چگونه بدون تور به استانبول سفر کنیم؟

تجربه سفری بدون تور به پایتخت پرجاذبه و وسیعی چون استانبول، کهن شهر چندملیتی و شگرفی که انواع و اقسام القاب و عناوین نیکویی نظیر دارالسعادت، تزارگراد، قسطنطنیه و پایتخت فرهنگی اروپا را به شایستگی در طومار بلندبالای افتخارات خود نهاده و ...

  • تعداد بازدید: 2198
  • ارسال در تاریخ: ۱ اسفند ۱۴۰۰
  • بروزرسانی: ۱ اسفند ۱۴۰۰
  • میانگین مطالعه: 5 دقیقه

تجربه سفری بدون تور به پایتخت پرجاذبه و وسیعی چون استانبول، کهن شهر چندملیتی و شگرفی که انواع و اقسام القاب و عناوین نیکویی نظیر دارالسعادت، تزارگراد، قسطنطنیه و پایتخت فرهنگی اروپا را به شایستگی در طومار بلندبالای افتخارات خود نهاده و با میزبانی از دوازده میلیون گردشگر در سال، جایگاه رفیعی را در فهرست کشورهای پر گردشگر جهان به خود اختصاص داده، کاری بس دشوار است، به‌خصوص برای کسانی که قرار است برای نخستین بار با خرید پرواز تهران استانبول راهی این مقصد تماشایی و دل‌فریب شوند. اما از آنجایی‌که شرکت در تورهای گردشگری برای برخی گردشگران، به‌ویژه افرادی که آزادی عمل زیادی را برای تحقق رؤیای سفری انفرادی، انعطاف‌پذیر، ماجراجویانه و اقتصادی به پایتخت ترکیه طلب می‌کنند، چندان جذاب و هیجان‌انگیز نیست، این مطلب به چگونگی تجربه سفری بدون تور به استانبول اختصاص یافته تا راهنمای کسانی باشد که قصد دارند سفری انفرادی را به بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه تجربه کنند.

پیش‌نیازهای سفر انفرادی به استانبول کدامند؟

از آنجایی‌ که شرکت در تورهای گردشگری استانبول به‌منزله واگذاری ساماندهی مخارج سفر و مدیریت هزینه‌های خوردوخوراک، حمل‌ونقل، اقامت، بلیط ارزان تهران استانبول و بلیت اماکن تفریحی و گردشگری خواهد بود، کسانی که قصد دارند بدون تور به استانبول سفر کنند، باید مسئولیت سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی سفر خود را به‌تنهایی بر عهده گیرند. شاید انجام چنین کاری در تئوری آسان به نظر برسد، اما در عمل کار دشواری است و به افرادی که برای نخستین بار قصد دارند سفری خارجی به شهری پر گردشگر را تجربه کنند، توصیه نمی‌شود. 

از مسائل جدی و حیاتی که در طول سفر به مقاصد خارجی باید در نظر گرفت، بحث امنیت سفر است و سفر بدون شرکت در تورهای گردشگری برای کسانی که تجربه سفرهای خارجی را ندارند، از نظر امنیتی چندان مناسب نیست. به‌هرحال چنانچه دغدغه شما برای عدم شرکت در تورهای گردشگری صرفاً هزینه نسبتاً گزاف این تورهاست، می‌توانید با شرکت در تورهای لحظه ‌آخری تا میزان زیادی این هزینه را کاهش دهید و سفری دسته‌جمعی، آسوده و ایمن را با رهبری تورلیدرهایی که به مناطق مختلف استانبول اشراف کامل دارند، تجربه کنید. حتماً می‌دانید که برای سفر به استانبول بدون تورهای گردشگری باید تا حدودی به زبان ترکی استانبولی و زبان انگلیسی مسلط باشید. تسلط نسبی به این دو زبان در موقعیت‌های مختلفی نظیر رزرو هتل، تأمین نیازهای اقامتی، کرایه تاکسی، پرسیدن آدرس، سفارش غذا و غیره به شما کمک شایانی خواهد کرد. بنابراین اگر به این دو زبان (یا دست‌کم یکی از این دو زبان) تسلط ندارید، بهتر است از همین حالا دست‌به‌کار شوید و اصطلاحات رایج و پرکاربرد زبان ترکی استانبولی را فرا گیرید. برای مدیریت هزینه‌های رفت‌وبرگشت در تجربه سفری بدون تور به استانبول باید از پیش فهرستی از جاذبه‌های گردشگری که قصد دارید از آن‌ها بازدید کنید، تهیه و اقامتگاه خود را بر اساس موقعیت مکانی این اماکن دیدنی رزرو نمایید. 

همچنین پیش از سفر باید عوامل مختلفی نظیر آب‌وهوا و زمان‌های کم‌تردد و پرتردد سال را برای بازدید از جاهای دیدنی روباز استانبول در نظر گیرید، چراکه توجه به این موارد نقش مؤثری در کیفیت بازدید شما از استانبول خواهند داشت. در آخر همراه داشتن تجهیزات و وسایلی مناسب و ارز مسافرتی کافی از دیگر پیش‌نیازهایی است که برای سفر انفرادی به استانبول بدان نیاز خواهید داشت.

برنامه‌ریزی مقدماتی سفر بدون تور به استانبول

ازآنجایی‌که برنامه‌ریزی نقش بسیار مؤثری در کیفیت سفر بدون تور به استانبول ایفا می‌کند، شما ابتدا باید زمان دقیق حرکت خود را معین کرده و روش سفر به استانبول را مشخص کنید. چنانچه قصد دارید با سفری هوایی راهی استانبول شوید و از زمان برگشت خود اطمینان کامل دارید، بهتر است چند روز قبل از آغاز سفر بلیط چارتر تهران استانبول خود را خریداری کنید. اما اگر برای دستیابی به استانبول روش زمینی را در نظر گرفته‌اید، باید مدت‌زمانی را که در مسیر رفت‌وبرگشت استانبول بسر می‌برید، محاسبه کرده و به طول سفر خود اضافه کنید. دومین گامی که باید برای سفر بدون تور به استانبول بردارید، رزرو اقامتگاهی مناسب در نزدیکی مرکز شهر است. بسته به بودجه سفر و امکاناتی که نیاز دارید، می‌توانید گزینه اقامتی مناسبی را از میان هتل‌های چند ستاره، مهمانسراهای ارزان‌قیمت و یا حتی پانسیون‌های اقتصادی برای خود انتخاب کرده و با پرداخت بخشی از وجه درخواستی هتل مدنظر، از رزرو کردن واحد اقامتی خود اطمینان حاصل کنید. در گام سوم باید به فکر دریافت ارز مسافرتی باشید. پیش از سفر به استانبول بهتر است به صرافی بروید و بخش زیادی از پول خود را به دلار و بخش اندکی را برای پرداخت هزینه حمل‌ونقل عمومی و غیره در استانبول به لیر تبدیل کنید. 

گام چهارم به برنامه‌ریزی بازدید از اماکن دیدنی استانبول اختصاص دارد: شما باید فهرستی از جاذبه‌های گردشگری محبوبی را که قصد دارید از آن‌ها بازدید کنید، تهیه کرده و زمان موردنیاز برای بازدید از هر کدام را مشخص کنید. برای صرفه‌جویی در هزینه‌های رفت‌وبرگشت بهتر است موقعیت مکانی هر یک از جاذبه‌های گردشگری فهرست خود را در نقشه گوگل مشخص کنید و به‌جای پرداخت هزینه اضافی بابت پیمودن مسافتی تکراری، روز مشخصی را برای بازدید از تمامی جاذبه‌هایی که در نزدیکی یکدیگر قرارگرفته‌اند، اختصاص دهید.

موارد امنیتی که برای سفر بدون تور به استانبول باید رعایت کنید

همان‌گونه که در ابتدا نیز ذکر گردید، سفر بدون تور به استانبول معایب خاص خود را دارد که از بزرگ‌ترین آن‌ها باید به امنیت متزلزل و آسیب‌پذیر گردشگران اشاره داشت. البته باید گفت که استانبول به نسبت سایر شهرهای پر گردشگر جهان، مقصد امنی بشمار می‌رود، اما همانند دیگر کلان‌شهرهای توریستی و محبوب دنیا، متأسفانه این شهر تماشایی نیز از بزهکاری و جرم و جنایت مصون نمانده و به محیطی مناسب برای ارتکاب اعمال شرورانه برخی مجرمان فرصت‌طلب تبدیل شده است. گرچه حوادث ناگوار گاهی در سفرهای خارجی به شکلی اجتناب‌ناپذیر اتفاق می‌افتند و ممانعت از وقوعشان همواره امکان‌پذیر نیست، گاهی رعایت برخی نکات امنیتی ساده می‌تواند راه وقوع برخی جرائم را مسدود کرده و از بروز رویدادهای تلخ و ناخوشایندی که سفر ما را به کابوس وحشتناکی مبدل می‌سازند، جلوگیری کند. در این بخش با برخی موارد امنیتی برای تجربه سفری آسوده و ایمن به استانبول آشنا خواهید شد.

پرهیز از گشت‌وگذار در مناطق پرت و دورافتاده: چنانچه برای اولین بار است که قصد دارید بدون تور به استانبول سفر کنید، بهتر است اکثر وقت خود را در مرکز شهر و اماکن شلوغ و پررفت‌وآمد و توریستی سپری کنید. البته این بدان معنا نیست که این اماکن عاری از جرم و جنایت و بزهکاری هستند، اما اکثر جرائم و تخلفاتی که در این مناطق اتفاق می‌افتند، صرفاً به جیب‌بری و دزدی محدود می‌شوند.

امتناع از پذیرفتن دعوت افراد ناشناس به خوردن و آشامیدن: گرچه این مورد به سناریویی تکراری مبدل شده است، متأسفانه بازهم بسیاری از گردشگران را در دام خود گرفتار می‌کند. در این روش کثیف، مجرم پس از جلب اعتماد گردشگر، به او نوشیدنی یا خوردنی مسموم تعارف می‌کند و اندکی پس از اثر کردن نوشیدنی و بروز علائمی نظیر گیجی و خواب‌آلودگی در قربانی، نیت شوم خود را عملی می‌کند.

خودداری از پوشیدن پوشاک خاص و نمایش زیورآلات در مناطق خلوت و دورافتاده: این نیز از مواردی است که تقریباً همه به‌خوبی بدان واقف‌اند، اما متأسفانه به اشتباهی رایج مبدل گردیده است. در حقیقت چه در مناطق پرت و دورافتاده باشید و چه در قلب شهر استانبول، اگر قرار باشد سفری انفرادی را به استانبول تجربه کنید، نمایش جواهرات و زیورآلاتی گران‌بها به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، چراکه این جواهرات به تبهکاران انگیزه و جسارت کافی برای ارتکاب اعمال مجرمانه داده و شما را در معرض خطراتی از قبیل زورگیری قرار خواهد داد. همین‌طور گشت‌وگذار در اماکن خلوت با پوشاک نامناسب نیز ممکن است پیامدهای ناگوار و جبران‌ناپذیری را برای بانوان به همراه داشته باشد.

در آخر باید گفت که این نکات امنیتی ممکن است ساده به نظر برسند، اما رعایت آن‌ها می‌تواند تا حد قابل‌توجهی از قرار گرفتن در معرض مجرمان و افتادن در دام آن‌ها جلوگیری کرده و از وقوع بسیاری از حوادث تلخ و پیشامدهای ناخوشایندی که ما آن‌ها را بدشانسی تلقی می‌کنیم، پیشگیری کند.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info