چگونه در استانبول خانه اجاره کنیم

ترکیه یکی از کشورهایی است که طی چند سال اخیر به قطب مهاجرت ایرانیان تبدیل شده است. طبیعت زیبا، فرهنگ مشابه، هزینه‌های زندگی پایین و امکان سفر به کشورهای اروپایی از نکات مثبتی است که انگیزه دریافت اقامت یا گرفتن پاسپورت ترکیه را در افراد بیشتر کرده است. ولی همان‌طور که می‌دانید تصمیم به زندگی در کشوری جدید، تصمیم آسانی است و نیاز به تحقیق و بررسی دارد.

  • تعداد بازدید: 1409
  • ارسال در تاریخ: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱
  • بروزرسانی: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱
  • میانگین مطالعه: 7 دقیقه

یکی از راه‌های که می‌تواند به ما کمک کند تا درباره زندگی دائمی در ترکیه آگاهانه تصمیم بگیریم، اخذ اقامت توریستی در این کشور از طریق اجاره کردن خانه است. در این مطلب تصمیم داریم به سراغ معرفی شرایط اجاره ملک در محبوب‌ترین شهر ترکیه، یعنی استانبول برویم. پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

قوانین اجاره در استانبول

با قوانین اجاره‌ خانه در استانبول آشنا شوید

تعدادی از افرادی که قصد اقامت در ترکیه را دارند، سرمایه کافی برای خرید ملک در این کشور را ندارند. همچنین بعضی افراد می‌خواهند برای مدتی زندگی در این کشور را تجربه کنند و در صورت اطمینان اقدام به خرید خانه کنند. برای این دو گروه، اجاره‌ خانه یا اجاره هر ملک دیگری، بهترین و آسان‌ترین روش برای گرفتن اقامت است. طبق قوانین اجاره‌ خانه در ترکیه، افرادی که قصد اقامت در این کشور را دارند، می‌توانند به‌ صورت ماهانه یا سالانه خانه اجاره کنند. این قوانین چندان سخت گیرانه نیست و در ادامه با آنها بیشتر آشنا می‌شویم:

قوانین اجاره روزانه و ماهانه خانه در استانبول

طبق قوانین ترکیه، برای اجاره‌های روزانه یا ماهیانه، قراردادی بین مالک و مستاجر منعقد نمی‌شود و بر اساس ارزش وسائل منزل، مبلغی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ لیر یا دلار، به‌عنوان مبلغ رهن یا دپوزیت به صاحب ملک پرداخت می‌شود.

این مبلغ در پایان مهلت اجاره در صورت سالم بودن اشیا و منزل، به مستاجر استرداد می‌شود. برای اجاره چنین خانه‌هایی، باید محله مورد نظر، تعداد افراد خانواده، تاریخ دقیق ورود و تاریخ دقیق تحویل‌ خانه را مشخص کنید.

براساس قرارداد سالیانه اجاره ملک، مستاجر موظف است معادل مبلغ دو ماه اجاره‌ خانه را به‌ عنوان رهن به صاحبخانه بپردازد. این مبلغ به‌ صورت امانت نرد مالک باقی می‌ماند تا اگر در هنگام تخلیه خانه خسارتی به وسائل یا خانه وارد شده بود، از آن کسر کند.

البته، از بهار و تابستان سال ۲۰۲۱ به بعد، به‌ دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی، توقف ساخت و سازها و افزایش تعداد مهاجران علاقه‌مند به اجاره ملک، تورم شدیدی در مبلغ اجاره‌ خانه ها و تغییراتی در شرایط اجاره‌ی خانه به مهاجران ایجاد شد. طبق این تغییرات صاحبان ملک‌ها خواستار دریافت اجاره 6 ماه تا یک سال اول اقامت به ‌صورت یکجا و در زمان عقد قرارداد شدند. در ترکیه و استانبول، برخلاف سایر شهرها اجاره‌ خانه اول ماه دریافت می‌شود.

سایر قوانین و مقررات اجاره ‌خانه یا آپارتمان در استانبول


  1. برای اجاره‌ی خانه در ترکیه باید مجوز اقامت معتبر داشته باشید.
  2. پرداخت هزینه‌های مربوط به شارژ ماهیانه ساختمان و قبوض برق، آب، گاز، تلفن و اینترنت بر عهده مستاجر است. 
  3. خانه اجاره‌ای که به مستاجر تحویل می‌شود، باید کاملاً سالم به مستاجر تحویل داده شود و هیچ ایراد و نقصی نداشته باشد.
  4. اگر مستاجر در زمان تحویل ملک به صاحبخانه به آن آسیبی بزند، باید هزینه‌های تعمیر و بازسازی را به صاحب‌ خانه بپردازد.
  5. اگر مستاجر بخواهد خانه را زودتر از موعد مقرر به صاحبخانه تحویل دهد، نمی‌تواند هزینه دو ماهی را که به‌ عنوان پیش پرداخت داده است، پس بگیرد.
  6. مالک اجازه نداد خانه را پیش از موعد مقرر برای تخلیه، از اجاره مستاجر خارج کند. مگر اینکه همسایه‌ها از او شکایت داشته باشند یا تعداد نفراتی که در خانه زندگی می‌کنند، بیش از تعداد افراد مندرج در قرارداد خانه باشند. 
اجاره ملک در استانبول

هزینه اجاره ملک در استانبول چقدر است؟

هزینه اجاره‌ خانه در شهر استانبول، بیش از هر چیز به موقعیت مکانی منطقه، موقعیت ملک و امکانات رفاهی خانه بستگی دارد. در مرحله بعدی فاکتورهایی مانند متراژ خانه، تعداد اتاق خواب‌ها، نزدیکی به مراکز خرید و مراکز گردشگری و تفریحی، نزدیکی به وسائل حمل و نقل عمومی و غیره هم در نظر گرفته می‌شوند. اما به ‌طور معمول برای اجاره‌ خانه در استانبول باید حداقل 2500 لیر را در نظر داشته باشید.

در کنار هزینه اجاره منزل، باید هزینه‌های دیگری را هم پرداخت کنید که عبارتند از:

  • هزینه دفترخانه رسمی اداره اسناد برای تایید قرارداد اجاره
  • هزینه بنام زدن آب، برق و گاز؛ در ترکیه آب، برق و گاز به نام شخصی است که در منزل سکونت می‌کند. مستاجرین بلافاصله بعد از قرارداد باید با همراه داشتن اجاره نامه، کارت اقامت و حدودا مبلغ 1000 لیر برای به نام زدن آب، برق و گاز به این اداره‌ها مراجعه کنند. البته، این مبلغ به عنوان دپوزیت است و بعد از تحویل منزل به صاحبخانه، به مستاجر برگردانده می‌شود.
  • حق‌ کمیسیون اجاره‌ خانه به دفتر املاک؛ کمیسیون اجاره ‌خانه مبله و غیر مبله یکسان و معادل 12% مبلغ کل اجاره در یک سال به علاوه 18% مالیات بر ارزش افزوده است.
  • هزینه باربری؛ اگر در استانبول از خانه‌ای به خانه دیگر نقل مکان می‌کنید، هزینه باربری خواهید داشت. این هزینه بستگی به حجم وسایل منزل و مسافت بین خانه‌ها تغییر می‌کند و حداقل حدود ۱۰۰۰ لیر است.
اجاره ملک در استانبول

مراحل اجاره ملک در استانبول

برای اجاره‌ خانه در استانبول باید ابتدا منطقه یا محله مورد نظرتان را انتخاب کنید. بعد از انتخاب خانه مورد نظر، وارد مرحله عقد قرارداد می‌شوید. در گام بعدی باید چک کنید که مستاجر قبلی بدهی شارژ نداشته باشد. سپس نوبت پیگیری و به نام زدن آب، برق و گاز می‌رسد. این کل مراحل اجاره ملک در استانبول است.

براساس قانونی که در سال ۲۰۲۰ برای اجاره ملک به مهاجران تصویب شد، اقامت توریستی فقط برای یک سال اعطا می‌شود و پس از پایان این مدت مهاجران علاقه‌مند به تمدید اقامت خود در ترکیه، باید از روش‌های دیگری مانند خرید ملک برای دریافت اقامت اقدام کنند.

سخن پایانی

امیدواریم محتوای این مقاله در مسیر اجاره‌ خانه در استانبول و اخذ اقامت توریستی در ترکیه برای شما مفید باشد. اگر می‌خواهید اقامت کشور ترکیه را دریافت و برای مدتی زندگی کردن در این کشور را تجربه کنید، اجاره کردن خانه بهترین و ساده‌ترین راه است. ولی فراموش نکنید که پیش از اقدام به این کار، حتماً از یک مشاور آگاه و حرفه‌ای راهنمایی بگیرید؛ در این مورد پیشنهاد ما هوم ترکی است.

اعضای متخصص این مجموعه به ‌عنوان یک تیم حرفه‌ای، مورد اعتماد و با تجربه در زمینه‌ی شرایط، قوانین و هزینه اجاره ملک در ترکیه، آماده پاسخگویی به سؤالات و ارائه مشاوره به شما هستند. می‌توانید از طریق نشانی hometurkie.com با مشاوران این مجموعه در ارتباط باشید تا آنها بهترین پیش روی شما قرار دهند.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info