معرفی هواپیمای ایرباس

شرکت هواپیمایی ایرباس، یکی از بزرگ ترین سازنده های هواپیما های جت مسافربری در جهان می باشد. شرکت ایرباس، دومین شرکت هواپیما سازی جهان پس از بوئینگ است که دفتر مرکزی آن در کشوار فرانسه قرار دارد و کارخانه های آن در سراسر اروپا مستقر می باشند.

  • تعداد بازدید: 3456
  • ارسال در تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
  • بروزرسانی: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰
  • میانگین مطالعه: 5 دقیقه

هواپیمای ایرباس در ایران

هواپیما های ساخت شرکت ایرباس در سال 1970 میلادی به پرواز در آمدند و این شرکت هم اکنون تولید نیمی از هواپیما های مسافربری و نظامی را بر عهده دارد. 
هواپیما های ایرباس برای نخستین در سال 1356 وارد ایران شدند. شرکت هواپیمایی هما، اولین شرکت هواپیمایی ایرانی بود که هواپیما های شرکت ایرباس را خریداری نمود. در حال حاضر علاوه بر شرکت هواپیمایی هما، شرکت های هواپیمایی دیگری مانند: شرکت هواپیمایی ایران ایر، ماهان، تابان، آسمان، کیش ایر و ... از هواپیما های ایرباس در ناوگان هوایی خود استفاده می کنند.

هواپیمای ایرباس

هواپیمای ایرباس A300

هواپیمای ایرباس A300 یک هواپیمای دو موتوره پهن پیکر با برد کوتاه تا متوسط است، که به طور معمول 266 صندلی دارد و در دو کلاس پروازی مسافران را به مقصد مورد نظر می رساند. طول این هواپیما ها به 54 متر رسیده و مدل های A300-B2،A300-B4،A300-C،A300F4،300-600،300-B4F در همین مجموعه به تولید رسیده اند. اما باید گفت که تولید هواپیما های سری 300 شرکت ایرباس در سال 2007 متوقف شده است.

هواپیمای ایرباس A310

ایرباس A310 نمونه ‌ی کوچک تری از A300 پهن پیکر است که شباهت زیادی به بوئینگ 767 هم دارد. هواپیما های ایرباس A310 که بلا فاصله پس از A300 به بازار آمدند، نسبت به هواپیما های قبلی کوتاه تر بوده و در بال و موتور آنها نیز تغییراتی به وجود آمده بود. ویژگی خاص ایرباس A310 شعاع عمل آن است که در این زمینه A310 از تمام مدل‌ های A300 عملکرد بهتری دارد.

هواپیمای ایرباس

هواپیمای ایرباس A320

یکی از محصولات شاخص شرکت هواپیمایی ایرباس، هواپیمای ایرباس A320 است. هواپیما های A320، هواپیما های باریک پیکری هستند که ساخت آن ها پس از سری A300 در دستور کار ایرباس قرار گرفت. این هواپیما ها، مجهز به دو موتور توربوفن بوده و ظرفیت حمل 180 مسافر را دارند. جدید ترین گروه از خانواده ایرباس 320 ، در سال 2010 وارد بازار شدند که ایرباس نئو نام داشتند. ایرباس های نئو در مقایسه با ایرباس های قدیمی تر، مصرف سوخت کمتری دارند. هواپیما های A318، A319 و A321 سایر محصولات خانواده ایرباس A320 می باشند.

هواپیمای ایرباس A330

هواپیمای ایرباس A330، با وجود اینکه نزدیک به 30 سال از پرواز آن ها می گذرد، همچنان یکی از قدرتمند ترین و مطمئن ترین هواپیما های مسافربری در ناوگان هوایی ایران می باشند. این هواپیما ها، ظرفیت انتقال 440 مسافر و توان پرواز تا مسافت 11,750 کیلومتر را دارند. این ویژگی هواپیمای ایرباس A330، آن را به عنوان یکی از هواپیما های محبوب شرکت ‌های هواپیمایی در ایران تبدیل کرده است.

هواپیمای ایرباس

هواپیمای ایرباس A340

هواپیما های مدرن ایرباس A340، از سری هواپیما های غول پیکر و دور پرواز شرکت ایرباس هستند، که دارای 4 موتور می باشند. این هواپیما ها، بردی معادل 16,700  کیلومتر و قابلیت جا به جایی تعداد 440  مسافر را در مسافت های طولانی دارند. طراحی و ساخت این مدل از هواپیمای ایرباس، هم زمان با ساخت هواپیمای A330 شروع شد.

هواپیمای ایرباس A350

ایرباس A350، که یکی بزرگ ترین محصولات شرکت هواپیمایی ایرباس است، از سال 2017 میلادی وارد عرصه ایر لاین های بین المللی شد. طول این هواپیما 74 متر است و قابلیت جا به جایی 440 مسافر را دارد. لازم به ذکر است که شرکت ایران ایر تا کنون، 16 فروند از این هواپیما ها را خریداری کرده است. همچنین موتور هواپیمای A350  از نوع Trent XWB است که شرکت رولزرویس بریتانیایی آن را می ‌سازد و به واسطه‌ ی این موتور است که بزرگ ترین نمونه از خانواده A350، می ‌تواند بالا ترین سطح بهره وری را داشته باشد.

ایرباس A380

هواپیمای ایرباس A380، هواپیمایی بسیار بزرگ و غول پیکر است که در حال حاضر بسیاری از ایر لاین ‌های معتبر جهان از جمله امارات، لوفتهانزا و ایر فرانس از این هواپیمای چهار موتوره و دو طبقه در پرواز های خود بهره می ‌برند. این مدل از هواپیمای ایرباس، ظرفیت جا به جایی بیش از 850 مسافر را دارد. همچنین این هواپیما دارای امکاناتی نظیر: رستوران، فروشگاه و سالن های تفریح برای مسافران می باشد.

تفاوت های هواپیمای ایرباس و بوئینگ

بر خلاف شباهت هایی که میان هواپیما های این دو شرکت وجود دارد، تفاوت هایی نیز در هواپیما های ایر باس و بوئینگ با یک دیگر به چشم می خورد. موارد زیر بارز ترین تفاوت های هواپیما های ایرباس و بوئینگ، می باشند:

  • نام شرکت سازنده روی بدنه هواپیما
  • تفاوت در طراحی دماغه هواپیما
  • تفاوت در طراحی پنجره خلبان
  • محل نصب موتور هواپیما
  • تجهیزات الکترونیکی
معرفی بوئینگ

نام شرکت سازنده روی بدنه هواپیما

نام درج شده شرکت سازنده هواپیما، یکی از آسان ترین راه های تشخیص هواپیما های ایر باس و بوئینگ از یکدیگر می باشد.

تفاوت در طراحی دماغه هواپیما

یکی دیگر از تفاوت های موجود در بین هواپیما های بوئینگ و ایرباس، تفاوت در طراحی دماغه هواپیما می باشد. هواپیما های ایرباس دماغه ای گرد و منحنی دارند، در حالیکه دماغه هواپیما های بوئینگ معمولا گرد و کمی نوک تیز است. بنابراین با نگاه کردن به ظاهر هواپیما می توانید این دو هواپیما را از هم تشخیص دهید.

تفاوت در طراحی پنجره خلبان

تفاوت دیگری که در هواپیما های بوئینگ و ایرباس به چشم می خورد، تفاوت در پنجره جلوی هواپیما که متعلق به کابین خلبان است می باشد. پنجره هواپیمای ایرباس مربع شکل است و مستقیما در راستای بدنه هواپیما قرار گرفته است. اما هواپیما های بوئینگ پنجره ای به شکل عدد 7 دارند و گوشه های پنجره کمی به سمت بالا مورب شده است.

هواپیمای ایرباس

محل نصب موتور هواپیما

یکی دیگر از تفاوت های موجود بین هواپیما های ایرباس و بوئینگ، تفاوت در محل قرار گیری موتور هواپیما می باشد. موتور هواپیمای ایرباس معمولا زیر بال ها قرار می گیرد، در حالیکه در هواپیما های بوئینگ، موتور جلوی بال ها نصب می شود.

تجهیزات الکترونیکی

یکی از مهم ترین تفاوت های هواپیما های ایر باس و بوئینگ، تفاوت در تجهیزات الکترونیکی به کار رفته در این هواپیما ها می باشد. هواپیما های ایرباس از طریق سکان جانبی یا ساید استیک کنترل می شوند. اما هواپیما های بوئینگ از فرمان یا یوک مرکزی استفاده می کنند که طراحی چرخشی دارد و به عنوان کنترل کننده اصلی استفاده می شود.

هواپیمای ایرباس
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info