ایرلاین های متعددی در مسیر کیش به صورت روزانه و هفتگی پرواز دارند. تعدادی از این ایرلاین ها در مسیر
پروازهای خارجی کیش نیز مشغول به فعالیت هستند. در اینجا یه معرفی این ایرلاین ها میپردازیم.
ایرباس 320
320 از جمله مدل هواپیمایی است که در ناوگان هوایی کیش رفت و آمد می کند. ظرفیت این ایرباس 150 نفر می باشد و اولین ایرباسی می باشد که از سیستم کنترل پرواز با سیم بهره می برد؛ از جمله مزیت های این سیستم کاهش دخالت های انسانی می باشد و با کامپیوتر کنترل می شود. فرستنده این ایرباس از سیگنال های الکترونی استفاده می کند که از حالت مکانیکی سریع تر است. مصرف سوخت در ایرباس 320 بسیار کم است و همچنین این مدل یکی از پر فروش ترین هواپیماهای تک راهور می باشد.
مدلهای هواپیمای ایرباس به شرح زیر است:A321-100: مدل ابتدایی این هواپیما
A321-200: مدل دارای طول پرواز بیشتر و ساختار بهینهسازی شده
مشخصات ایرباس A320
فاصله نوک دو بال: 35.8 متر
طول: 37.57 متر
ارتفاع: 11.76 متر
ظرفیت مسافر: حداکثر 150 نفر
بیشینه سرعت: 0.82 ماخ (870 کیلومتر بر ساعت)
محدوده پرواز: 6100 کیلومتر
مشخصات ایرباس A321
فاصله نوک دو بال: 35.8 متر
طول: 44.51 متر
ارتفاع: 11.76 متر
ظرفیت مسافر: حداکثر 236 نفر
بیشینه سرعت: 0.82 ماخ (870 کیلومتر بر ساعت)
محدوده پرواز: 5950 کیلومترجوان ترین هواپیمای ایرباس
جوان ترین هواپیما کشور ایران در سال 2017 وارد فرودگاه بین المللی کیش شد. فرودگاه کیش با توجه به افزایش گردشگران داخلی و خارجی برای تأمین زیرساخت های صنعت گردشگری جزیره این ایرباس را خریداری کرد.
هواپیمای ایرباس 321 اولین پرواز را از
کیش به مشهد انجام داد. این ایرباس برای مسافت های 3 ساعت به بالا مرقوم به صرفه است و برای مسافت های کوتاه استفاده نمی شود. ایرباس 321 در سال 2007 تولید شده و برای پروازهای بین المللی از کیش استفاده می شد. این هواپیما ظرفیت 170 نفر را دارد. آرایش صندلی ها در این مدل تواند به صورت 199 صندلی در حالت اکونومی باشد و یا 142 صندلی آن در وضعیت اکونومی و 28 صندلی در حالت بیزینس قرار گیرند. این هواپیما در کلاس خود علاوه بر مصرف سوخت بهینه، صدا و نویز کمتری نسبت به سایر هواپیماهای هم سطح خود دارد.
موتور به کار گرفته شده در 321 با گشتاور 4000 نیوتن متر از مدل CFM56 و V2500 هستند؛ هرچند موتور استفاده شده تغییر چندانی نسبت به مدل قبلی خود یعنی 320 ندارد ولی 20 درصد مصرف انرژی بهینه تر شده است. دو موتور توربوفن در زیر دو بال هواپیما قرار گرفته و حداکثر سرعت در این مدل 870 کیلومتر در ساعت است.
این هواپیمای کوتاه برد تفاوت اصلی اش با نسل قبلی، در طراحی کابین می باشد. کابین ایرباس 321 کشیده تر و باریک تر است و دارای تایر های بزرگتر برای تحمل وزن بیشتر می باشد.
کمپانی ایرباس، مدل 321 در دو نسخهٔ A321-100 و A321-200 به بازار عرضه کرد. مدل 100 آن دارای مخزن سوخت اضافی نیست و به همین خاطر نسبت به مدل 200 آن کوچکتر است و وزن کمتری دارد. به دلیل وجود مخزن اضافی در مدل دوم، دارای برد بیشتری است و اندازه آن بزرگتر است.
هواپیمای فوکر 100
هواپیما فوکر 100 در سال 2012 وارد فرودگاه بین المللی کیش شد. این فوکر از طریق دو واسطه در هلند و گرجستان خریداری شد و سپس با رجیستر از اوکراین به ایران انتقال داده شد. فوکر 100 از یک کمپانی هلندی در سال 1988 به بازار عرضه شد و بسیار مورد توجه کشورهای کانادا و استرالیا قرار گرفت و در حال حاضر ایران و استرالیا از بزرگترین اپراتورهای هواپیمایی فوکر می باشند.
تولید فوکر 100 در سال 1997، به دلیل اینکه نتوانست با هواپیماهای جدید بوئینگ 737 و ایرباس A318 و A319 رقابت کن، متوقف شد. در مجموع حدود 283 فروند از این هواپیما تولید شد و هواپیمایی ایران ایر 16 فروند و شرکت هواپیمایی آسمان 20 فروند از این مدل را خریداری کردند.
مدل EP-IDA در سال 1377 وارد ایران شد و اکنون در فرودگاه مهرآباد به دلیل عدم دسترسی به لوازم جانبی آن، زمینگیر شده است. اتفاق خوبی هم برای مدل EP- IDB پیش نیامد. این مدل از فوکر 100 در سال 1388 وارد خاک ایران شد ولی در 12 دی همین سال دچار سانحه شد. این مدل در یک روز برفی فرودگاه مهرآباد را به مقصد شیراز ترک کرد؛ ولی لحظاتی بعد از تیک آف با زمین برخورد کرد و آتش گرفت و به دلیل سردی هوا آتش سوزی گسترش پیدا نکرد و مسافران و خدمه پرواز جان سالم به در بردند.
مشخصات فوکر 100
فاصله نوک دو بال: 28.8 متر
طول: 35.53 متر
ارتفاع: 8.5 متر
ظرفیت مسافر: از 97 تا 122 نفر
بیشینه سرعت: 845 کیلومتر بر ساعت
محدوده پرواز: 3170 کیلومتر
مدل های هواپیمای فوکر
Fokker 100: مدل استاندارد مسافربری.
Fokker 100EJ: دارای مخزن سوخت جانبی.هواپیمای بوئینگ MD-82
این هواپیما در سال 1979 به بازار عرضه شد. مهمترین ویژگی این مدل موتورهای قدرتمند آن هستند. مدل ام - دی توسط شرکت هواپیمایی کیش ایر و زاگرس خریداری شد. ظرفیت باک این مدل 22100 لیتر است و ظرفیت 155 مسافر را دارد. این مدل از هواپیما مناسب فرودگاه های با ارتفاع زیاد است. هواپیمای سری 80 ام - دی قبل از ادغام کمپانی مک دانل داگلاس با شرکت بوئینگ تولید شد؛ ولی بعد از یکی شدن این دو کمپانی نام بوئینگ را در کنار ام – دی میبینید. موتور JT8D-217 در این مدل از سری ام – دی نصب شده است و دامنه پرواز مدل 82، 2050 کیلومتر است. بعضی از مدل های MD در کشور چین مونتاژ شدند و در خطوط هوایی همان جا فعالیت می کنند.
هواپیمای بوئینگ MD-83
مدل بوئینگ در خطوط هوایی کیش پرواز می کند و سال هاست از مدل های مختلف آن در ناوگان هوایی ایران استفاده می شود.
MD-83 در مقایسه با دو مدل قبلی طولانی تر و سنگین تر است و مجهز به موتور های با ظرفیت سوخت و قدرت بیشتر می باشد. این مدل دارای دو مخزن سوخت 2140 لیتری یکی در عقب و یکی در جلو هواپیما نصب شده است. با موتور MTOW توانسته ظرفیت خود را به 160000 پوند برساند و ظرفیت 155 مسافر را دارد. برای برقراری تعادل و فرود بهتر از چرخ های تقویت شده و ترمز های بهینه تر در این مدل استفاده شده است. تولید این مدل تا سال 1999 ادامه داشت و 265 فروند از مدل 83 تولید شد و 18 تا از این مدل توسط ایران خریداری شده است.
مشخصات کلی هواپیما بوئینگ MD
فاصله نوک دو بال: ۳۲٫۸۲ متر
طول: ۴۵٫۰۱ متر
ارتفاع: ۹٫۰۲ متر
ظرفیت مسافر: حداکثر ۱۷۲ نفر
بیشینه سرعت: ۰٫۸۷ ماخ (۹۲۵ کیلومتر بر ساعت)
محدوده پرواز: ۳۴۷۶ کیلومتر
مدل های این نسل از هواپیماهای بوئینگ md نیز به شرح زیر هستند:
MD-81: مدل استاندارد مسافربری با کاکپیت کاملاً آنالوگ
MD-82: دارای موتور بهینه سازی شده
MD-83: ظرفیت حمل سوخت بیشتر
MD-87: بدنه کوتاهتر برای مسیرهای کم مسافت
MD-88: مشابه MD-82 اما با کابین دیجیتال و پیشرفتهتر
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها