معرفی هواپیما های ATR

شرکت هواپیما سازی ATR (مخفف Aerei da Trasporto Regionale) به معنی حمل و نقل هوایی منطقه ‌ای، شرکت تولید هوا گرد فرانسوی ایتالیایی است. دفتر مرکزی این کمپانی مستقر در فرودگاه تولوز بلانیاک شهر بلنیک فرانسه است.

  • تعداد بازدید: 7618
  • ارسال در تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
  • بروزرسانی: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
  • میانگین مطالعه: 8 دقیقه
این شرکت در سال ۱۹۸۱ به وسیلهٔ گروه ایرباس فرانسه و شرکت لئوناردوی ایتالیا ایجاد شد. بدنه و قسمت دم این هواپیما در کشور ایتالیا ساخته می شود. محل کمپانی ایتالیایی در نزدیکی ناپل ایتالیا قرار دارد. ساخت بال ها و مونتاژ و کنترل نهایی هواپیمای ATR در کشور فرانسه انجام می گیرد. این هواپیما ها در برخی از شرکت ‌ها و موسسات خصوصی برای حمل بار یا گشت دریایی نیز استفاده می‌ شوند. هواپیمای ای تی آر

هواپیماهای ATR در ایران

 نخستین گروه از هواپیما های خریداری شده از کمپانی ایتالیایی فرانسوی ATR روز سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 در تولوز فرانسه تحویل مقامات ایران داده شد و صبح روز چهارشنبه به همراه فرهاد پرورش مدیرعامل هواپیمایی هما و خلبانان ایرانی وارد کشور شد. شرکت ایتالیایی فرانسوی ATR سومین کمپانی هواپیما سازی است که پس از امضای برجام به طرف قرارداد کشورمان برای نوسازی ناوگان فرسوده خطوط هواپیمایی تبدیل شده است. می توان ATR را بزرگترین کمپانی تولید هواپیما های منطقه ای تا سقف ۹۰ صندلی به شمار آورد.

امکانات داخل هواپیما های ATR

 سری هواپیما هایی که با عنوان ناوگان جدید هواپیمایی ایران ایر، وارد آسمان ایران شده‌ اند از جنبه ‌های مختلفی، از طراحی گرفته تا امکانات پرواز پیشرفت ‌های بسیار زیادی نسبت به نمونه‌ های قبلی خود داشته ‌اند که شامل موارد زیر می شوند: 

در این سری از هواپیما های ATR از موتور  PW127M  استفاده شده است که قدرت تیک آف در این نمونه نسبت به سایر هواپیما ها ۵ درصد افزایش داشته است. 

علاوه بر این، تغییرات چشم گیری نیز در کابین خلبان صورت گرفته است و با تعبیه شدن آخرین تکنولوژی‌های روز مانند LCD ساده و پیشرفته در کابین خلبان، ایمنی بیشتر و وزن بسیار کم وسایل به کار رفته در کابین خلبان، فضای بهتر و راحت ‌تری در اختیار خلبان قرار داده شده است. 

در این هواپیما ها، از کامپیوترهای چند منظوره استفاده شده است که ایمنی پرواز و ظرفیت‌ های عملیاتی را افزایش می دهد. از دیگر تغییرات ملموس برای مسافران در این نمونه‌ ی جدید، طراحی راحت تر و افزایش فضای بین صندلی ‌‌ها برای مسافران است. 

علاوه بر این در مدل‌های جدید، با تجهیز شدن هواپیما به موتور پر سرعت نام برده، هواپیما قادر است در هر پرواز خود مسیری بین 1500  تا 1600 کیلومتر را طی کند.

هواپیمای ای تی آر

نکاتی درباره هواپیمای ATR

هواپیمای ATR 72 دو موتور توربوپراپ دارد؛ یعنی موتورهای توربوجت آن ساکت بوده و سوخت کمتری مصرف می ‌کنند. این موضوع باعث می ‌شود تا این هواپیما برای مسیرهای کوتاهی که نیازمند سرعت پایین ‌تر از 725 کیلومتر در ساعت هستند ایده ‌آل باشد. 

موتورهای مدل ATR 72 توسط شرکت Pratt & Whitney Canada ساخته می ‌شوند.

این مدل هواپیمای ATR در دهۀ 80 میلادی توسط شرکت Franco-Italian ATR ساخته شد. هواپیمای  ATR 72 در تاریخ 27 اکتبر 1989 معرفی شد و برای اولین بار توسط هواپیمایی Finnair مورد استفاده قرار گرفت.

معمولاً ۷۰ صندلی برای مسافران دارد و نام این مدل نیز به همین تعداد صندلی مرتبط است. خدمه پرواز برای این هواپیما بین دو تا چهار نفر است که برای مسیرهای کوتاه عالی می ‌باشد.

هواپیمای ATR 72  بین شرکت‌ های هواپیمایی در سراسر جهان بسیار محبوب بوده و تا سال 2017 تعداد 960 فروند از این مدل ساخته شده است. ازآنجایی ‌که این مدل می ‌تواند در مسیرهای باریک ‌تر فرود آمده یا پرواز کند، می‌ تواند نسبت به هواپیما های دارای موتور جت به مقاصد بیشتری در جهان دسترسی داشته باشد.

هواپیمای ای تی آر

مشخصات هواپیمای ATR

 هواپیمای ATR 72 یک هواپیمای دو موتوره توربوپراپ است یعنی به جای توربوجت، با پروانه‌ های آرام و کارآمدی کار می ‌کند که این هواپیما را برای پروازهای کوتاهی که سرعت پایین 725 کیلومتر در ساعت دارند، مناسب می ‌کند. موتورهای این هواپیما توسط شرکت پرات اند ویتنی کانادا تولید شده است. لازم به ذکر است این شرکت دارای یکی از معروف‌ ترین، خوش نام ترین، اقتصادی ترین، ایمن ترین و مدرن ترین موتورهای هواپیما بوده که به خصوص در مدل PW127M آن، فناوری و طراحی را به حد اعلی رسانده است.

هواپیمای ATR 42

ATR 42 هواپیمای دو موتوره توربوپراپ کوتاه برد منطقه ‌ای است. عدد 42 در نام این هواپیما نشانگر تعداد ظرفیت سرنشین های آن می باشد که بین 40 تا 52 نفر متغیر است.

هواپیمای ATR 72

 موتور این هواپیما توربوپراپ است به این معنی که به جای فن بزرگ در موتورهای توربو فن یک پروانه ملخی در آن قرار گرفته ‌است. توربوپراپ نوعی موتور توربینی گازی است که در آن از گردش محور توربین برای گرداندن ملخ و ایجاد پیش ‌رانش استفاده می ‌شود. این نوع موتورها برای هواپیما هایی با برد کم و سرعت زیر 700 کیلومتر در ساعت مناسب و به دلیل مصرف سوخت و تعمیرات ارزان ‌ترشان نسبت به موتورهای توربوفن دارای صرفه اقتصادی هستند. این هواپیما ها معمولاً برای مسافت‌ های زیر 700 کیلومتر مناسب هستند. 

هواپیمای ATR 72-600

 ATR 72-600 چندین ویژگی بهبود یافته دارد. این مدل مجهز به یک موتور کانادایی است که با 5 درصد افزایش توان، به take off راحت ‌تر کمک می ‌کند. تولید کنندگان این هواپیما با اضافه کردن چندین صفحه نمایش در کابین پرواز به امنیت پرواز اضافه کردند. همچنین با تغییر مدل صندلی‌ ها و سبک ‌تر کردن وزن آن‌ها ظرفیت مسافران در این مدل به 74 تا 78 نفر رسیده است. اوج پیشرفت این کمپانی ATR زمانی بود که در اکتبر 2017 اولین هواپیمای سری 600 را راه اندازی کرد و به خاطر همین در سال 2008 گواهی سیستم مدیریت ایزو 14001 دریافت کرد.
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
  • حمید زنگیان جمعه ۴ فروردین
    تهران به مراغه رو برای پرواز با این هواپیما که تنها پرواز و تنها هواپیما به این فرودگاه یعنی فرودگاه مراغه هستش رو انتخاب کردم.... موقع تیک آف از فرودگاه مهرآباد لرزش داشت اما تیک آف عالی بود ولی موقع لندینگ در فرودگاه مراغه فوق العاده عدم تعادل در نشستن داشت ولی درکل خلبان فوق حرفه داشت که تونست این هواپیما رو هدایت کنه و درکل سفرهای هوایی خیلی استرس آور هستش اما این پروازها رو از خدمه که سوال بپرسید واقعیت رو متوجه خواهید شد که آنقدر هم وحشتناک نیست و شما چون به صورت کم سفر هوایی دارید دچار استرس میشوید و اگر جای خدمه هواپیما باشید این ترس و استرس حتما کم خواهد بود
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info