خیابان های کیش

جزیره کیش با دارا بودن امکانات توریستی و ارائه خدمات گردشگری از مناطق مهم در صنعت گردشگری ایران به حساب می آید. با توجه به پیشینه تاریخی جزیره کیش بافت قدیمی در این جزیره دیده می شود و اکثر افراد بومی در این محله ها زندگی می کنند.

  • تعداد بازدید: 20550
  • ارسال در تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
  • بروزرسانی: ۲۵ تیر ۱۴۰۲
  • میانگین مطالعه: 12 دقیقه

با توسعه صنعت توریسم و تجارت در این جزیره، مهاجران زیادی به کیش نقل مکان کردند. با ورود تجار جهانی و مهاجران از دیگر شهرهای ایران ساخت خانه های مدرن در محله های جدید آغاز شد. مناطق مسکونی جزیره قشم در حال حاضر بیشتر در ساحل شمالی و شرقی، بناشده است.

مهاجران جزیره کیش در مجتمع هایی که اخیراً در این جزیره ساخته شده است زندگی می کنند. سبک معماری مدرن در شهرک های جدید دیده می شود و بیشتر اهالی این مناطق مهاجرانی هستند که از شهرهای دیگر به جزیره کیش نقل مکان کرده اند. اهالی بومی جزیره کیش بیشتر در محله های سفین، دیهو و باغو زندگی می کنند. سبک خانه های این مناطق قدیمی است و دیگر در جزیره خانه های بومیان دیده نمی شود و به این مناطق محدود می شود.

خیابان های جزیره کیش

جزیره کیش با دارا بودن امکانات توریستی و ارائه خدمات گردشگری از مناطق مهم در صنعت گردشگری ایران به حساب می آید. با توجه به پیشینه تاریخی جزیره کیش بافت قدیمی در این جزیره دیده می شود و اکثر افراد بومی در این محله ها زندگی می کنند. با توسعه صنعت توریسم و تجارت در این جزیره، مهاجران زیادی به کیش نقل مکان کردند. با ورود تجار جهانی و مهاجران از دیگر شهرهای ایران ساخت خانه های مدرن در محله های جدید آغاز شد. مناطق مسکونی جزیره قشم در حال حاضر بیشتر در ساحل شمالی و شرقی، بناشده است.

خیابان های بدون چراغ قرمز کیش

قوانین راهنمایی و رانندگی در جزیره کیش بسیار اهمیت دارد. معابر این جزیره بدون چراغ قرمز است؛ ولی با این حال ترافیکی در این جزیره دیده نمی شود. فرهنگ رانندگی به درستی در بین مردم نهادینه شده است و تمامی اهالی کیش به صورت عادتی روزانه قوانین را در حین رانندگی رعایت می کنند. سرعت غیر مجاز در کیش دیده نمی شود و در صورتی که مسافران با خودروهای کرایه ای، با سرعت غیرمجاز رانندگی کنند به صورت مستقیم از سوی پلیس اخطار می گیرند.

رعایت حق تقدم در میادین و چهار راه های بدون حضور پلیس و چراغ راهنمایی انجام می شود. علاوه بر نهادینه شدن رعایت حق تقدم در بین جامعه، تمیز بودن خودرو در کیش اهمیت ویژه ای دارد و در صورت کثیف بودن خودرو جریمه می شود.

بوق زدن های غیر ضروری در این جزیره شامل جریمه می شود. نبود سرعت گیر در معابر شهری، فرهنگ غنی رانندگی در میان اهالی این جزیره و نظارت خوب راهنمایی و رانندگی باعث شده تا گشت و گذار در کیش بسیار لذت بخش باشد.

مهاجران جزیره کیش در مجتمع هایی که اخیراً در این جزیره ساخته شده است زندگی می کنند. سبک معماری مدرن در شهرک های جدید دیده می شود و بیشتر اهالی این مناطق مهاجرانی هستند که از شهرهای دیگر به جزیره کیش نقل مکان کرده اند. اهالی بومی جزیره کیش بیشتر در محله های سفین، دیهو و باغو زندگی می کنند. سبک خانه های این مناطق قدیمی است و دیگر در جزیره خانه های بومیان دیده نمی شود و به این مناطق محدود می شود.

پرواز کیش به دبی و پرواز مسقط به دبی

خیابان سنایی در جزیره کیش

خیابان سنایی در شرق جزیره کیش واقع شده است و فاصله چندانی با ساحل دریای خلیج فارس ندارد. هتل های زیادی در محدوده خیابان سنایی واقع شده است. یکی از هتل های معروف کیش، هتل پنج ستاره بین المللی کیش نیز در نزدیکی خیابان سنایی و بلوار دریا قرار دارد. هتل ویدا کیش و مجتمع ویلایی سالار در این خیابان قرار دارند.

بازار مریم کیش در خیابان سنایی واقع شده است و اولین بازاری ست که در جزیره بعد از انقلاب ساخته شد. این بازار تنها بازار محلی روباز این منطقه هست. نمای متفاوت این بازار بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کند. طراحی این بازار به سبک سنتی می باشد و سازه های چوبی و گلکاری های این مجموعه بسیار قابل توجه است.

فرهنگسرای سنایی و کتابخانه سنایی در خیابان سنایی قرار دارند. این مجموعه فرهنگی برای ارتقای سطح فرهنگی جامعه و سرگرمی ساخته شده است. تجهیزات رایانه ای و ساخت موزه در این مجموعه باعث شده است مکانی مناسب برای فعالیت جوانان منطقه باشد.

مهمترین ویژگی خیابان سنایی دسترسی راحت به اسکله بزرگ تفریحی کیش می باشد فاصله خیابان سنایی تا اسکله تفریحی حدوداً پنج دقیقه است. نزدیکی به مرکز غواصی جزیره کیش و بولینگ مریم از دیگر ویژگی های مهم خیابان سنایی می باشد.

خیابان ساحل جزیره کیش

خیابان ساحل در نزدیکی ساحل دریا قرار دارد و مانند خیابان سنایی در شرق جزیره واقع شده است. خیابان ساحل نزدیک خیابان رودکی و سنایی قرار دارد و دسترسی به ساحل دریای خلیج فارس از این خیابان امکان پذیر است. هتل پنج ستاره شایان کیش، هتل آپارتمان سه ستاره پارسیان کیش، هتل چهار ستاره گامبرون، هتل سه ستاره پارس نیک، هتل رویان قائم و هتل هلیا در خیابان ساحل قرار دارند. جدیدترین هتل جزیره کیش که در سال 1398 تأسیس شده با نام هتل پنج ستاره پانوراما در خیابان ساحل واقع شده است.

مرکز خرید زیتون که یکی از معروف ترین بازارهای این منطقه است در خیابان ساحل واقع شده است. معماری این مرکز خرید برای گردشگران بسیار قابل توجه می باشد. این مرکز خرید دارای 96 غرفه فروشگاهی می باشد. اسکله قدیمی جزیره کیش که یکی از مکان های تفریحی این منطقه است در خیابان ساحل واقع شده است. مرکز همایشهای بین المللی جزیره کیش نیز در نزدیکی خیابان ساحل ساخته شده است.

خیابان تهران جزیره کیش

خیابان تهران در شرق جزیره قرار دارد و دسترسی به شهرک صدف این خیابان امکان پذیر است. دانشگاه صنعتی شریف در خیابان تهران جزیره کیش واقع شده است. فاصله خیابان تهران به مرکز خرید چین و مرکز خرید مروارید چندان زیاد نمی شود. بلوار تهران از یک سر به میدان امیر کبیر و سر دیگر به میدان دلیران ختم می شود.

یکی از مهمترین ویژگی های خیابان تهران وجود هتل های زیاد در این منطقه می باشد. هتل سه ستاره پارسیان نیک، هتل دو ستاره ققنوس، هتل سه ستاره لوتوس، هتل چهار ستاره سورینت مریم، هتل چهار ستاره سورینت صدف، هتل چهار ستاره فلامینگو و هتل پنج ستاره ایران در این خیابان قرار دارند.

بلیط ارزان کیش

خیابان خلیج فارس در جزیره کیش

شهربازی هایلند جزیره کیش در بلوار خلیج فارس واقع شده است. دسترسی به کارتینگ جزیره کیش از طریق همین خیابان امکان پذیر است. در امتداد این بلوار هتل های ایران، گاردنیا، سان رایز و هتل کوروش وجود دارد.

شهرک های جدید جزیره کیش

ساخت شهرک های جزیره با توسعه و پیشرفت کیش آغاز شد. بسیاری از افرادی که به این جزیره مهاجرت می کردند نیاز به مناطق مسکونی جدید داشتند و محله های قدیمی پاسخگو نیاز این افراد نبودند. سرمایه گذاران با پیشرفت جزیره کیش با سرمایه گذاری در بخش ساخت ساز، ویلا های لوکس و مناطق مسکونی جدید با معماری مدرن را احداث کردند.

شهرک صدف

واقعه در شرق جزیره در هفت فاز مسکونی ساخت شد و دسترسی راحتی به مرکز شهر دارد و تمامی خدمات رفاهی برای ساکنان این منطقه داخل شهرک فراهم شده است. فاز دو شهرک صدف در خیابان هریر رود و هیرمند ساخته شده که دارای خانه های بسیار مدرن و شیک است و دارای سینما و پارک مخصوص می باشد.

شهرک میرمهنا

از مناطق قدیمی کیش است و اخیراً عملیات عمرانی برای توسعه این منطقه انجام شده است. این شهرک در گذشته به نام سفین معروف بود و در بخش غربی جزیره واقع شده است. فاز اف یک و اف دو در این شهرک به دلیل نوساز بودن آن مورد توجه بیشتری می باشد.

استرداد بلیط کیش

محله های قدیمی کیش

با گذشت زمان و رشد اقتصادی و صنعت توریسم در جزیره کیش، ساخت و ساز شهرک های مسکونی مدرن در کیش افزایش یافت. بافت قدیمی این جزیره با ورود مهاجران و گسترش طراحی مدرن برای جذب گردشگران خارجی، محدود شد. تنها در برخی از مناطق جزیره خانه های قدیمی دیده می شود و هرساله از آبادی های جزیره که محل سکونت بومیان کیش بود، کاسته می شود. تا اوایل ده پنجاه هر آبادی حوزه ی مشخصی داشت و مردمان آنجا به دامپروری و کشاورزی مشغول بودند.

محله "سفین جدید" در شرق جزیره، محل تازه ای برای سکونت بومیان کیش است. در قدیم جزیره کیش به 6 آبادی با نام های ماشه، باغو، سفین قدیم، دیهو، سجم و الحله تقسیم می شد.

بلوارهای جزیره کیش

بلوار ایرانبلوار ساحل
بلوار دریابلوار فرودگاه
بلوار دانشبلوار حریره
بلوار موج دریابلوار ایران
بلوار خیامبلوار آشنا

خیابان های جزیره کیش

خیابان ابن سیناخیابان جهان
خیابان فردوسیخیابان رازی
خیابان رودکیخیابان غروب کیش
خیابان خرمشهرخیابان سنایی

میدان های جزیره کیش

میدان هرمزمیدان جاسک
میدان سیریمیدان پردیس
میدان داریوشمیدان امیرکبیر
میدان حافظمیدان بهارستان

شهرک های مسکونی جزیره کیش

شهرک نوبنیادشهرک میرمهنا
شهرک صدفشهرک معوض


محله سفین جدید کیش

محله سفین جدید جایی است که بومیان به ناچار به این محله نقل مکان کردند. در گذشته هر کسی در آبادی خود با توجه به پتانسیل موجود در جزیره کار کشاورزی و دامپروری را انجام می داد. با شروع توسعه جزیره کیش به عنوان یک جزیره توریستی تمامی مناطق بومیان جزیره تخریب شد تا ساخت هتل و مناطق تفریحی در این جزیره آغاز شود. به همین خاطر بومیان به ناچار به محله جدیدی برای سکونت نقل مکان کردند.

محله باغو کیش

باغو در جنوب جزیره واقع شده است و اکنون به جز چند خانوار که به کار کشاورزی و دامپروری مشغول هستند، کس دیگری در این جزیره سکونت ندارد. دسترسی به این آبادی از طریق جاده باغو امکان پذیر است. حاصلخیزی محله باغو در گذشته بسیار زبانزد است و انواع گونه های گیاهی بومی جزیره کیش در این منطقه دیده می شود. با توجه به قابلیت این منطقه پارک دلیران با وسعت 60 هکتار، به جهت زیباسازی جزیره احداث شد. بیشتر اهالی باغو به محله سفین کوچ کردند.

محله سفین قدیم کیش

حال و هوای معماری قدیم جزیره کیش را می شود در محله سفین دید. این محله یکی از آبادی های پرجمعیت در گذشته بوده است. بادگیرها قدیمی، خانه های کاهگلی، ناودان های چوبی و قنات ها تنها در این محله باقی مانده است و حتی مردم این آبادی هنوز از لباس های محلی استفاده می کنند. محله سفین قدیم دارای نخلستان هایی است که از دوران گذشته باقی مانده است و شغل بیشتر مردمان این آبادی باغداری و صید مروارید است.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info