جزیره بیوک آدا استانبول

جزیره Büyükada بیوک آدا استانبول از بزرگترین جزایر پرنس ،جاذبه های زیادی دارد که از جمله می توان به سواحل و هتل ها و رستوران های جذاب، مکان های تاریخی، خیابان های رنگی و خانه های زیبا اشاره کرد. این جزیره دارای تاریخ غنی است که به دوران بیزانس باز می گردد.

  • تعداد بازدید: 657
  • ارسال در تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۲
  • بروزرسانی: ۱ آبان ۱۴۰۲
  • میانگین مطالعه: 7 دقیقه

آشنایی کامل با جزیره بیوک آدا استانبول

جزایر پرنس در استانبول یکی از دیدنی ترین مقاصد گردشگری ترکیه است که در سمت آسیایی استانبول ترکیه واقع شده است. این مجمع الجزایر زیبا شامل 9 جزیره بزرگ و کوچک به نام های یاسی آدا، تاوشان آدا، صدف آدا، سیوری آدا، قاشیق آدا، کیانلی آدا، بورگاز آدا، هیبلی آدا و بویوک آدا است. در بین جزایری که نام بردیم، 5 جزیره اول خالی از سکنه و بدون خدمات هستند. اما 4 جزیره آخر کاملا مسکونی و توریستی بوده و مجهز به هر نوع آسایش و سرگرمی است. در واقع این 4 جزیره به جزایر پرنس معروف هستند.

جزیره Büyükada بیوک آدا استانبول از بزرگترین جزایر پرنس ،جاذبه های زیادی دارد که از جمله می توان به سواحل و هتل ها و رستوران های جذاب، مکان های تاریخی، خیابان های رنگی و خانه های زیبا اشاره کرد. این جزیره دارای تاریخ غنی است که به دوران بیزانس باز می گردد. با وجود مکان ها و بناهای تاریخی بسیار، جای تعجب نیست که این شهر یک مقصد محبوب برای گردشگران باشد.

در این مقاله می خواهیم به معرفی کامل جزیره بیوک آدا بپردازیم،پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

دلیل نام گذاری بیوک آدا

 جزیره بویوکادا در استانبول ترکیه که در دریای مرمره قرار دارد یکی از معروف ترین و محبوب ترین و بزرگترین جزایر ترکیه است.در ترکی «بویوک» به معنای بزرگ و «آدا» به معنای جزیره است. در زبان یونانی بویوک آدا به معنای شاهزاده است، به همین دلیل در گذشته این منطقه را جزیره شاهزاده ها نیز می نامیدند. این جزیره به دلیل زیبایی طبیعی خیره کننده و تاریخ و فرهنگ غنی یکی از زیباترین جزایر جهان محسوب می شود.

درباره بیوک ادا استانبول

 تاریخچه جزایر پرنس

این مجمع الجزایر توریستی که امروزه هزاران نفر به دیدن آن در ترکیه می روند، هرگز چنین پر رونق نبوده و بیشتر محل مجازات مردم به حساب می آمد. جالب اینجاست که استفاده از جزایر پرنس در استانبول به دوران امپراتوری بیزانس برمی گردد، زمانی که پادشاه، درباریان خائن را برای محافظت از دولت در برابر آنها تبعید می کرد و این نام تا امروز باقی مانده است.

مساحت بیوک آدا

مساحت جزیره بویوک آدا حدود پنج کیلومتر مربع است و بیش از 7000 نفر در این جزیره زندگی می کنند. این جزیره به خاطر خانه های چوبی سنتی، کلیساها و باغ های جذابش مشهور است. اما با توجه به جاذبه های گردشگری این جزیره و استقبال بالای گردشگران در فصل اوج گردشگری، تعداد ساکنان جزیره بویوک آدا در این مدت چندین برابر خواهد شد.

دسترسی به جزایر پرنس در استانبول

اگر در استانبول هستید و می خواهید از شلوغی شهر فرار کنید، می توانید از میدان تکسیم برای رفتن به ایستگاه کاباتاش، از مترو استفاده کنید و سپس در اسکله کاباتاش با خرید بلیط کشتی، خود را به جزیره بیوک آدا برسانید.

بیوک آدا عکس

Buyukada بزرگترین و محبوب ترین جزایر پرنس است. این مجمع الجزایر تنها از طریق دریا قابل دسترسی است و هیچ دسترسی دیگری به جز کشتی یا قایق ندارد، زیرا فرودگاه، پل یا جاده ندارد. اما نگران نباشید، هر روز در ساعات مختلف کشتی های مسافربری وارد جزیره می شوند. برای رسیدن به جزایر پرنس می توانید سوار یک کشتی مسافربری بزرگ با ظرفیت چند صد نفر شوید و یا از یک قایق تندرو با ظرفیت حداکثر 12 نفر استفاده کنید.

تقریباً 1:30 ساعت طول می کشد تا به جزیره برسید. پس از رسیدن به مقصد خود را در مرکز شلوغ بویوکادا با گردشگران زیادی خواهید دید و می توانید سوغاتی ها را با قیمت های مقرون به صرفه پیدا کنید. به پیاده روی ادامه دهید تا به "میدان اتحاد" در مرکز جزیره برسید،از آنجا به بالاترین نقطه ادامه دهید، جایی که یک کلیسای ارتدوکس باستانی فوق العاده (کلیسای سنت جورج) را خواهید دید. در کنار کلیسا می‌توانید رستوران‌های زیادی با تراس‌های شگفت‌انگیز پیدا کنید که در آن‌ها می‌توانید از یک آبجو سرد یا یک قهوه ترکی داغ لذت ببرید، جزیره را دور بزنید تا کل جزیره را ببینید و در عین حال مناظر باورنکردنی اطراف خود را تماشا کنید. 

بهتر است قبل از هرچیزی یک استانبول کارت تهیه کنید و قبل از حرکت، جدول زمانی کشتی ها را بررسی کنید، ساعات حرکت کشتی ها معمولا بین 9 صبح تا 7 شب می باشد.

تنفس هوای پاک و سالم در بیوک آدا

شاید تعجب کنید که بدانید هیچ وسیله نقلیه ای با سوخت فسیلی، مانند اتومبیل یا موتور، در جزایر پرنس وجود ندارد. در واقع یکی از قوانین و مقررات جزایر پرنس در استانبول تصریح می کند که هیچکس حق ندارد از وسایل نقلیه ای که محیط زیست را آلوده می کند، به جز پلیس و نیروهای دولتی استفاده کند. در واقع یکی از جاذبه های جزایر پرنس، هوای پاک آن است،مردم نیز برای رسیدن به نقاط مختلف جزیره مجبورند پیاده روی کنند یا از تجهیزاتی مانند دوچرخه یا ون برقی استفاده کنند.

بیوک ادا کجاست

تا چند سال پیش در این جزیره از کالسکه برای جابجایی مسافران استفاده می شد، اما به دلیل مرگ و میر بالای اسب های بارکش، با تلاش مستمر فعالان حقوق حیوانات، در بیوک آدا به ندرت از کالسکه استفاده می شود و بیشتر خودروهای برقی و دوچرخه مجاز به ورود به جزیره هستند. گرداشگران میتوانند در آن جا دوچرخه هم اجاره کنند.

رستوران های جزایر پرنس

یکی از تفریحات مورد علاقه مسافران و گردشگران، گشت و گذار و صرف غذا در این منطقه است. جزایر پرنس استانبول به ویژه جزیره بویوک آدا دارای هتل ها، رستوران ها و کافه های متنوعی است که انواع غذاهای ترکی و غیرترکی را سرو می کنند. از غذاهای معروف این جزیره میگوی مخصوص و ماهی کبابی می باشد اما به طور کلی غذاهای دریایی رستوران های جزیره در ترکیه معروف است  و افراد زیادی فقط برای امتحان غذاهای دریایی خاص جزیره به آنجا می روند.

دیدنی های بیوک آدا

مکان های تاریخی

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، جزایر پرنس در استانبول اخیرا ساخته نشده اند و تاریخچه طولانی دارند. به همین دلیل چندین مکان تاریخی در مجمع الجزایر وجود دارد که ارزش دیدن را دارد. به عنوان مثال، یتیم خانه یونانی در جزیره بویوکادا یک ساختمان تاریخی بسیار بزرگ است که از چوب ساخته شده و بیش از 100 سال قدمت دارد یا خانه سیاستمدار مشهور روسی، لئون تروتسکی، که اکنون موزه ای در جزایر است. 

از دیگر معماری های قابل توجه در جزیره بویوک آدا می توان به بناهای به جای مانده از دوران حکومت عثمانی اشاره کرد. کلیساهای این جزیره به سبک یونانی ساخته شده اند و توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کنند. در دوره عثمانی بسیاری از ساکنان استانبول برای تفریح و تعطیلات به جزیره بویوک آدا می رفتند و بسیاری از ویلاهای باستانی این جزیره توسط آنها ساخته شده است.

تفریحات بیوک آدا

در سال 1929، لئون تروتسکی، مبارز انقلابی پیرو مکتب مارکسیستی، به جزیره بویوک آدا تبعید شد و به مدت چهار سال در این جزیره زندگی کرد. در این دوره او دو زندگی نامه و تاریخ انقلاب روسیه را نوشت. امروزه خانه تروتسکی هنوز در این جزیره پابرجاست و گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. از دیگر بناها و بناهای معروف این جزیره می‌توان به کلیسای ارتدکس و صومعه یونانی، کلیسای آگوس دیمیتریوس متعلق به دوره بیزانس، مسجد حمیدیه و اسکله قدیمی این جزیره اشاره کرد.

 مناظر و مناظر بی نظیر این جزیره می تواند فرصتی عالی برای ثبت عکس های زیبا باشد. اگر به دنبال مکانی برای سفر و گرفتن عکس های زیبا هستید، قطعا جزایر پرنس یکی از بهترین گزینه ها هستند.

سواحل بیوک آدا

به خصوص در تابستان، اگر بیش از یک روز اقامت دارید،ممکن است بخواهید شنا کنید. چندین ساحل در این جزیره وجود دارد که برای استفاده از برخی سواحل باید هزینه پرداخت شود.

سواحل بیوک آدا

معروف‌ترین ساحل این جزیره «ناکی بی پلاژ» است که گردشگران می‌توانند با پرداخت مبلغی به عنوان ورودی تمام روز از تسهیلات رفاهی این ساحل بهره‌مند شوند. از سواحل دیگر می توان ساحل نزام، ساحل هالیک بی، ساحل هاجیا نیکولا و ساحل پرنسس بی  را نام برد.

همچنین می توانید در بندر شهر شنا کنید که رایگان است، اما به دلیل تعداد زیاد قایق، جزء تمیزترین سواحل نیست. با این حال، همه مردم محلی در آنجا شنا می کنند.

خیابان ها و خانه های جذاب بیوک آدا

ویلاهای زیبای جزیره بویوک آدا در میان بوته های گل های رنگارنگ قرار گرفته اند و کوچه های این جزیره سرسبز و دیدنی است. سبک معماری قرن 19 را می توان در معماری ویلاها و خانه های جزیره بویوک آدا مشاهده کرد ، در بیوک آدا برخی ویلاها در دامنه تپه قرار دارند و چوبی هستند. اگر به دوچرخه سواری یا پیاده روی در محیطی طبیعی با مناظر دیدنی علاقه دارید، جزیره بویوک آدا گزینه خوبی برای گشت و گذار در طبیعت در سفر به استانبول است.درختان بویوک آدا در فصل بهار با گل های سفید و صورتی پوشیده شده و مناظر دیدنی را در اختیار گردشگران قرار می دهد.

خیابان های بیوک ادا

دمای هوای جزیره بیوک آدا

دمای هوای جزیره بویوک آدا در فصل تابستان یک یا دو درجه بالاتر از استانبول است. اما وجود دریا و سواحل زیبای این جزیره، بیشتر گردشگران را در این زمان از سال به این جزیره می کشاند. اگر نمی توانید گرما را تحمل کنید، بهترین زمان برای بازدید از بیوک آدا از ماه می تا جولای و از اواسط سپتامبر تا اواخر اکتبر است. در پاییز و زمستان، بازدید از جزیره بویوک آدا همچنان لذت بخش است. بسیاری از گردشگران این فصل از سال را برای سفر به این جزیره به دلیل خلوت آن انتخاب می کنند. در زمستان به ندرت در بیوک آدا برف می بارد و بارش فقط باران است. اما در این مواقع از سال، هوای جزیره بویوک آدا بسیار سرد می شود.

هوای جزیره بیوک ادا

اگر به دنبال مکانی برای سفر هستید که بتوانید چند روز به دور از سر و صدای ماشین ها و هوای آلوده استراحت کنید و از محیط زیست انرژی بگیرید، جزایر پرنس استانبول قطعا می تواند یکی از بهترین گزینه های شما باشد. در این جزیره فقط صدای برخورد برگ ها، پرندگان در آسمان و امواج در ساحل را خواهید شنید و از هر گونه آلودگی صوتی در امان خواهید بود. برای وعده های غذایی می توانید خودتان ماهی های دریایی صید کنید و همچنین می توانید از انواع غذاها در رستوران های مختلف و جذاب جزایر استفاده کنید.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info