قوانین گمرک فرودگاه امام خمینی

هنگام خرید بلیط هواپیما و بستن چمدان بد نیست نیم نگاهی هم به قوانین گمرک فرودگاه بین المللی امام خمینی بیندازید! تا از همان ابتدا به مشکل برنخورید. بنابراین اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید یا از آخرین باری که کشورتان را ترک کردید مدت زمان زیادی می گذرد، خواندن این مطلب به شما توصیه می شود.

  • تعداد بازدید: 5999
  • ارسال در تاریخ: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • بروزرسانی: ۴ دی ۱۴۰۰
  • میانگین مطالعه: 10 دقیقه

قوانین و مقررات حاکم بر کالاهای مسافران

مسافران خروجی اعم از اینکه ایرانی یا خارجی باشند میتوانند علاوه بر وسایل سفر و لوازم شخصی، کالاهای ایرانی به هر میزان و کالای غیرایرانی تا سقف مقرر در آیین نامه مسافران ورودی را همراه ببرند مشروط بر آنکه هر دو گروه کالا جنبه تجاری پیدا نکند.

لوازم شخصی

به استناد تبصره ماده 135 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی: عبارت است از اشیای نو و مستعمل یک مسافر که ممکن است بطور معمول و عرفی در طول سفر برای استفاده شخصی وی لازم باشد، این لوازم مشمول معافیت بوده اما شامل کالاهایی که جنبه تجاری دارد نخواهد شد. در ضمن تشخیص کالای شخصی یا تجاری از کالا با گمرک است.

ماده 136 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی

بر اساس ماده 136 مسافرین ورودی و یا خروجی از قلمرو گمرکی موظفند کالای همراه خود را به گمرک اظهار نمایند این اظهار می‌تواند بصورت شفاهی انجام شود و چنانچه از طرف گمرک به آنان اظهارنامه مخصوص مسافری داده شود باید آن را با دقت تنظیم و به گمرک تسلیم نمایند. چنانچه مسافر اجناس خود را جاسازی و به گمرک اظهار نکرده باشد و گمرک بر اثر بازرسی آنها را کشف نماید، مشمول مقررات قاچاق خواهد بود. شایان ذکر است در مرزهایی که گمرک از نظام دو مسیر سبز و قرمز برای کنترل‌های گمرکی اقدام می‌نماید انتخاب مسیر توسط مسافر به منزله اظهار کالای خود می‌باشد و در صورت انتخاب مسیر سبز به این معنی خواهد بود که کالایی برای اظهار به گمرک ندارد .

در صورت درخواست مسافر مقیم ایران که قلمرو گمرکی کشور را ترک می‌نماید گمرک ملزم است بخشی از کالای همراه وی را که مجاز به خروج آن می‌باشد مشخص نماید تا در موقع ورود مجدد به کشور از پرداخت حقوق ورودی معاف شود.

اتباع خارجی که بطور رسمی در ایران به کار یا تحصیل اشتغال دارند در پایان کار یا تحصیل میتوانند لوازم منزل خود را در حد متعارف بدون ارائه مجوز یا کارت بازرگانی از کشور خارج نمایند.

قوانین گمرک فرودگاه امام خمینی

مقررات گمرک برای کالاهای مختلف

میوه‌های خشک

هر دارنده گذرنامه مجاز است 10 کیلوگرم میوه خشک و 100 گرم زعفران داشته باشد. مسافران مجاز به حمل پسته، پسته غلات و زعفران به شهرهای مقدس عراق و سایر کشورها نیستند.

خاویار
خروج خاویار دارای مجوز شیلات برای هر مسافر تا 125 گرم مجاز می‌باشد.

فرش و گلیم

خروج فرش دست بافت تا متراژ 20 متر مربع مجاز می‌باشد.(کشورهای عراق؛ عربستان و سوریه ممنوع می‌باشد) با این وجود هیچ محدودیتی در تعداد فرش‌ها وجود ندارد. علاوه بر مرزهای هوایی، خروج فرش از مرزهای زمینی و دریایی نیز مجاز است. با این حال، خروج فرشهای استثنایی با ارزش‌های ملی و تاریخی غیرقانونی است.

ارز خارجی

طبق مقررات بانک مرکزی ایران، مسافران نمی توانند بیش از 10 هزار یورو ارز خارجی (یا معادل با آن ارزهای دیگر)، اوراق بانکی و اوراق بهادار را خارج کند. در غیر این صورت، آنها باید مأموران گمرک را مطلع و فرم درخواست را در وب سایت گمرک ثبت کنند و اظهارنامه بانکی یا بیانیه کتبی را همراه خود داشته باشند. در مورد ریال ایران نیز مسافر نمی تواند در خارج از کشور بیش از 5،000،000 ریال وارد یا خارج کند.

طلا و نقره
خروج زیورآلات شخصی همراه مسافر از انواع مصنوعات طلا، نقره و پلاتین در مجموع حداکثر تا 150 گرم مجاز است. خروج هر گونه سکه طلا از کشور ممنوع است.

مسافران مجاز هستند 3 کیلوگرم محصولات نقره ای و ظروف را به عنوان هدیه یا سوغات به شرطی که از ارزش ملی و تاریخی استثنایی برخوردار نباشد، از کشور خارج کنند. در صورت خروج سنگ‌های قیمتی مانند الماس، یاقوت کبود و زمرد وزن سنگ‌ها نباید بیش از یک قیراط باشد.

ابزار یا وسایل حرفه ای
خروج ابزار و یا وسایل حرفه ای به همراه مسافر به قصد برگشت کالا منوط به اعلام و موافقت قبلی از سوی گمرک می‌باشد.

حیوانات خانگی
برای بردن چنین حیواناتی به خارج از کشور، مسافران باید مجوز گمرکی را دریافت کنند و شرایط ملی را در مورد نحوه انتقال چنین حیواناتی به خارج از کشور و اینکه هواپیما برای این منظور چه شرایطی را باید داشته باشد، بررسی کنند.

کالای ایرانی
خروج کالای ایرانی به هر میزان مشروط بر آن که جنبه تجاری نداشته باشد مجاز است (کالا برای فروش نباشد.)

مهمات نظامی
هیچگونه مهمات نظامی مجاز نیست به خارج از کشور منتقل شود.
 
اشیای فرهنگی، هنری و ارزش‌های باستانی

خروج اشیای فرهنگی، هنری و باستانی حمل و نقل در خارج از کشور غیرقانونی است: اشیای عتیقه، آثار هنری اصلی، کتابهای خطی و چاپ سنگی، آثار خوشنویسی، آثار مینیاتوری، سکه‌های گرانبها و به طور کلی هرگونه کالایی  دارای حق چاپ توسط وزارت فرهنگ و هر چیز با ارزش استثنایی از نظر تاریخی یا ملی. در صورت اجازه وزارت فرهنگ، نوارهایی که مجاز به تکثیر نیستند، می‌توانند به خارج از کشور منتقل شوند. این مورد برای فیلم‌ها و محصولات رایانه ای و آثار مکتوب مانند کتاب‌ها و مجلات اعمال می‌شود به شرطی که تجاری نباشد. هرگونه کار فرهنگی و هنری را می‌توان از کشور خارج یا از طریق کانال‌های تجاری ارسال کرد به جز موارد زیر:

  • کتابهای قرآن کریم که مهر آنها مهر شورای نظارت بر انتشارات و توزیع قرآن کریم (وابسته به سازمان امور اسلامی) نیست.
  • نسخه اصلی کتابهایی که قدیمی و چاپ سنگی هستند.
  • آثار هنری و موسیقی که دارای ارزش ملی هستند.
قوانی گمرک فرودگاه امام خمینی

قوانین گمرک برای مسافران ورودی

طبق ماده 138 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی مسافرین ورودی اعم از ایرانی یا غیر ایرانی می‌توانند علاوه بر اسباب شخصی همراه خود که از حقوق ورودی معاف است به شرط غیر تجاری بودن و متناسب با مدت زمان اقامت در سال یک بار کالای نو به ارزش 80 دلار را به شرط غیر تجاری بودن و نداشتن ممنوعیت شرعی و قانونی با معافیت  ترخیص  نمایند، این معافیت شامل کالاهای حجیم از قبیل یخچال و یخچال فریزر، کولر گازی، جارو برقی، تلویزیون، لباسشویی، ظرفشویی، اجاق گاز، رادیو ضبط غیر پرتابل نمی‌گردد.

واردات ارز و ریال ایرانی
ورود ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی نام برای هر مسافر مجموعا تا سقف 10 هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها مجاز بوده و مازاد بر آن باید ضمن اظهار به گمرک و رعایت تشریفات مربوطه اقدامات بانکی آن صورت پذیرد.

با این حال، اگر مقدار بالاتر از رقم فوق باشد، واردکننده باید به اداره ctoms و با ثبت نام در وب سایت custojms (cdf.irica.ir) اطلاعات خود را ثبت کند و ارز را به بانک ملی تحویل دهد و کد رهگیری تحویل کتبی را دریافت کند.

نکته 1: بازپرداخت ارز توسط بانک ملی منوط به اجازه واحد اطلاعات مالی (FIU) است. 

نکته 2: مسافران ورودی مجاز هستند از گزارش ارزهای خود با ارزش بیش از 10،000 یورو خودداری کنند: اما در این حالت، آن مسافر باید مراحل خروج را انجام دهد و ارز را به خارج از ایران ببرد. در غیر این صورت، با چنین مسافری تحت قانون قاچاق کالا و ارز رفتار می‌شود.
 
طلا و نقره
ورود زیورآلات ساخته شده از طلا و نقره و پلاتین همراه مسافر از قبیل گردنبند، دستبند،گوشواره، انگشتر، النگو و ... برای مصارف شخصی به صورت واحد (از هر کدام یک عدد و در مورد گوشواره یک جفت و النگو شش عدد) در مجموع حداکثر تا میزان 150 گرم مجاز خواهد بود، در غیر این صورت، مسافر باید از بانک مرکزی ایران اجازه قبلی را کسب کند.

پرندگان و حیوانات
واردات پرندگان تزئینی تا اطلاع ثانوی ممنوع است. با این حال، واردات و صادرات حیوانات اهلی منوط به تأیید سازمان دامپزشکی و تحقق الزامات گمرک است. سگ و گربه بر اساس تبصره 4 فصل 1 مقررات مربوط به صادرات و واردات قابل واردات نیستند.

فناوری ارتباطات
واردات تلفن بی سیم و آن نوع محصولاتی که در گروه فن آوری ارتباطات از راه دور قرار دارند با اجازه وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات مجاز است.

دارو
داروها فقط در حد استفاده شخصی می‌توانند وارد شوند. در غیر این صورت، مجوزهای قانونی مانند مجوز وزارت بهداشت و غیره باید اخذ شود و حق واردات و هرگونه هزینه قانونی باید پرداخت شود. داروهایی مانند: استامینوفن کدئین، کلداکس، تی دول ١٠٠، کلرودیازپوکساید، بنسکال، رای دول ١٠٠، سوداکلد، کلداستاپ، کلونازپام، دیفن اکسیلات، سودافد و افرین جزو داروهای ممنوعه حساب می‌شوند.

سیگار و تنباکو
هر مسافر مجاز است یک جعبه سیگار حاوی 200 نخ سیگار معمولی یا 50 عدد سیگار برگ همراه داشته باشد. این رقم برای تنباکو برای هر مسافر 250 گرم است.
قوانین گمرک امام خمینی

قوانین گمرک در کالاهای غیر مجاز

مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران مجاز به واردات برخی از کالاها نیست. تعدادی از این کالاها به شرح زیر است:

  • شراب از هر نوع
  • اشیا قیمتی
  • سلاح سرد و سلاح گرم و مواد منفجره
  • مواد مخدر
  • مجلات، فیلم ها، تصاویر و هر نوع محصول دیگری که ارزش‌های اسلامی و ایرانی را نقض کند.
  • هرگونه نوشتار و مقاله ای که حاوی مطالب ضد دین باشد یا نوشتاری که مغایر نظم عمومی و امنیت و اخلاق ملی باشد.
  • هر محصولی که طبق قوانین اسلامی یا قوانین ملی مجاز به استفاده از آن نباشد و همچنین نمی تواند مطابق با لیست کالاهای مجاز صادر شده طبق دستورالعمل گمرک صادر شود.

توجه داشته باشید: 

مواد اولیه و قطعات و لوازم فنی برای واحدهای تولیدی توسط مسافران قابل ترخیص نمیباشد. اسباب سفر و اشیاء شخصی باید همراه مسافر بوده و یا در زمان توقف وی در خارج به مؤسسه حمل ونقل تحویل و به فاصله یک ماه قبل تا یک ماه بعد از ورود مسافر به گمرک برسد. چنانچه مسافر به دلایل مختلف نتوانست کالای همراه خود را وارد نماید از یک ماه قبل از سفر میتواند آن را بارنامه و تا یک ماه بعد از ورود میتواند با در دست داشتن گذرنامه، اسناد حمل، قبض انبار و انجام تشریفات گمرکی ترخیص نماید. فرستنده و گیرنده در بارنامه باید به نام خود مسافر باشد.

یخچال، یخچال فریزر، فریزر، تلویزیون و رادیوضبط (به استثنای رادیو ضبط پرتابل) از فهرست کالای مسافران ورودی با معافیت گمرکی حذف گردیده است. این ممنوعیت شامل کالای همراه مسافران عادی مجاز ورودی و مناطق آزاد تجاری صنعتی نیز میباشد. اقلام همراه مسافر باید به صورت هدیه، سوغات و یا شخصی بوده تا شامل احراز شرایط کالای همراه مسافر گردد و به زبان ساده تر کالا برای فروش نباشد در غیر اینصورت مشمول قوانین مسافری خارج و تابع قوانین تجاری از جمله داشتن کارت بازرگانی، مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت معدن و تجارت، اخذ مجوز از سایر وزارتخانه‌ها و سازمانها بستگی به نوع کالا خواهد گردید.

کالای ایرانیان مقیم خارج (موضوع بند ح ماده ١١٩ قانون امور گمرکی) که محل اقامت خود را ترک می‌نمایند:

لوازم خانه و اشیای شخصی ایرانیان مقیم خارج اعم از مسافر با گذرنامه عادی، خدمت و یا سیاسی که مدت اقامت آنان در خارج یک سال یا بیشتر بوده، لوازم خانه و اشیاء اتباع خارجی که برای اقامت به ایران وارد میشوند، مشروط بر اینکه:

  • لوازم و اشیای مزبور از کشور و محل اقامت مسافر حمل و یک ماه قبل تا نه ماه بعد از ورود مسافر به گمرک برسد.
  • لوازم و اشیای مزبور با وضع و شئون اجتماعی آنان مناسب بوده و جنبه تجاری نداشته باشد.
  • ظرف مدت پنج سال قبل از آن از چنین معافیتی استفاده نکرده باشند.
  • کارمندان دولت که برای انجام مأموریت یک ساله و یا بیشتر به خارج اعزام می‌شوند در صورتی که قبل از پایان مأموریت و توقف یک ساله وارد کشور شوند مشمول شرط مدت یکساله توقف مذکور در این بند نخواهند بود.
  • منظور از اشیاء و لوازم شخصی مذکور در این قانون اشیایی است که عرفاً فقط مورد استفاده صاحب آن قرار گیرد و منظور از لوازم خانه اشیایی است که عرفاً مورد استفاده خانواده صاحب آن اشیاء هنگام اقامت در یک محل باشد و به تشخیص گمرک با وضع و شئون اجتماعی آنان متناسب بوده و جنبه تجاری نداشته باشد. خودرو، موتورسیکلت و قایق موتوری شخصی مشمول مقررات گفته شده نمی‌باشد.

توصیه و هشدارها

  • جاسازی هرگونه کالا و اختفاء آن از دید مأموران گمرک قاچاق تلقی میشود و مشمول مقررات مربوط به قاچاق کالا خواهد بود.
  • هزینه هایی که بابت اضافه بار از مسافرین توسط شرکت‌های حمل و نقل دریافت می‌شود هیچگونه ارتباطی با حقوق ورودی گمرکی ندارد و این شرکتها با توجه به شرایط خود و مقررات خود بار همراه مسافر را پذیرش می‌نمایند، اما ملاک ارزیابی در گمرک ارزش کالا است.
  • از تحویل گرفتن کالای دیگران خودداری نمایید چرا که هرگونه مسئولیت قانونی آن به عهده شما می‌باشد و چنانچه هر نوع تخلف گمرکی کشف شود شما باید پاسخگو باشید.
  • حتی الامکان سبک سفر نمائید تا با کاهش زمان تحویل کالا در کمترین زمان ممکن تشریفات گمرکی را به پایان رسانید.
  • به منظور حمایت از صنایع و تولیدات داخلی و کاهش میزان بیکاری حتی الامکان از خرید کالای خارجی اجتناب نمایید.
  • هنگام خروج از کشور چنانچه بیمار هستید و دارو همراه خود دارید باید حتماً نسخه پزشک همراه داشته باشید.
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info