مجارستان یا روسیه؟ بررسی شرایط تحصیل پزشکی

امروزه با افزایش تعداد متقاضیان برای تحصیل پزشکی‌ و دندانپزشکی، شرایط پذیرش برای دانش آموزان کنکوری در ایران بسیار سخت شده است. همین امر موجب شده تا بسیاری از دانش آموزان پس از کنکور به فکر ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر کشور های خارجی باشند. همچنین سختگیری بیش از حد در آزمون کنکور باعث شد تا بسیاری از متقاضیان قبل از اتمام تحصیلات شان برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی برای کشور های خارجی اقدام نمایند.

  • تعداد بازدید: 40
  • ارسال در تاریخ: ۲ آبان ۱۴۰۳
  • بروزرسانی: ۲ آبان ۱۴۰۳
  • میانگین مطالعه: 5 دقیقه

مجارستان یا روسیه؟ بررسی شرایط تحصیل پزشکی


امروزه با افزایش تعداد متقاضیان برای تحصیل پزشکی‌ و دندانپزشکی، شرایط پذیرش برای دانش آموزان کنکوری در ایران بسیار سخت شده است. همین امر موجب شده تا بسیاری از دانش آموزان پس از کنکور به فکر ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر کشور های خارجی باشند. همچنین سختگیری بیش از حد در آزمون کنکور باعث شد تا بسیاری از متقاضیان قبل از اتمام تحصیلات شان برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی برای کشور های خارجی اقدام نمایند. ۲ کشور محبوب‌ برای ادامه تحصیل پزشکی، مجارستان و روسیه هستند. این دو‌ کشور از نظر شرایط پذیرش بسیار مناسب اند و دارای آزمون ورودی سختی نیستند. از آنجایی که این دو رشته تحصیلی دارای متقاضیان زیادی است اکثر دانش آموزان ایرانی سعی بر اخذ پذیرش و تحصیل پزشکی در روسیه را دارند. البته برای انتخاب کشور مناسب برای مهاجرت تحصیلی باید به صورت کامل با افرادی که دارای سابقه کار در این زمینه هستند مشورت شود. چرا که انتخاب کشور مقصد تاثیر مستقیمی بر آینده شغلی و تحصیلی متقاضی دارد.

در این مقاله قصد داریم تا شرایط مهاجرت تحصیلی و تحصیل پزشکی در مجارستان و روسیه را به صورت کامل بررسی نماییم.

شرایط تحصیل پزشکی‌‌ در مجارستان

مجارستان یکی از کشور های محبوب برای تحصیل پزشکی است. این کشور با دانشگاه های برتر پزشکی به عنوان یکی از مقاصد اصلی متقاضیان به حساب می آید. دانشگاه های پزشکی مجارستان مانند دانشگاه سملوایس و دانشگاه پچ از جمله دانشگاه های برتر این کشور می باشند. مجارستان سالانه میزبان تعداد زیادی از دانشجویان پزشکی است که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند. همچنین این کشور دارای کالج های زبانی است که متقاضیان را بدون مدرک زبان پذیرش می کند و این فرصت طلایی برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل دارند و مدرک زبان ندارند، بسیار مناسب است. 

علاوه بر این تحصیل پزشکی در مجارستان به عنوان سکوی پرتابی برای متقاضیان به حساب می آید که می توانند پس از اتمام تحصیلات شان در کشور های اروپایی مشغول به کار شوند. 

طول دوره تحصیل پزشکی در مجارستان 

طول دوره پزشکی در این کشور نزدیک به ۶ سال است. شما در طول این سال ها باید دروس عملی و تئوری را پشت سر گذاشته و دوره یک ساله کارآموزی در بیمارستان را به اتمام برسانید. از آنجایی که نظام آموزشی این کشور قوی است و دارای امکانات رفاهی بسیار پیشرفته ای است، می توانید به راحتی از دانشگاه های این کشثر پذیرش بگیرید. 

 هزینه های زندگی و تحصیل در مجارستان

برای مهاجرت به مجارستان، بهتر است از طریق موسسه مهاجرتی هما، از ریز جزئیات هزینه های زندگی‌ و تحصیل در مجارستان آگاهی لازم را کسب کنید. به صورت کلی می توان گفت که هزینه های تحصیل در رشته پزشکی به علت دروس عملی کمی بالاست. البته بسته به دانشگاه محل تحصیل این هزینه از ۱۲ هزار تا ۳۰ هزار یورو متغیر است. این نکته را نیز مد نظر قرار دهید که این هزینه به نسبت کشور های اروپایی دیگر و انگلیس بسیار پایین تر می باشد.

زبان تحصیل و فرصت های شغلی در مجارستان

زبان تحصیل در این کشور به زبان انگلیسی است و این یک مزیت بسیار خوب برای دانشجویان بین المللی به حساب می آید. اما با این وجود تسلط به زبان مجاری امری ضروری است. چرا که شما در رشته ای مشغول به تحصیل هستید که باید با بیماران ارتباط برقرار کند و در صورت نداشت اطلاعات زبان نمی توانید این ‌کار را به خوبی انجام دهید. 

فرصت های شغلی در این کشور نیز بسیار فراوان است. اما تسلط به زبان مجاری برای کار در این کشور امری ضروری می باشد. چنانچه قصد یادگیری زبان مجاری را ندارید. می توانید به کشور های دیگر اروپایی که زبان شان انگلیسی است مهاجرت کنید. 

شرایط تحصیل در روسیه

روسیه نیز یکی‌ دیگر از کشور های محبوب برای مهاجرت تحصیلی و تحصیل پزشکی است. این کشور دارای دانشگاه های برتر با رتبه جهانی بسیار مناسبی است و همین امر‌ موجب محبوبیت بیشتر آن نزد متقاضیان مهاجرت شده است.

از دانشگاه های برتر این کشور می توان به دانشگاه پزشکی سچنوف و دانشگاه پزشکی پاولوف اشاره کرد. تحصیل پزشکی در روسیه هم به زبان انگلیسی و هک به زبان روسی امکان پذیر بوده و دارای فرصت های شغلی متنوعی پس از اتمام تحصیلات است. زیر ساخت آموزشی روسیه در رشته های پزشکی بسیار قوی است و از روش های مدرن و پیشرفته در دانشگاه های این کشور برای آموزش استفاده می شود.

طول دوره های تحصیل پزشکی در روسیه

طول دوره های تحصیل پزشکی در این کشور ۶ سال است که شامل دوره های تئوری و عملی می باشد. همچنین شما باید پس از اتمام این دوره ها نسبت به کارآموزی در بیمارستان های این کشور اقدامات لازم را انجام دهید. 

هزینه های تحصیل و زندگی در روسیه

هزینه های تحصیل در این کشور نسبت به کشور های اروپایی بسیار پایین است و از ۴۰۰۰ یورو تا ۱۰ هزار یورو متغیر می باشد. همچنین هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور نیز پایین و مقرون به صرفه است. و حدود ۷۰۰ دلار در ماه می باشد.

زبان تحصیل در کشور روسیه

زبان تحصیل پزشکی در این کشور هم به زبان انگلیسی و هم به زبان روسی است. البته دانشجویان برای ارتباط بهتر با بیماران بهتر است به زبان روسی نیز مسلط باشند. در غیر این صورت باید پس از اتمام تحصیلات شان به کشور های دیگری مهاجرت نمایند.  چنانچه متقاضیان بتوانند رزومه تحصیلی شام را قوی کنند، می توانند از بورسیه های تحصیلی این کشور که به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد، نیز استفاده نمایند.

 سخن پایانی

در پایان این مقاله ما به بررسی دو کشور مجارستان و روسیه برای تحصیل پزشکی پرداختیم. این دو‌ کشور از نظر آموزشی و هزینه ای برای دانشجویان بین المللی بسیار مناسب اند. همچنین دارای فرصت های شغلی بسیار متنوعی هستند. البته از آنجایی که مجارستان عضو شینگن است، دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می توانند نسبت به مهاجرت به کشور های دیگر اروپا اقدامات لازم را انجام دهند.
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info