معرفی کاخ های تهران

کاخ های زیبای تهران را میتوان یادگاری دوران قاجار نامید. کاخ هایی با معماری بی نظیر و سلطنتی که روح و روان بازدیدکنندگان را نوازش می دهد. کاخ های تهران مقصد گردشگران خارجی و ایرانی مسافران تهران است. بسیاری از این آثار ارزنده تاریخی ویران شده اند و یا در دوران حکومت پهلوی ساخته و مرمت شده اند. معروفترین کاخ های تهران شامل کاخ نیاوران, کاخ سعدآباد, کاخ گلستان و عمارت مسعودیه می شود. در اینجا شاهد لیست کاخ های تهران خواهید بود.

  • تعداد بازدید: 19658
  • ارسال در تاریخ: ۲۳ دی ۱۳۹۸
  • بروزرسانی: ۴ خرداد ۱۴۰۲
  • میانگین مطالعه: 15 دقیقه

معروف ترین کاخ های تهران

شهر تهران در زمان حکومت قاجار به عنوان پایتخت ایران معرفی شد. و کاخ هایی نیز برای استراحت، پذیرایی از مهمانان و زندگی پادشهان در مناطق خوش آب و هوای تهران مثل شمیرانات بنا می شد. از آنجایی که حکومت پهلوی برای حکومت های باستانی ایران ارزش ویژه ای قائل بودند کاخ هایی با عظمت بیشتر و باشکوه تر تاسیس کردند. در صورتیکه سادگی را در کاخ های دوران قاجاریه میتوان براحتی لمس کرد. همچنین کاخ ها در آن دوران نمادی از قدرت و شکوه ایرانی از نظر سیاسی بود و بهمین دلیل حاکمیت قاجار تمام تلاش خود را در ساخت کاخ های عظیم کرده است. شاید بتوان این کاخ ها را بزرگترین نماد شهر تهران دانست. جایی که مسافران نوروزی در ابتدای لیست تهرانگردی خود قرار میدهند کاخ های تهران است.

کاخ های تهران
کاخ های تهران
کاخ های تهران

لیست کاخ های تهران

کاخ نیاوران به دلیل مدت زمان کم از ساختش یکی از سالم ترین کاخ های تهران است که هنوز میتوانید زندگی را در فضای آن احساس کنید. کاخ نیاوران کاخی بسیار زیبا و دلنشین است که برای لذت بردن نیازی به ورود به کاخ ندارید چرا که از بدو ورود به فضای زیبای حیاط کاخ و درختان سر به فلک کشیده اش و صدای پرندگان لابه لای درخت ها از این بنای تاریخی به یاد مانده از دوران حکومت پهلوی سرشار از لذت و تماشا شوید. کاخ گلستان که در محدوده بازار تهران قرار دارد و به مسجد شاه و مسجد ارگ دسترسی آسانی دارد نسبت به دیگر کاخ ها موقعیتی استراتژک و حکومتی داشته است. کاخ گلستان را میتوان زیباترین کاخ تهران دانست. کاخی با مجسمه های زیبا و حماسی و پنجره هایی با شیشه های رنگی و آیینه کاری های چشم نواز را میتوانید در کاخ گلستان مشاهده نمایید. بسیاری از کاخ های تهران شبیه به موزه هایی تاریخی هستند که در صورت سفر به تهران در سفرهای نوروزی خود میتوانید از این میراث گردشگری و فرهنگی ایران اصیل دیدن نمایید. از دیگر کاخ های مشهور تهران کاخ سعد آباد, کاخ شهربانی, عمارت مسعودیه, کاخ مرمر و کاخ صاحبقرانیه نام برد.

کاخ های تهران
کاخ های تهران
کاخ های تهران

کاخ نیاوران

نام کاخ نیاوران تهران را کمتر کسی است که در ایران نشنیده باشد. کاخی که شاهد رویدادهای بسیار مهم سیاسی بوده است. نیاوران نام خود را از نی هایی که در آن منطقه می روییده است گرفته است. نیاوران نام دهکده ای بوده است که نیزار بوده است. کاخ اصلی نیاوران را به دستور فتحعلی شاه ساخته بودند که در دوران پهلوی کاخ قدیم را از بین برئند و کاخی جدید در آن بنا کردند.
ساخت کاخ نیاوران از سال 1337 شروع شد و در سال 1346 به اتمام رسید. یعنی ساخت این کاخ بی نظیر چیزی حدود 9 سال به طول انجامید البته یک وقفه در طول ساخت این کاخ وجود داشته است. ساخت این کاخ به دستور محمدرضا شاه پهلوی بوده است. مساحت کاخ نیاوران 9000 متر مربع است و بنای کاخ نیاوران دارای دو طبقه و نیم است که در آن از مهمانان خارجی پذیرایی می شده است. کاشی کاری ها ، آیینه کاری ها و گچبری این بنای زیبا آمیخته ای از هنر ایرانی و معماری اسلامی است. در بهار با روییدن گل ها در باغ نیاوران خود را در بهشتی تصور می کنید که عطر گل ها شما را مدهوش خواهد کرد.

آدرس کاخ نیاوران : تهران میدان باهنر (میدان نیاوران)
شماره تلفن کاخ نیاوران : 02122282012
فاصله تهران تا دیگر شهرهای ایران
فاصله تهران تا دیگر شهرهای ایران
  • تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸
آسانترین راه سفر داخلی خرید بلیط هواپیما است که بیشتر برای مسافت های طولانی توصیه میشود. راه دیگر سفر با تورهای مسافرتی و یا ماشین شخصی است. به عنوان مثال : فاصله تهران تا مشهد با قطار ، فاصله تهران تا مشهد با هواپیما ، فاصله تهران تا مشهد با ماشین شخصی.
کاخ های تهران
کاخ های تهران
کاخ های تهران

کاخ گلستان

کاخ گلستان در میدان ارگ در خیابان پانزده خرداد قرار گرفته است. کاخ گلستان را به دلیل ارزش تاریخی این بنا و همچنین از زوایای فرهنگی و در نهایت زیبایی بی نظیرش در راس کاخ های تهران قرار داد. کاخ گلستان یادگاری از شاهان سلسله قاجار است و یکی از قدیمی ترین بناهای تهران است. کاخ تهران با قدمتی 443 ساله مانند یک مرجع از فرهنگ و شیوه زندگی پادشاهان ایران قدیم است. تاریخچه کاخ گلستان به دوره شاه عباس صفوی می رسد اما تغییرات اساسی در این کاخ در دوران آقا محمد خان قاجار بر می گردد. عمارت های بسیار زیبا و با ارزشی در مجموعه کاخ گلستان وجود دارند که قابل توصیف نیستند. ایوان تخت مرمر, خلوت کریمخانی, موزه مخصوص, نگارخانه, تالار عاج, تالار آیینه, عمارت بادگیر, تالار اماس, کاخ ابیض, شمس العمار و تالار برلیان از عمارت های موجود در کاخ گلستان هستند که هر کدام به تنهایی می تواند شما را شگفت زده کند.
شمس الاماره قدیمی ترین بخش کاخ گلستان است که در دوران کریم خان زند تاسیس گردید. تخت مرمر نیز یک شاهکار هنری بسیار ارزنده است که در کاخ گلستان نظر شما را به خود جلب می کند. عمارت بادگیر با معرق کاری های زیبا نیز یکی از دیدنی ترین بخش های کاخ گلستان است. کاخ سفید یا همان کاخ ابیض که در حال حاضر موزه مردم شناسی است نیز از نقاط محبوب در کاخ گلستان است.

آدرس کاخ گلستان : تهران خیابان پانزده خرداد میدان ارگ
شماره تلفن کاخ گلستان : 02133113335
کاخ های تهران
کاخ های تهران
کاخ های تهران
کاخ های تهران

کاخ سعد آباد

کاخ سعد آباد در منطقه خوش آب وهوای دربند واقع در شمال تهران قرار دارد. مساحت کاخ سعد آباد حدود 110 هکتار است و در کوهپایه های توچال واقع شده است. مجموعه کاخ های سعد آباد شامل 18 کاخ است که از دوره های پهلوی و قاجار به یادگار مانده است. کاخ سعد آباد به دلیل استفاده از سرب در مصالح آن یکی از مجموعه کاخ های مستحکم درو مقاوم در تهران است. کاخ های تهران پس از انقلاب تبدیل به موزه های تاریخی شده اند. کاخ سعد آباد هم از این قاعده مستثنی نیست. طبیعت بی نظیر فضای کاخ از گونه های گیاهی غیر بومی و نادر است که بر زیبایی این کاخ افزوده است. از کاخ های مجموعه کاخ های سعد آبد میتوان از این کاخ ها نام برد.

جاذبه های گردشگری تهران

تاریخ انتشار:۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

جاذبه های گردشگری تهران

جاذبه های گردشگری تهران

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

کاخ شهوند یا همان کاخ موزه سبز, کاخ احمدشاهی, کاخ سیاه یا اسود, کاخ اختصاصی که در حال حاضر در اختیار نهاد ریاست جمهوری است, کاخ شمس که موزه هنر و مردم است, کاخ ملکه مادر که ساختمان ریاست جمهوری است, کاخ شهرام پسر اشرف پهلوی, کاخ بهمن پهلوی پسر غلامرضا پهلوی, کاخ فریده, کاخ قدیم ولیعهد رضا پهلوی که موزه استاد بهزاد است, کاخ جدید ولیعهد رضا پهلوی موزه دفینه سابق است و در اختیار نهاد ریاست جمهوری, کاخ فرحناز و علیرضا که موزه میرعماد است, کاخ غلامرضا که موزه سلاح های دربار است, کاخ سفید یا کاخ موزه ملت, کاخ اشرف که موزه ظروف سلطنتی است, کاخ لیلا پهلوی که مرکز هدفمند کردن برنامه ریزی کودکان و نوجوانان می باشد, ساختمان گارد جاویدان یا موزه اسناد و آلبوم های سلطنتی, ساختمان عبدالرضا که در اختیار نهاد ریاست جمهوری است, ساختمان تیمسار کسرایی یا موزه آب , آشپزخانه مخصوص کاخ سفید یا موزه آشپزخانه سلطنتی.

آدرس کاخ سعد آباد : تهران خیابان ولیعصر خیابان زعفرانیه انتهای خیابان شهید کمال طاهری
شماره تلفن کاخ سعد آباد : 02122752031
کاخ های تهران
کاخ های تهران
کاخ های تهران
کاخ های تهران

عمارت مسعودیه

دلیل نامگذاری عمارت مسعودیه نام مسعود میرزا فرزند ناصرالدین شاه است که دستور ساخت این عمارت را صادر کرد. عمارت مسعودیه با گچبری های بی نظیر قاجاریش یکی از زیباترین مجموعه های دیدنی در تهران است. این عمارت شامل ساختمان هایی بسیار زیبا است که گردشگران خارجی و داخلی را به سوی خود می کشاند. عمارت مسعودیه از دوران قاجار به جا مانده است و در مرکز تهران خیابان بهارستان قرار دارد. کافه و رستوران واقع در باغ زیبای عمارت مسعودیه می تواند مکان بسیار خوبی برای استراحت و دوری از زندگی روزمره ی شهری باشد. بازدید از عمارت مسعودیه را حتما در برنامه تهرانگردی خود قرار دهید.

آدرس عمارت مسعودیه : خیابان جمهوری نرسیده به بهارستان خیابان ملت تقاطع خیابان اکباتان
شماره تلفن عمارت مسعودیه : 02133992012

این مقاله به صورت تخصصی در های هالیدی تهیه گردیده و هرگونه انتشار و کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info