همه چیز درباره بورسیه فول فاند کانادا

در حال حاضر دانشجویان بسیاری هستند که خواهان ادامه تحصیلی در دانشگاه‌های خارج از کشور می‌باشند. کشور کانادا یکی از بهترین مقاصد برای دانشجویان است، دانشگاه‌های این کشور از سطح علمی بالایی برخوردار هستند. همین موضوع باعث شده تا انتخاب بسیاری از دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌های معتبر کشور کانادا باشد.

  • تعداد بازدید: 1324
  • ارسال در تاریخ: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
  • بروزرسانی: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
  • میانگین مطالعه: 10 دقیقه

یکی از مزایای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور کانادا برخورداری از بورسیه تحصیلی است. با توجه به مقاله منتشر شده در وب‌سایت کن اپلای، در رابطه با دانشگاه‌های کانادا : بعضی از این بورسیه‌ها توسط دولت ارائه می‌شوند و بعضی از سمت دانشگاه به دانشجویان تعلق می‌گیرد. رشته تحصیلی، زبان تحصیل یا مقطع تحصیلی در گرفتن بورسیه تأثیر بسیاری دارد. تنها باید از طریق ارائه مدارک مالی، نیاز به دریافت این کمک هزینه در حین تحصیل را اثبات کرد.

آیا بورسیه تحصیلی با فاند تحصیلی متفاوت است؟

بورسیه فول فاند کانادا

بورسیه تحصیلی و فاند تحصیلی دو مقوله کاملا متفاوت هستند. هرکدام شرایط و ضوابط خاص خود را دارند. برای اینکه بتوانیم تفاوت این دو مبحث را به صورت کاملا واضح و روشن برایتان بیان کنیم، لازم است که گریزی به تعاریف این دو مبحث داشته باشیم.

بورسیه تحصیلی

بورسیه تحصیلی با نام اسکالرشیپ هم شناخته شده، در واقع این بورسیه کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی است. مقدار بورسیه تحصیلی با توجه به نوع رشته و دانشگاه می‌تواند متفاوت باشد. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان، بازپرداختی برای بورسیه در نظر نگرفته‌اند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از دانشجویان به منظور اخذ اقامت این کشور، اقامت تحصیلی را انتخاب کنند. بورسیه دانشجویان مقطع تکمیلی کمی متفاوت است. بورسیه این دسته از افراد در قالب ریسرچر، دستیار پژوهشی، دستیار آموزشی و.... اعطا خواهد شد. در کنار کارآمد بودن، متقاضی می‌تواند درس خود را هم به بهترین شکل ممکن ادامه دهد. در میان کشورهای مهاجرپذیر جهان که به دنبال اخذ پذیرش دانشجو هستند کشورهای استرالیا، انگلیس، کانادا، آمریکا و... از تنوع بالاتری در بورسیه تحصیلی دارند.

انواع بورسیه تحصیلی در کانادا

انواع بورسیه تحصیلی در کانادا

بورسیه تحصیلی کشور کانادا در مقاطع مختلف دانشگاهی با توجه به مقاله منتشر شده در رابطه با بورسیه تحصیلی کانادا به شرح زیر خواهد بود:

Scholarships   اسکولارشیپ

این نوع بورسیه تحصیلی با توجه به وضعیت تحصیل فرد و شرایط تحصیلی آن ارائه می‌شود. شرکت‌های دولتی، خصوصی و دانشگاه‌ها تنها مجاز هستند که این نوع بورسیه تحصیلی را ارئه دهند. بسیاری از دانشجویان این نوع بورسیه تحصیلی را با نام فلوشیپ هم می‌شناسند، برای اخذ آن باید علاوه بر معدل بالا، نمره زبان بالایی داشته باشید.

Loans 

وام دانشجویی تنها به دانشجویان بین‌المللی تعلق نمی‌گیرد بلکه تمام دانشجویان می‌توانند از آن استفاده کنند. نرخ سود و ضرر این نوع وام برای همه دانشجویان یکسان خواهد بود. تنها تفاوت آن در نوع بانک است، دانشجویان بین‌المللی باید از طریق بانک‌های خصوصی برای اخذ وام دانشجویی اقدام کنند.

Teaching Assistants (TA)

این نوع بورسیه تحصیلی بیشتر بری دانشجویان ارشد و دکتری در نظر گرفته شده است. در این بورسیه، دانشجو باید به صورت دستیار آموزش یا تدریس فعالیت کند. دانشجویان در این نوع بورسیه به اساتید کمک می‌کنند و در قبال آن هم حقوق مشخصی به صورت ماهانه دریافت خواهند کرد. برای اخذ این نوع بورسیه تحصیلی باید بتوانید در آزمون‌های زبان نمرات بالایی کسب کنید، از ریز نمرات به همراه معدل بالایی برخوردار باشید.

Research Assistantships (RA)

 این نوع بورسیه تحصیلی هم مخصوص دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد است. در واقع دانشجویان می‌توانند در پروژه‌هایی شرکت کنند که هیچ ارتباطی با پایان نامه آن‌ها ندارد. معمولا 15 الی 20 ساعت در هفته باید کار کنند و در ازای آن حقوق مشخصی دریافت خواهند کرد. هر بخش و سازمانی که به دنبال اخذ دانشجو از این طریق باشد، قطعا مراحل گزینش و مصاحبه‌های سختی خواهد داشت.

 Grants و Bursaries گرنت و برسری

 این نوع بورسیه معمولا برای زمانی است که دانشجویان نیاز مالی دارند، دانشجویان بین‌المللی کمتر از این بورسیه برخوردار هستند و نیازی به داشتن صلاحیت علمی خاصی نیست.

فول فاند چیست؟

فول فاند چیست؟

فاند تحصیلی تعریف بسیار متفاوتی از بورسیه دارد. در واقع اگر پرداخت هزینه‌های تحصیل دانشجو توسط استاد، فاند تحصیلی نام دارد. البته زمانی استاد این هزینه را پرداخت می‌کند که دانشجو در ازای آن به صورت دستیار آموزشی یا دستیار پژوهشی در کانادا مشغول به کار باشد. این فاند تحصیلی به دو صورت ارائه شده است، در یک نوع آن که full fund نام دارد تمام هزینه‌های تحصیل، زندگی و.... توسط استاد یا ارگان مربوط پرداخت می‌شود. اما در half fund تنها نیمی از هزینه‌ها پرداخت می‌شود. در حال حاضر بیشتر دانشجویان مقطع دکتری به دنبال فول فاند تحصیلی هستند، این نوع فاند تحصیلی در مقاطع پایین‌تر بسیار کمتر است. 
ارائه فاند تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد با رقابت بسیار بالایی همراه است، اما در مقطع دکتری به صورت پیش‌فرض برای دانشجویان این فاند تحصیلی در نظر گرفته می‌شود.

شرایط اخذ فول فاند چیست؟

شرایط لازم برای اخذ فول فاند تحصیلی دانشجویان کانادایی در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری متفاوت است. در هر دوره باید از شرایط و ضوابط خاص آن دوره برخوردار باشید.

دوره کارشناسی:

داشتن معدل بالای 16، آیلتس با نمره 6.5، رزومه قوی، داشتن انگیزه نامه و توصیه نامه و... از دیگر مواردی هستند که در این دوره برای اخذ بورسیه تحصیلی به آن توجه می‌شود.

دوره کارشناسی ارشد:

ازجمله شرایط لازم برای اخذ فول فاند تحصیلی میپ‌توان به داشتن رزومه عالی و بی عیب، ثبت اختراع، جایزه‌های دریافتی، شرکت در همایش‌های مختلف، داشتن cv قوی و برنامه‌های تحقیق و... از دیگر مواردی هستند که باید در اخذ فول فاند تحصیلی به آن توجه کرد.

دوره دکتری:

دانشجویان در این دوره رزومه بسیار قوی دارند داشتن cv قوی، داشتن مدرک زبان معتبر با نمره بالاتر از 7، داشتن معلومات علمی بالا و... از دیگر مواردی هستند که در زمان اخذ فول فاند تحصیلی باید به آن توجه داشت.

شانس اخذ فول فاند چقدر است؟

شانس اخذ فول فاند

اخذ فول فاند تحصیلی در تمام مقاطع دانشگاهی امکان پذیر است، اما در هر مقطعی با توجه به نوع رشته، نوع دانشگاه، شرایط تحصیل و.. ممکن است متفاوت باشد. شانس اخذ فاند تحصیلی در دانشجویان دوره دکتری بسیار بیشتر از دیگر دوره‌ها است. در این دوره معمولا فاند تحصیلی برای دانشجو در نظر گرفته می‌شود، برخلاف دیگر دوره‌ها که باید برای فول فاند تحصیلی درخواست خود را ارسال کنید. از این رو می‌توان گفت که شانس اخذ فول فاند تحصیلی در دوره دکتری به مراتب بسیار بالاتر از دیگر دوره‌ها است.

کلام آخر

دانشگاه‌های کشور کانادا همواره از سطح علمی و سیستم آموزشی بسیار خوبی برخوردار هستند. از این رو بسیاری از دانشجویان سراسر جهان ترجیح می‌دهند که برای ادامه تحصیل به این کشور سفر کنند، دولت کانادا همواره در تلاش است تا بتوانند متخصصین و نیروی کار بیشتری را جذب دانشگاه‌های خود کند. با توجه به مقاله منتشر شده در رابطه با شرایط تحصیل در کانادا : برای فاند تحصیلی انتخاب دانشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است، بسیاری از دانشگاه‌ها همچنان بورسیه تحصیلی را قبول نمی‌کنند و این موضوع باعث شده تا در انتخاب دانشگاه برای اخذ فول فاند تحصیلی با مشکل مواجه شوید.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info