سوغات کرمان

سوغات کرمان به محصولات و آثار هنری گفته می شود که در کرمان و اطراف آن تولید می شود. کرمان یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است و به عنوان یکی از قطب‌های هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور شناخته می‌شود. برخی از سوغاتی های معروف کرمان عبارتند از:

  • تعداد بازدید: 420
  • ارسال در تاریخ: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • بروزرسانی: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • میانگین مطالعه: 4 دقیقه

فرش کرمان

فرش دستباف کرمان به دلیل نقش و نگارهای منحصر به فرد، بافت ظریف و طراحی دقیق خود شهرت جهانی دارد. فرش کرمان از پشم ابریشمی رنگ شده است و به عنوان یکی از صنایع دستی اصیل و زیبای ایران شناخته می شود.
فرش کرمان یکی از معروف ترین سوغاتی های کرمان است. قالی‌های کرمان دست باف است که از پشم گوسفندان بومی کرمان درست می‌شود. این فرش ها به دلیل طرح ها و نقش های منحصر به فرد، رنگ های زیبا و بافت ظریف خود شهرت جهانی دارند.
 
فرش کرمان در انواع مختلفی تولید می شود. یکی از انواع رایج فرش کرمان، فرش های ظریف (فرش های ریز بافت) است که با نخ های بسیار ظریف تولید می شود. این نوع فرش ها اغلب نقش های شاه عباسی را به نمایش می گذارند و بافتی بسیار آراسته و دقیق دارند.
فرش‌های کرمان نیز در نقش‌ها و طرح‌های مختلف از جمله گلستان، بیدامشک، شاه عباسی، محرابی و طرح‌های مدرن ساخته می‌شوند. رنگ های به کار رفته در فرش کرمان نیز بسیار زیبا و متنوع است و معمولا از رنگ های طبیعی تهیه می شود. فرش کرمان به عنوان یکی از نمادهای هنر و صنایع دستی ایران شناخته می شود و اغلب به عنوان یک اثر هنری مورد توجه گردشگران و علاقه مندان به صنایع دستی قرار می گیرد.

فرش کرمان

میناکاری کرمان

میناکاری یکی از هنرهای سنتی کرمان است که در آن نقوش و نقوش مختلفی با استفاده از شیشه های رنگی بر روی فلزاتی مانند مس، نقره و طلا ثابت می شود. میناکاری کرمان به عنوان یکی از صنایع دستی معروف ایران شناخته می شود. میناکاری کرمان یکی از صنایع دستی سنتی است که در کرمان و اطراف آن انجام می شود. در میناکاری، نقوش و طرح ها با استفاده از رنگ شیشه بر روی فلزاتی مانند مس، نقره و طلا ثابت می شوند.

فرآیند لعاب دهی شامل چندین مرحله است. ابتدا قطعه فلزی مورد نظر که معمولاً یک ظرف کوچک یا یک قطعه جواهر است آماده می شود. سپس سطح فلز تا درخشندگی بالایی جلا داده می شود. در مرحله بعد با استفاده از رنگ های شیشه ای که معمولاً به صورت پودری هستند، نقش ها و طرح های مختلفی روی سطح فلز کشیده می شود. سپس قطعه فلزی را در کوره ای با دمای بالا قرار می دهند تا رنگ های شیشه به سطح فلز بچسبد و تثبیت شود. در نهایت سطح فلز به کمک پولیش و براده شدن نهایی صاف و براق می شود.

نقوش و نقوش به کار رفته در میناکاری کرمان بسیار متنوع بوده و شامل گل، پرندگان، حیوانات، اشکال هندسی و نقوش معماری است. رنگ های شیشه ای استفاده شده از جمله رنگ های زیبا و پر جنب و جوش هستند و اغلب از ترکیب رنگ های مختلف استفاده می شود. میناکاری کرمان به عنوان یکی از صنایع دستی معروف و گرانبهای ایران شناخته می شود و میناکاری کرمان به عنوان یکی از محبوب ترین سوغاتی های جهان به شمار می رود.

میناکاری کرمان

معرق کرمان

معرق هنری دستی است که در آن ترکیبی از چوب و عناصر مختلف بر روی سطح چوب برجسته می شود. معرق کرمان به عنوان یکی از صنایع دستی معروف این منطقه شناخته می شود.

در این هنر دست ساز ترکیبی از چوب و عناصر مختلف بر روی سطح چوب برجسته می شود تا طرح های زیبا و متفاوتی را شکل دهد. ابتدا تکه های چوب را با ابزار مخصوص نازک و صاف می کنند. سپس تکه های چوب بریده شده بر روی سطح چوب اصلی قرار می گیرند و به آن متصل می شوند. در این مرحله می توانند از عناصر دیگری مانند فلزات، استخوان، چرم و شیشه برای افزودن جزئیات بیشتر به طرح ها استفاده کنند. پس از اتمام طرح، سطح چوب را صیقل می دهند تا براق و صاف شود و در نهایت برای محافظت از آن و زیبایی طرح روی آن را با روغن یا لاک پوشانده می شود.
 
نقوش و نقوش به کار رفته در معرق کرمان بسیار متنوع بوده و شامل اشکال گل، حیوانی، هندسی، نقوش هنری و معماری است. از نمونه های معروف معرق کرمان می توان به تزئینات در، پنجره، میز، جعبه و تابلو اشاره کرد.

معرق کرمان

سفال کرمان

سفال کرمان به عنوان یکی از صنایع قدیمی و پرطرفدار ایران شناخته می شود و آثار سفالی کرمان سوغاتی جذاب و منحصر به فردی است که توجه گردشگران را به خود جلب می کند. 

سفال کرمان یکی دیگر از صنایع دستی معروفی است که در شهر کرمان تولید می شود. سفال کرمان یا مسبوق نوعی سفال تزیینی است که نقش ها و نقوشی به رنگ های مختلف روی سطح سفال تزیین می شود. فرآیند ساخت سفال کرمان با تشکیل توده رسی آغاز می شود. در این مرحله سطح سرامیکی صاف و آماده تزیین است. در این مرحله با استفاده از رنگ ها، لعاب ها و نقش های سفالی نقش ها و طرح های مختلفی بر روی سطح گل رس کشیده می شود. سپس خاک رس را در کوره ای با دمای بالا خشک می کنند تا طرح ها در خاک رس حک شده و رنگ ها ثابت شوند. در نهایت ظروف سفالی صیقل داده می شود تا براق و زیبا شود.
 
نقوش و نقش های به کار رفته در سفال کرمان بسیار متنوع است و شامل گل، پرندگان، حیوانات، نقوش هندسی و معماری است. از محصولات سرامیک کرمان می توان به بشقاب های تزئینی مانند بشقاب سرامیکی، کاسه، قاب، آباژور و تابلو اشاره کرد. سفال کرمان به عنوان یکی از صنایع دستی و محصولات صنعتی محبوب ایران شناخته می شود و آثار سرامیک کرمان از سوی گردشگران سوغات فرهنگی و هنری شهر کرمان محسوب می شود.

سفال کرمان

مسبوق کرمان

مسبوق نوعی سفال تزئینی است که در کرمان ساخته می شود. روی سطح سرامیک با رنگ های مختلف تزیین شده است. این هنر دستی در کرمان بسیار معروف است.
مسبوق کرمان یا سفال کرمان یکی از صنایع دستی سنتی و معروفی است که در شهر کرمان و اطراف آن ساخته می شود. در این هنر دست ساز نقش ها و نقوشی روی سطح سفال با رنگ های مختلف تزیین می شود. مراحل ساخت مسبوق کرمان با تهیه خمیر سفالی آغاز می شود. سپس سرامیک به شکل دلخواه در می آید و سطح آن صاف می شود. در مرحله بعد نقوش و طرح های مورد نظر با استفاده از رنگ، لعاب و نقوش سفالی بر روی سطح خاک رس کشیده می شود. پس از اتمام تزیین، سرامیک با دمای بالا در کوره پخته می شود تا رنگ ها ثابت شوند و سرامیک پخته شود. در نهایت ظروف سفالی صیقل داده می شود تا براق و زیبا شود.
 
نقوش و نقوش به کار رفته در مسبوق کرمان بسیار متنوع است و شامل گل، پرندگان، حیوانات، نقوش هندسی و معماری است. از محصولات گذشته کرمان می توان به ظروف تزیینی مانند بشقاب سفالی، کاسه، قاب عکس، پرده و تابلو اشاره کرد. مسبوق کرمان به عنوان یکی از صنایع دستی محبوب و قدیمی ایران شناخته می شود و آثار مسبوق کرمان به عنوان سوغات فرهنگی و هنری شهر کرمان جایگاه ویژه ای دارد.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
  • ملیکا صبوری یکشنبه ۳۱ اردیبهشت
    قالی کرمان بهترینه تو جهان 💥
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info