معرفی فرودگاه امام خمینی

فرودگاه بین المللی امام خمینی که با نام اختصاری IKA  نیز شناخته می شود، یکی از شاه راه های اصلی پرواز های بین المللی ایران می باشد. این فرودگاه در 30 کیلومتری شهر تهران و در بزرگراه تهران قم قرار گرفته است.

  • تعداد بازدید: 2772
  • ارسال در تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
  • بروزرسانی: ۴ دی ۱۴۰۰
  • میانگین مطالعه: 10 دقیقه

درباره فرودگاه امام خمینی

فرودگاه بین المللی امام خمینی به همراه فرودگاه بین المللی مهر آباد، فرودگاه های بین المللی شهر تهران می باشند که البته در حال حاضر بیشتر پرواز های داخلی تهران در فرودگاه مهر آباد انجام می شود. فرودگاه امام خمینی تهران، مساحتی بالغ بر 14 هزار هکتار دارد و در حال حاضر میزبان تمامی پرواز های بین المللی تهران به شهر های مختلف در بیش از 30 کشور جهان می باشد.

پیشنهاد ساخت این فرودگاه در سال 1346 توسط سازمان ایکائو مطرح شد. طرح ساخت و احداث این فرودگاه مدتی ادامه داشت تا آنکه با وقوع انقلاب این طرح متوقف شد. اما پس از جنگ این طرح دوباره از سر گرفته شد و سرانجام در سال 1383 با ارزشی بالغ بر 350 میلیون دلار با چهار ایر لاین، ماهان، آسمان، کاسپین و کیش ایر، افتتاح شد. سپس در سال 1386 اعلام شد که تمامی پرواز های خارجی به غیر از پروازهایی به دمشق، جده و مدینه، به فرودگاه بین المللی امام خمینی منتقل می ‌شوند. و این گونه این فرودگاه به صورت رسمی فرودگاهی برای پرواز های بین المللی تهران شد.

فرودگاه امام  خمینی

شرکت های هواپیمایی فرودگاه امام خمینی

فرودگاه بین المللی امام خمینی دارای بیش از 40 شرکت هواپیمایی معتبر و فعال است. از جمله ایر لاین های معتبر خارجی که در فرودگاه بین المللی امام خمینی فعالیت دارند، می توان به ایر فرانس، هواپیمایی امارات، فلای دبی، لوفت هانزا، قطر ایرویز، تای ایرویز و ترکیش ایر لاین اشاره نمود. همچنین ایر لاین های داخلی ایران ایر، هواپیمایی زاگرس، هواپیمایی ماهان، کیش ایر، هواپیمایی آسمان و هواپیمایی کاسپین نیز پرواز های خود را در این فرودگاه به انجام می رسانند.

ترمینال های فرودگاه امام خمینی

ترمینال شماره 1

این ترمینال، اولین ترمینال فعال فرودگاه امام خمینی است که ظرفیت آن حدود 5 میلیون مسافر و 120 هزار تن بار می باشد.

ترمینال شماره 2

ترمینال دوم فرودگاه بین المللی امام خمینی که با نام سلام نیز شناخته می شود، ظرفیتی بالغ بر5 میلیون نفر مسافر در سال را دارد که در سال 1397 افتتاح و آماده بهره برداری شده است.

ترمینال شماره 3

ترمینال سوم فرودگاه امام خمینی که با نام ترمینال ایرانشهر نیز شناخته می شود، ظرفیت جا به جایی بیش از 30 میلیون مسافر در سال را دارد. ساخت ترمینال سوم به شرکت مهندسی هلندی به نام ناکو واگذار شده است و پس از افتتاح ترمینال ایرانشهر، ترمینال شماره یک فقط برای پرواز های داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی هواپیمای بوئینگ

امکانات فرودگاه امام خمینی

فرودگاه امام خمینی تهران، به عنوان یک فرودگاه بین المللی، دارای امکانات و خدمات گسترده ای است. از امکانات فرودگاه بین المللی امام خمینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اینترنت رایگان

فرودگاه بین المللی امام خمینی، مجهز به سرویس رایگان اینترنت به صورت باجه‌ های مستقر در بخش پرواز می باشد. بنابراین می توانید در باجه های مستقر در این فرودگاه، از سرویس رایگان اینترنت استفاده کنید. سیستم اینترنت بی ‌سیم این فرودگاه نیز در سال 1385 راه‌ اندازی شد اما پس از مدتی ارائه این خدمات قطع شد.

خدمات CIP فرودگاه امام خمینی

سالن CIP فرودگاه امام خمینی تهران بسیار راحت و لذت بخش است و افرادی که مایل به استفاده از این گونه خدمات هستند نیازی به منتظر ماندن در صف ‌های طولانی را ندارند و در حالی که در فضای آرامش بخش سالن ‌های سی آی پی استراحت می‌ کنند، نمایندگان خدمات این شرکت مراحل مختلف سوار شدن به هواپیما و یا خروج از فرودگاه را برای آن ‌ها انجام خواهند داد. در این سالن ها می توانید از اینترنت وای فای رایگان استفاده کنید، از نوشیدنی های رایگان کافه لذت ببرید و از فروشگاه های لوکس انواع محصولات مثل خاویار، پسته، چرم و … را خریداری کنید.

فرودگاه امام  خمینی

فروشگاه ها

در فرودگاه بین المللی امام خمینی، بیش از 45 فروشگاه با ارائه‌ ی محصولاتی از قبیل شکلات، اسباب بازی، صنایع دستی، عطر و لوازم آرایشی، آکسسوری، خشکبار، سوغات و … در قسمت ‌های مختلف این فرودگاه قرار گرفته است.

کافه و رستوران

فرودگاه امام خمینی دارای رستوران ‌ها و کافه ‌هایی با برند های معتبر از سراسر کشور است. از جمله این رستوران ها و کافه ها می توان به رستوران برگر لند، رستوران هواپیمایی قشم و کافه تهران اشاره نمود. همچنین در این فرودگاه می توانید غرفه های زیادی را برای تهیه غذا و نوشیدنی پیدا کنید. در سالن پروازهای ورودی و خروجی چندین فروشگاه وجود دارند که انواع نوشیدنی گرم مثل چای، نسکافه، قهوه و انواع کیک و ساندویچ کوچک را عرضه می کنند.

صرافی فرودگاه امام خمینی

یکی دیگر از امکانات فرودگاه امام خمینی، داشتن صرافی است. بنابراین برای تبدیل پول و چنج کردن نیز می توانید به دو صرافی موجود در فرودگاه در سالن پروازهای ورودی و سالن پروازهای خروجی مراجعه کنید.

هتل های فرودگاه امام خمینی

مسافرانی که مجبور هستند مدت زمان زیادی را در فرودگاه سپری نمایند و وقت کافی برای رفتن به شهر را ندارند می توانند از هتل ایبیس واقع در محوطه فرودگاه استفاده کنند. این هتل فرودگاهی توسط گروه هتل داری اکور فرانسه ساخته شد و در فاصله بسیار کمی از فرودگاه قرار دارد. این هتل 7 طبقه دارای 196 اتاق است و از فوریه 2016 آماده خدمات رسانی به مسافران است. رستوران، اینترنت وای فای رایگان، پارکینگ خصوصی رایگان و سرویس کامل اتاق از جمله خدمات رفاهی این هتل هستند. سرویس شاتل رایگان از فرودگاه به هتل و بالعکس وجود دارد. هتل نووتل، هتل دیگری است که در این فرودگاه واقع شده است. این هتل 5 ستاره مجموعه ای زیبا و لوکس با 296 اتاق و سوئیت، رستوران بین المللی، رستوران ایرانی، سالن‌ های همایش، امکانات ورزشی و تفریحی و سالن اختصاصی برای خدمه‌ ی پرواز، به عنوان یکی از استاندارد ترین هتل ‌های ایران محسوب می ‌شود.

فرودگاه امام  خمینی

دسترسی به فرودگاه امام خمینی

برای اینکه بتوانید از تهران خود را به فرودگاه امام خمینی برسانید می تواندی از راه های مختلفی استفاده نمایید. انتخاب هر کدام بستگی به شرایط شما دارد. به عنوان مثال اگر میزان بار همراهتان زیاد باشد استفاده از مترو می تواند کمی دشوار باشد. در اینجا راه های دسترسی به فرودگاه امام را معرفی می نماییم تا بتوانید بهترین راه را مناسب با شرایطتان انتخاب نمایید.

ایستگاه مترو فرودگاه امام خمینی

ایستگاه متروی فرودگاه امام خمینی در سال 1396 افتتاح و قابل بهره برداری شده است. اما احتمالاٌ ایستگاه دیگری برای ترمینال مسافری ایرانشهر به فرودگاه امام خمینی اضافه خواهد شد. برای رفت و آمد به فرودگاه امام خمینی، ایستگاه شهرآفتاب ایستگاه اصلی محسوب می ‌شود و در حال حاضر مدت زمان سفر بین دو ایستگاه حدود 35 دقیقه می ‌باشد.

تاکسی های فرودگاه امام خمینی

تاکسی ‌های فرودگاه امام خمینی به صورت شبانه روزی رو به روی ترمینال پروازهای ورودی حضور دارند و به تمام نقاط  کشور سرویس ارائه می ‌دهند. از جمله مزایای این تاکسی ‌ها، بیمه‌ مسافر، نرخ ثابت در تمام ساعات شبانه روز و استفاده از خودرو های استاندارد است.

اتوبوس های فرودگاه امام

اتوبوس های ویژه فرودگاه امام خمینی مقابل ترمینال شماره 4 فرودگاه مهرآباد قرار دارند و هر یک ساعت یک بار حرکت می کنند. این اتوبوس ها در ایستگاه های متروی میدان آزادی و حرم مطهر نیز توقف می کنند.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info