سوغات ایران چیست؟

سوغات ایرانی محصولات و صنایع دستی و سنت های محلی ایرانی است که به عنوان هدیه یا سوغاتی از ایران تهیه و ارائه می شود. ایران به عنوان کشوری با فرهنگ غنی و با قدمت تاریخی دارای بناهای تاریخی مختلفی است که در سراسر کشور ایجاد می شود که برخی از آنها معرف کشورهای خاصی هستند.

  • تعداد بازدید: 5036
  • ارسال در تاریخ: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰
  • بروزرسانی: ۱ خرداد ۱۴۰۲
  • میانگین مطالعه: 10 دقیقه

یک سفر را می‌توان به سه قسمت تقسیم کرد. برنامه ریزی قبلی، خود سفر و خاطراتی که از آن باقی مانده است. قسمت سوم دقیقاً به اندازه سفر مهم است. این خاطرات است که می‌تواند با یادآوری تجربه، مشتاق بازگشت به مقصد یا شاید برعکس شود. سوغاتی راهی برای بازگرداندن بخشی از سفر با شماست، اما اگر نمی دانید به دنبال چه چیزی بگردید یافتن سوغاتی مناسب می‌تواند طاقت فرسا باشد.

تنوع گسترده، به ویژه در صنایع دستی و شیرینی سازی ایران، انتخاب خرید سوغاتی را از بین گزینه‌های موجود که پیش روی شماست دشوار می‌کند. سوغاتی‌های ایرانی می‌توانند از شهری به شهر دیگر متفاوت باشند و هر کدام هنر محلی خاص خود را ارائه دهند. اگر تصمیم دارید به ایران سفر کنید یا در حال حاضر در کشور ساکنید و به دنبال بهترین هدایا و سوغاتی برای خرید در ایران برای خانواده و دوستان خود در خانه هستید، این مقاله برای شما مناسب است!

سوغاتی های معروف ایران از دید گردشگران خارجی

منسوجات و فرش: منسوجات و فرش های دستباف ایرانی به عنوان یکی از مرغوب ترین و مرغوب ترین منسوجات جهان شناخته می شوند.
صنایع دستی: ایران در تولید صنایع دستی مانند فرش، کیف و کفش چرمی، ظروف میناکاری و ... سابقه طولانی دارد. 
شیرینی جات: شیرینی ها نوشیدنی های سنتی ایرانی هستند که از ترکیب میوه ها، سبزی ها و ادویه ها تهیه می شوند و اغلب به عنوان سوغات غذایی تهیه و استفاده می شوند.
شیرینی های سنتی: ایران دارای انواع شیرینی و شکلات های سنتی است. نان قشقایی، نان پسته، نان سوسنی و نان باقرنج از شیرینی های معروف ایرانی هستند.
عطر: ایران در تولید عطر و عطر سابقه طولانی دارد. عطرهایی مانند عنبر، گلاب، گلاب و عود از محصولات معروف این شرکت در ایران هستند.

اینها تنها چند نمونه از بناهای تاریخی ایران هستند، اما شما می توانید بسیاری از بناهای تاریخی دیگر را در سراسر کشور پیدا کنید. هر شهر و منطقه ای در ایران دارای آثار منحصر به فرد و خاصی است که می توانید با توجه به علایق و ترجیحات خود آن ها را انتخاب کنید.

سوغاتی های صنایع دستی

صنایع دستی پنجره هایی برای ورود به فرهنگ هر شهر، روستا، سنت، مراسم، آیین، قومیت، زبان و گویش یک کشور است، هرکدام از صنایع دستی پیشینه‌های مختلفی دارند و داستان‌های منحصر به فرد خود را روایت می‌کنند. بنابراین صنایع دستی یک ایده ی فوق العاده جذاب برای خرید سوغاتی در ایران است.

فرش، قالیِ پوشاننده!

فرش از سوغاتی های گران هستند. اما اگر به سوغاتی‌های ارزان تر فکر می‌کنید، گلیم وجود دارد که نوع کوچکتر و خشن فرش است. گلیم و فرش‌های کوچک از سوغاتی‌های مورد علاقه ایرانی هستند. فراموش نکنید که از بازارهای فرش تبریز بازدید کنید، زیرا فرشهای آن بسیار معروف است.

سوغات ایران

میناکاری، ظروف آبی و زیبا!

یکی از محبوب ترین سوغاتی‌های ایران میناکاری است. خاستگاه آن اصفهان است و هنری قدیمی شامل نقاشی از حیوانات و گلها روی سطح فلزات است. اگر به اصفهان سفر کنید، رنگ آبی و فیروزه ای آنها در یک فروشگاه، مطمئناً توجه شما را جلب خواهد کرد.

سوغات ایران

خاتم کاری، هنر ساخت اشکال هندسی کوچک!

این هنر ایرانی نوعی تزیینات است که در آن تکه‌های کوچک چوب، استخوان (معمولاً استخوان شتر) یا فلز روی سطح مقالات مختلف منبت کاری شده است. هرچه قطعات منبت کاری شده کوچکتر باشد، ارزش کار بیشتر است. در این کاردستی سنتی، الگوهای زیبایی به طور پیچیده ای ایجاد می‌شوند که اغلب به شکل هندسی هستند و سپس روی سطح جسم به هم چسبیده می‌شوند. محصولات خاتمکاری شامل مواردی از جواهرات، ظرف‌های آب نبات، تخته شطرنج، کیف‌های دستمال کاغذی، ساعت، قاب عکس و ... است. هیچ سوغاتی ای بهتر از خاتم کاری نیست که از ایران برای خود بگیرید یا به عزیزانتان هدیه دهید.

سوغات ایران

ترمه، یک سوغات استثنایی ایرانی که میز شما را می پوشاند!

ترمه پارچه ای ابریشمی دست ساز است که در آن نخ‌های طلایی بافته شده است. این محصول در یزد ساخته می‌شود و در محصولات مختلفی از جمله سفره، کیف پول، کفش و ... وجود دارد که به دلیل نخ و طرح خاص ممکن است کمی بیش از حد قیمت داشته باشند، اما مطمئن باشید که ارزش خرید دارند.

سوغات ایران

سرامیک و سفال، شکستنی های دوست داشتنی!

سفالگری ایران یک سنت باستانی ایرانی است. چندین نقطه از ایران از جمله یزد، نطنز و لالجین (در استان همدان) به عنوان پایتخت سفال ایران شناخته می‌شوند. با این وجود تقریباً در همه شهرهای ایران می‌توانید رد پای آنها را در مغازه‌های فروش ظروف، لیوان و سرامیک پیدا کنید. این آثار هنری در رنگ‌ها و الگوهای مختلف، از سنتی گرفته تا مدرن طراحی شده اند. محصولات سرامیکی رنگ تزئینی مانند لیوان یا کاسه می‌توانند انتخاب‌های خوبی برای خرید سوغاتی از ایران باشند. فقط کافی است با خرید یکی از این محصولات سفالی، تمام خاطرات سفرتان به ایران را زنده کنید!

سوغات ایران

قلم زنی، کنده کاری برای زیبایی!

یکی دیگر از هنرهای باستانی این سرزمین زیبا قلم زنی است. این عمل کنده کاری الگوها و نقاشی‌ها روی سطح فلزات از جمله طلا، نقره، برنز و مس توسط میله و چکش است تا فرم‌های مفصلی روی ظروف نقره مانند صفحات یا گلدان ایجاد شود. این هنر زیبا به طور عمده در شیراز و اصفهان انجام می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید به این شهرها سفر کنید، فرصت دیدن این هنر و همچنین هنرمندان ماهر آن را از دست ندهید.

سوغات ایران

فیروزه، سنگ آبی گران!

شهر نیشابور در شمال غربی ایران فقط به خاطر شاعر عمر خیام مشهور نیست بلکه به دلیل ظرف‌ها و صنایع فیروزه ای آن نیز شهرت دارد. درست در خارج از این شهر معادنی وجود دارد که این سنگ گرانبها از آنها استخراج می‌شود، سپس تراشیده می‌شود و به شکل آویز، انگشتر و سایر جواهرات در می‌آید. از فیروزه همچنین در اشکال هنری مانند فیروزه کوب، هنر چکش زدن قطعات کوچک فیروزه به مس استفاده می‌شود. در فرهنگ ایرانی گفته می‌شود که فیروزه دارای خواص درمانی، سم زدایی از بدن و محافظت در برابر چشم بد است. بنابراین، در انتخاب نگین‌های فیروزه ای به عنوان سوغاتی برای گرفتن از ایران دریغ نکنید.

سوغات ایران

گیوه، کفش اسپرت نخی!

گیوه کفش‌های سبک و سنتی است که در مناطق کوهستانی استان کرمانشاه رایج است و کاملاً از پنبه یا ابریشم با کف چرم ساخته شده است. این کفش‌ها به ویژه برای کشاورزان و دامداران مناسب است زیرا سبک، راحت، بادوام و ارزان هستند. بهتر است گیوه در روزهای گرم تابستان استفاده شود. گیوه سازی بیشتر در استانهای فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و زنجان رواج دارد.

امروزه هنرمندان محلی گیوه هایی به سبک مدرن ساخته اند که توجه نسل جوان را هم به خود جلب کرده است. واقعا حیف است از این گیوه‌ها در کمد لباستان نداشته باشید.

سوغات ایران

سوغاتی های خوراکی ایران

اگر به غذاها و خوراکی‌های شیرین علاقه مندید یا دوستانی دارید که شیرینی جات دوست دارند پس حتما از لیست سوغاتی‌های زیر استفاده کنید.

گز، مستطیلِ سفیدِ خوشمزه!

گز که در کشورهای غربی معمولاً به عنوان nougat ایرانی شناخته می‌شود، یکی از محبوب ترین سوغاتی‌های اصفهان است و در چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد و همدان نیز محبوب است. درون این شیرینی سفید رنگ پسته و بادام وجود دارد و کاملا مناسب عاشقان شیرینی است. مبادا طعم فوق العاده ی این شیرینی شما را وسوسه کند که پس از خرید آن به عنوان سوغاتی، در راه بازگشت از سفر آن را بخورید!

سوغات ایران

سوهان، حلوای سفت!

این شیرینی سنتی عمدتا در شهر قم تولید می‌شود و به همین دلیل است که گاهی اوقات آن را سوهان قم نیز می‌نامند. سوهان قم در اشکال، طعم‌ها و کیفیت‌های مختلفی وجود دارد و در سراسر کشور توزیع می‌شود، بنابراین می‌توانید آن را در بیشتر شهرها از جمله تهران پیدا کنید. در فروشگاه‌های بزرگ سوهان، نمونه‌های رایگان به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود تا بتوانید قبل از چیدن یک یا دو جعبه یادگاری برای بردن از ایران، از طعم و مزه آن مطلع شوید.

سوغات ایران

باقلوا، لوزی های شیرین!

باقلوا گرچه از ترکیه منشأ گرفته است، اما یکی از محبوب ترین شیرینی‌ها در ایران، آذربایجان، آسیای میانه و برخی کشورهای عربی است. در ایران، باقلوا بیشتر در شیرینی فروشی‌های شهرهایی مانند یزد، تبریز، قزوین، اردبیل و کاشان وجود دارد. این شیرینی خوشمزه، در بین گردشگران خارجی نیز بسیار محبوب است

سوغات ایران

قطاب، گردِ شکری!

یزد به انواع شیرینی جات معروف است. یکی از سوغات شیرین و محبوب یزد، قطاب است، یک خوراک خوشمزه که از آرد، پودر قند، روغن نباتی و هل با مواد مغز بادام یا گردو تهیه می‌شود. این خوراکی یکی از قدیمی ترین شیرینی‌های ایرانی است و غیر از یزد، در کرمان نیز محبوب است.

سوغات ایران

کلوچه، کوکیِ نرم!

شهر شمالی لاهیجان با کوکی مطبوعی به نام کلوچه معروف است. این یک کلوچه سنتی است و با طعم‌های مختلفی مانند گردو، فندق و نارگیل ارائه می‌شود. شما می‌توانید کلوچه گرم و تازه را در برخی از نانوایی‌ها یا شیرینی فروشی ها، از جمله در تهران نیز خریداری کنید. بهترین برندهای کلوچه لاهیجان، نادری، نوشین و پیمان هستند.

سوغات ایران

زعفران، طلای سرخ!

زعفران یکی از عناصر غالب چاشنی غذا در غذاهای ایرانی است و سوغاتی بسیار مشهور ایرانی در بین گردشگران خارجی است. ایران در حال حاضر بزرگترین تولید کننده این ادویه گرانبها در جهان است و 94٪ زعفران جهان در ایران، در منطقه شرقی خراسان کشت می‌شود. مشهد بهترین مکان برای خرید زعفران در ایران به عنوان سوغات است.

سوغات ایران

آجیل (پسته و بادام)، خشکبارِ گران!

ایران به پسته نیز معروف است و بزرگترین تولید کننده آنها در جهان است. پسته را می‌توان بو داده و نمکی یا خام خورد. در ایران از پسته در شیرینی‌های مختلف از جمله گز و سوهان (که در بالا ذکر شد) نیز استفاده می‌شود. از انواع مغزها، پسته تنها چیزی نیست که می‌توانید در ایران خریداری کنید. بادام، گردو و بادام زمینی نیز به طور گسترده در ایران تولید و فروخته می‌شود.

سوغات ایران

آب نبات سنگی و پولکی، شیرینی های کوچکِ رنگی!

آب نبات پولکی یک آب نبات دیسک مانندِ نازک است که معمولاً با چای خورده می‌شود و سوغات اصفهان است. پولکی از شکر ذوب شده تهیه می‌شود و طعم‌های مختلفی مانند لیمو، زعفران، نارگیل، پسته، لیمو خشک، نعناع و عسل دارد. نوع محبوب دیگر آبنبات در ایران، آب نبات سنگی است که به طور گسترده ای در ایران موجود است. نگران اسم آن نباشید! این آبنبات به هیچ عنوان مثل سنگ سفت نیست. بلکه فقط شکل آن مشابه سنگ است. سنگ‌های رنگی که می‌توانید به عنوان سوغاتی برای دوستان خارج از ایرانتان بخرید.

در آخر، ما توصیه می‌کنیم قبل از رفتن به بازارهای ایران برای خرید سوغاتی، اطلاعاتی در مورد تورهای داخلی شهرهای ایران کسب کنید. ما در‌ های هالیدی آماده کمک به شما در خرید سوغاتی هستیم تا بتوانید با یک تجربه به یاد ماندنی و چمدان بسته بندی شده به کشور یا شهر خود برگردید.


نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info