودن آن مورد توجه مسافران قرار گرفت. حداکثر وزن آن 156000 پوند با ظرفیت حمل 155 مسافر است.
ایرلاینهای ایرانی که از هواپیماهای مک دانل داگلاس استفاده میکنند:
نام ایرلاین | نوع هواپیما |
زاگرس | MD-82 MD-83 |
ایران ایر تور | MD-82 |
کیش ایر | MD-82 MD-83 |
آتا | MD-83 |
کاسپین | MD-81 MD-83 |
نام شرکت | ناوگان ها |
ماهان ایر | بوئینگ 747-300 ایرباس A340-600 ایرباس A340-300 ایرباس A300-600 ایرباس A310-300 |
ایران ایر | اA300 A310 A320 A300-600 بوئینگ 747 فوکر 100 |
کیش ایر | A320 فوکر 100 MD-82 MD-83 |
آسمان ایر | A320 A340 بوئینگ 727 بوئینگ 737 فوکر 100 |
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها