سوغات اصفهان

اصفهان یکی از قطب های مهم گردشگری ایران و یکی از شهر هایی است که به داشتن سوغاتی های متنوع مشهور است. به همین دلیل در سفر به اصفهان انتخاب های زیادی برای خرید سوغات دارید.

  • تعداد بازدید: 2170
  • ارسال در تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
  • بروزرسانی: ۱ خرداد ۱۴۰۲
  • میانگین مطالعه: 5 دقیقه

سوغات اصفهان چیست؟

سوغات اصفهان شامل مجموعه بزرگی از خوراکی‌ها و صنایع دستی می ‌باشد. همچنین می توان گفت شهر اصفهان بیش از هر شهر دیگری در ایران، دارای صنایع دستی و خوراکی ‌هایی است که با نام اصفهان شناخته شده و در جای دیگر ایران، مشابهی ندارند. در ادامه به معرفی شناخته شده ترین سوغاتی های اصفهان می پردازیم.
بناهای تاریخی اصفهان به صنایع دستی و محصولات و خدمات هنری معروف شهر اصفهان، ایران اطلاق می‌شود. اصفهان یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است و به صنایع دستی غنی که از قرن گذشته در این منطقه ایجاد و تولید شده است، شهرت دارد. 

گز اصفهان

گز اصفهان

این خوراکی از سوغاتی های معروف و خوشمزه شهر اصفهان است که قدمت چند صد ساله دارد و قدمت آن به 450 سال قبل و به دوران حکومت صفویان می رسد. این شیرینی لذیذ، از ماده ‌ای به نام گز انگبین تهیه می ‌شود. گز اصفهان دارای انواع مختلفی از قبیل گز شکلاتی، گز سکه ای، گز برشی، گز آردی، گز انگشت پیچ و گز لقمه ای می باشد.

پولکی اصفهان

پولکی اصفهان

پولکی بعد از گز مشهورترین سوغات اصفهان است و همواره مورد توجه بسیار گردشگران قرار می گیرد. خوشبختانه پولکی مانند گز ساختار پیچیده ای ندارد و در دسته آب نبات ها قرار می گیرد. اندازه پولکی همانند سکه های رایج است ولی نازک تر از سکه است. 

شیرینی کرکی اصفهان

شیرینی کرکی اصفهان

شیرینی کرکی از آن دسته شیرینی‌ هایی است که اگر یک بار آن را امتحان کنید، عاشقش می‌ شوید. این شیرینی معروف که از جمله سوغات اصفهان به شمار می ‌رود، بافت نرم و طعم بی ‌نظیری دارد. شیرینی پر طرفدار کرکی در سه طعم وانیلی، زعفرانی و شکلاتی وجود دارد که همراه با چای بسیار می‌ چسبد.

عسل اصفهان

عسل اصفهان

عسل تولیدی در فریدونشهر اصفهان، یکی از مرغوب ‌ترین عسل ‌های کشور است. یکی از دلایل مرغوبیت این عسل، تنوع گیاهی و وجود گیاهان دارویی متعدد در این شهر است. عطر و طعم این عسل بسته به اینکه زنبور از چه گیاهی تغذیه کرده باشد، متنوع است. گونه ‌های متنوع عسل در شهرستان فریدونشهر شامل عسل گون زرد، عسل زول و عسل قنقال می شوند.

جوز قندی اصفهان

جوز قندی اصفهان

این شیرینی محلی یکی از گران ‌ترین سوغاتی ‌های ایران است. در بعضی از شهرهای دیگر کشورمان نیز، این شیرینی سنتی تهیه می ‌شود. برای تهیه ‌ی این شیرینی از یک میوه‌ ی محلی به نام الگ استفاده می‌ کنند که در واقع یک نوع هلو است. ابتدا پوست این میوه را می‌ کنند و به ‌جای هسته، مغز گردوی آسیاب شده و پودر قند می‌ ریزند و در نهایت آن‌ها را خشک می ‌کنند. در شهرهای دیگر غیر از این هلوی محلی از میوه‌ های دیگری مانند آلو، انجیر، گلابی و... هم استفاده می ‌کنند.

صنایع دستی اصفهان

برای خرید سوغات اصفهان می ‌توانید علاوه بر خوراکی ‌هایی که گفته شد به سراغ صنایع دستی هم بروید. صنایع دستی این شهر، از جمله مشهور ترین صنایع دستی ایران به شمار می روند.

صنایع دستی اصفهان که به عنوان سوغاتی این شهر خریداری می‌ شوند، از محبوب ترین سوغاتی های اصفهان نزد گردشگران داخلی و خارجی به شمار می رود.

خاتم کاری

خاتم کاری اصفهان

خاتم‌ کاری از شناخته شده ترین صنایع دستی و هنرهای دیدنی اصفهان است که توسط هنرمندان ماهر اصفهانی و در صنعت چوب مورد استفاده قرار می‌ گیرد. هنر خاتم ‌کاری غیر از اصفهان، در شیراز هم رایج است و قدمت آن به دوران صفویه باز می ‌گردد. این هنر عبارت است از کنار هم قرار دادن قطعات کوچک و مثلثی شکل چوبی برای ایجاد اشکال هندسی زیبا. در خاتم ‌کاری از موادی مانند استخوان شتر یا اسب، فلز طلا، نقره، آلومینیوم و برنج و چوب‌ های آبنوس، عناب، نارنج، فوفل و ... استفاده می ‌کنند.

مینا کاری

میناکاری اصفهان

میناکاری یکی از صنایع دستی معروف اصفهان است که در آن از تکنیک میناکاری در جواهرسازی استفاده می شود. از مینا برای تزئین چیزهایی مانند جواهرات، جواهرات و خودکار نقره استفاده می شود. این سوغات اصفهان بسیار چشم گیر و زیبا است. ظروف مینا کاری شده با رنگ های لاجوردی و نیلی چشم نواز در اصفهان طرفداران زیادی دارد. گردشگران و مسافران شهر اصفهان همواره به این سوغاتی اصفهان علاقه مند هستند و در اغلب موارد آثار هنری مینا کاری شده را به عنوان سوغات خریداری می کنند.

قالی های اصفهان

قالی اصفهان

قالی‌ ها و فرش‌ های دستباف اصفهانی که از نخ و ابریشم بافته می ‌شوند از آن دسته سوغاتی ‌های گران قیمتی هستند که توصیه می شود علاوه بر هدیه دادن، آنها را برای خودتان نیز خریداری کنید. این قالی های بسیار زیبا یکی از بهترین و با ارزش ترین گزینه ها برای هدیه دادن به عنوان سوغاتی می باشند. زیرا هنر بافندگان فرش دستباف اصفهان مانند نقاط متعدد دیگر ایران زبان زد است.
فرش اصفهان به عنوان یکی از غنی ترین صنایع دستی این کشور شناخته می شود. منسوجات اصفهان به دلیل تنوع در رنگ، صنعت و کیفیت بالا شهرت دارند.

قلم زنی

قلم زنی اصفهان

تزئین و کنده ‌کاری روی مس نیز از جمله هنرهای دیگر مردمان اصفهان به شمار می ‌رود. ایجاد خط و نقش ‌های مختلف روی مس و فلزات ارزشمند دیگر مانند برنج، طلا و نقره در اصفهان به قلم زنی مشهور است. قلم زنی، هنر وسیعی است و سبک ‌های گوناگونی برای آن وجود دارد. اساتید معروف اصفهانی از گذشته ‌های دور تاکنون مشغول به توسعه و حفظ این هنر هستند. اگر خرید ظروف و تابلوهای قلم زنی ‌شده را در فهرست سوغات اصفهان قرار دهید هرگز پشیمان نخواهید شد.

برخی دیگر از صنایع دستی اصفهان

کاشی کاری: کاشی کاری در اصفهان هنر بی نظیر و معروفی است. کاشی های اصفهان با نقش ها و رنگ های زیبا، مناظر و اشکال هنری تزیین شده است. از این کاشی ها به عنوان تزئینات دیوار، آینه و لوازم جانبی استفاده می شود. 
منبت کاری: منبت یکی از صنایع دستی معروف اصفهان است که در آن از تکنیک های کنده کاری و تراش استفاده می شود. از این هنر برای تزئین در، پنجره و سایر اشیاء چوبی استفاده می شود.
مسگری: مسگری یکی از قدیمی ترین هنرهای اصفهان است که با استفاده از مس ظروف و زیور آلات درست می کردند. آثار مس اصفهان شامل کاسه، بشقاب، سبد و تابلوهای تزئینی است.
این ها تنها چند نمونه از سوغاتی های اصفهان هستند و صدها نوع صنایع دستی و صنایع دستی در این شهر وجود دارد که هر کدام زیبایی و فرهنگ خاص خود را دارند.
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info