معرفی فرودگاه لار

شهر لار مرکز شهرستان لارستان است که در فاصله ۳۳۰ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد. در این شهرستان یک فرودگاه بین المللی به نام فرودگاه لارستان وجود دارد که البته با نام فرودگاه بین المللی آیت الله آیت اللهی لارستان نیز شناخته می شود.
فرودگاه لارستان در بین تمام فرودگاه هایی که در مناطق جنوبی کشور قرار دارند، یکی از مهمترین ارکان ورود و خروج مسافر و گردشگری در منطقه جنوب ایران است.

  • تعداد بازدید: 3086
  • ارسال در تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
  • بروزرسانی: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰
  • میانگین مطالعه: 10 دقیقه

فرودگاه بین المللی لارستان

تاریخچه احداث فرودگاه لارستان به سال ۱۳۳۹ باز می گردد. در این زمان زلزله بزرگی در این منطقه رخ داده بود که هدف احداث این فرودگاه نیز کمک رسانی به مردم زلزله زده و امداد رسانی بود. فرودگاه لارستان با اینکه در یکی از شهرستان های استان فارس قرار دارد، اما درحال حاضر یکی از مهم ترین فرودگاه جنوبی کشور است. بر اساس اطلاعات موجود در سال های اخیر، بالغ بر 1542 پرواز در این فرودگاه انجام شده است. همچنین بالغ بر 157 هزار کیلوگرم بار و 3 میلیون نفر در این فرودگاه پروازهای خود را به سرانجام رسانده اند.

تاریخچه فرودگاه لارستان

پس از وقوع زلزله در سال 1339 و احداث فرودگاه لارستان به منظور امداد رسانی، این فرودگاه با کمترین امکانات و تجهیزات پروازی فعالیت خود را آغاز کرد و شرکت هواپیمایی کیش ایر، اولین شرکت هواپیمایی بود که خدمت رسانی به مسافران و مردم زلزله زده در این منطقه را آغاز کرد.

اما در سال های بعد از انقلاب با توجه به افزایش کسب و کار های موجود در منطقه و کشورهای حاشیه خلیج فارس، فرودگاه لارستان اهمیت و کاربرد بیشتری پیدا کرد. در طول سال های 1360 تا 1371، فرودگاه لارستان به عنوان یک فرودگاه داخلی به رسمیت شناخته شد و سر انجام از سال ۱۳۷۲ به بعد، با انجام پرواز به مقصد دوبی، فرودگاه لارستان به عنوان یک فرودگاه بین المللی فعالیت جدی خود را آغاز کرد.

معرفی فرودگاه امام خمینی

مقاصد پروازی فرودگاه لارستان

فرودگاه بین المللی لارستان با اینکه نقش مهمی در خدمات هوایی و مرزهای بین المللی دارد، اما هنوز شاهد رشد و گسترش درخوری نبوده است. بیشتر پروازهای این فرودگاه مقاصد بین المللی هستند و از جمله پرواز های آن می توان به دبی، شارجه، کویت، مسقط، دوحه و تهران اشاره کرد. البته این امکان وجود دارد که در سال های آینده مقاصد پروازی بیشتری در این فرودگاه اضافه شده و خدمات حمل بار و مسافر با قدرت بیشتری در دستور کار قرار بگیرد.

همچنین فرودگاه بین المللی لارستان با پوشش ۸۰ درصد از پروازهای خارجی به مقصد دبی، کویت، قطر و شارجه و نزدیک به ۲۰ درصد از پروازهای داخلی، یکی از مهم ترین فرودگاه های کشور است و با استفاده از سایت رادار RCAG، پوشش راداری، نظارتی و فرکانسی پروازهای منطقه جنوب کشور تا تنگه هرمز را در بر می گیرد. در این فرودگاه خدمات ویژه هواپیمایی های کشور نیز در اختیار کاربران قرار می گیرد.

اطلاعات فرودگاه بین المللی لارستان

از جمله اطلاعاتی که می توان در خصوص فرودگاه بین المللی لارستان در اختیار قرار داد، موارد زیر را می توان نام برد:

  • نام لاتین فرودگاه: Larestan International Airport
  • کد ایکائو: OISL
  • کد یاتا: LRR
  • نوع فرودگاه: عمومی
  • اطلاعات تماس: 07152338420
  • ارتفاع از سطح دریا: 800 متر
  • نام کامل: فرودگاه آیت الله آیتی اللهی لارستان
معرفی فرودگاه لار

شرکت های هواپیمایی فرودگاه لارستان

اولین شرکتی که فعالیت خود را در فرودگاه لارستان شروع کرد، شرکت هواپمایی کیش ایر بود. اما پس از گذشت سال ها و تکمیل احداث و تحویل پروژه این فرودگاه، در حال حاضر شرکت های هواپیمایی بسیاری مشغول به ارائه خدمات در این فرودگاه هستند. همچنین شرکت هواپیمایی ایران ایر خدمات هلدینگ فرودگاه لارستان را نیز در دستور کار دارد و در راستای ایجاد فضایی رقابتی به افزایش بهبود سطح خدمات می پردازند.

البته باید گفت که فعالیت شرکت های هواپیمایی فرودگاه لارستان تنها محدود به جا به جایی افراد و مسافران نیست، بلکه با توجه به نزدیکی این فرودگاه به کشورهای حاشیه خلیج فارس، خدمات باربری گسترده ای نیز در این فرودگاه انجام می شود. از جمله شرکت های هواپیمایی فعال در فرودگاه بین المللی لارستان، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :


کیش ایر , ایران ایر , ایر عربیا , فلای دبی

معرفی فرودگاه مشهد

برنامه پروازی فرودگاه بین المللی لار

فرودگاه بین المللی لارستان در هر هفته دارای برنامه پروازی منظمی است که به مقاصد داخلی و خارجی درحال انجام هستند. می توانیم به این موضوع نیز اشاره داشته باشیم که هواپیما های آشیانه این فرودگاه نیز انواع مختلفی دارد. همچنین فرودگاه لارستان با قابلیتی احداث شده است که توانایی ارائه خدمات به هواپیما های بزرگی مانند ایرباس A320 را نیز داشته باشد.

تاکسی هوایی در فرودگاه لارستان

تاکسی هوایی یا همان ایر ‌تاکسی، یک اصطلاح کلی است که برای انواع هواپیما های دربستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایر تاکسی عبارت است از استفاده از هواپیما در مسیرهای مختلف پرواز بدون استفاده از برنامه پروازی که به‌ خودی ‌خود موجب صرفه ‌جویی در زمان و هزینه می شود. تاکسی هوایی یک هواپیمای سبک یا حتی فوق ‌سبک بوده و می ‌تواند با حداقل ظرفیت ممکن، نظیر چیزی در حدود ظرفیت یک تاکسی یا اتوبوس معمولی، در مسیرهای کوتاه جا‌ به ‌جا شود.

زیرا هواپیما های معمولیِ موجود در ناوگان هوایی کشور، به دلیل وجود برخی محدودیت‌ها در هر فرودگاهی امکان نشست و برخاست ندارند. این در حالی است که تاکسی هوایی، با ابعاد و وزن کم و قابلیت کنترل بالا، می‌تواند در بسیاری از فرودگاه‌های کوچک نشست و برخاست کند. در حال حاضر فرودگاه‌ های لار، یکی از فرودگاه هایی است که مجهز به تاکسی هوایی می باشد.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
  • سحر یکشنبه ۴ دی
    سلام خسته نباشین وقت بخیر عذر میخوام من سه شنبه هفته قبل با پرواز کیش ایر از امارات به لار پرواز داشتم اما بارهام متاسفانه با خودم وارد نشد و گفتن از اطلاعات فرودگاه در روزهای آینده باهاتون تماس میگیرن بابت تحویل بار، اما تا الان هیچ تماسی ما دریافت نکردیم و تلفن گویای فرودگاه هم مصدوده، میشه راهنمایی بفرمایین باید چیکار کنیم؟
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info