گردن درد در مسافرت و رانندگی، معرفی بهترین راه‌های پیشگیری

مطالعه این مقاله شما را با چند راه‌کار موثر برای کاهش و پیشگیری از گردن درد مسافرتی آشنا می‌کند.

  • تعداد بازدید: 325
  • ارسال در تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۲
  • بروزرسانی: ۱۱ دی ۱۴۰۲
  • میانگین مطالعه: 5 دقیقه

نشستن‌های طولانی مدت یکی از مهم‌ترین دلایل گردن درد در مسافرت و رانندگی است. زمانی که ستون فقرات را برای مدت زمان طولانی در یک وضعیت قرار می‌دهید، فشار زیادی بر مهره، عضلات و رباط‌های گردن وارد می‌کنید. همچنین ممکن است بدون آنکه متوجه باشید عضلات خود را منقبض نگه دارید. این انقباض را احتمالا در شانه‌ها نیز خواهید داشت. به همین دلیل پس از چند ساعت رانندگی با درد گردن و گرفتگی شانه‌ها مواجه می‌شوید. علاوه‌بر این بروز گردن درد در سفر و رانندگی می‌تواند به دلیل بیماری‌‌های زمینه‌ای مفصلی و عضلانی باشد که از شایع‌ترین آن‌ها می‌توان به روماتیسم مفصلی اشاره کرد.

چطور از گردن درد در مسافرت و رانندگی پیشگیری کنیم؟

پزشکان متخصص ارتوپدی برای جلوگیری از گردن درد رانندگی توجه به چند نکته زیر را مهم می‌دانند:

صندلی را تنظیم کنید

تنظیم صندلی ماشین یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توانید برای پیشگیری از درد گردن در مسافرت و رانندگی انجام دهید. برای این منظور قبل از هر چیز باید زاویه صندلی را تنظیم کنید، تکیه‌گاه صندلی را طوری تغییر دهید که کمی از حالت صاف عقب‌تر باشد. در این حالت شیب صندلی در زاویه ۱۰۰ درجه قرار می‌گیرد. توجه به این موضوع باعث می‌شود تا برای گرفتن فرمان به جلو خم نشوید و یا بیش از حد از آن دور نباشید. اگر در این حالت احساس می‌کنید برای گرفتن فرمان شانه‌هایتان از تکیه‌گاه صندلی بلند می‌شود، یعنی بیش از حد صندلی را عقب داده‌اید. همچنین بالشتک پشت صندلی باید هم‌سطح سر باشد، نه بالاتر از آن و نه پایین‌تر از آن.

نشیمنگاه صندلی را تا جایی بالا بیاورید که زانوها هم سطح آن قرار بگیرند. برای این کار می‌توانید از بالش و کوسن هم استفاده کنید. این کار از بروز زانو درد در رانندگی پیشگیری می‌کند.

پس از تنظیم زاویه و ارتفاع صندلی، دست‌هایتان روی فرمان قرار دهید. دست‌ها باید به طور کشیده روی فرمان ماشین باشند. اگر صندلی به‌درستی تنظیم شده باشد، برای گرفتن فرمان خمیدگی ملایمی در ناحیه آرنج وجود خواهد داشت. برای پیشگیری از گردن درد در مسافرت و رانندگی، دست‌ها را در موقعیت ساعت ۳ و ۹ قرار دهید.

از بالش گردن رانندگی استفاده کنید

یکی دیگر از راه کارهای ساده اما موثر برای پیشگیری از گردن درد در مسافرت و رانندگی استفاده از بالش‌های نگهدارنده سر و گردن است. این بالش‌های طبی به کاهش فشار در ناحیه گردن کمک می‌کنند و در عین حال باعث حفظ قابلیت حرکت گردن می‌شوند. استفاده از آن‌ها محدود به رانندگان نمی‌شود و سایر سرنشینان نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین اگر قصد مسافرت با هواپیما و وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس را دارید، بهتر است یکی از انواع بالش طبی را همراه خود داشته باشید. هنگام خرید بالش گردن رانندگی به نکات زیر دقت کنید:

  • طراحی ارگونومیک: بالش‌های محافظ گردن باید با توجه به اصول ارگونومی طراحی شوند تا از گردن و ستون فقرات حمایت کنند.
  • جنس مواد: این بالش‌ها از جنس مواد نرم و مقاوم مانند فوم تهیه می‌شوند که تا با وضعیت طبیعی گردن سازگار باشند و در عین‌حال از تنش‌های احتمالی به گردن پیشگیری کنند.
  • قابلیت تنظیم ارتفاع: برخی از بالش‌های طبی قابلیت تنظیم ارتفاع دارند. این ویژگی باعث می‌شود تا افراد براساس فیزیک بدن خود آن را تنظیم کنند.
  • نصب و آسان: بالش‌های نگهدارنده سر و گردن به راحتی روی صندلی خودرو نصب می‌شوند و معمولا دارای زیپ یا بندهای قابل تنظیم برای اتصال به صندلی هستند.

قابل استفاده در صندلی‌های مختلف: بالش‌های محافظ گردن برای انواع مختلفی از صندلی‌ها طراحی شده‌اند که با توجه به نیاز خود می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. از جمله آن‌ها می‌توان به صندلی‌های خودرو، صندلی‌های هواپیما و پشت گردنی صندلی اداری اشاره کرد.

تمرینات گردن را انجام دهید

برای پیشگیری از گردن درد در مسافرت و رانندگی در بازه‌های زمانی مختلف، وضعیت بدن‌تان را تغییر دهید. اگر با خودروی شخصی مسافرت می‌‌کنید، زمانی را برای توقف و استراحت اختصاص دهید. این کار باعث می‌شود تا ستون فقرات در ناحیه کمر و گردن از حالت خشکی و سفتی خارج شوند. همچنین از بروز زانو درد هنگام رانندگی نیز پیشگیری می‌کنند. بهتر است با توجه به وضعیت خود از تمرینات گردن نیز استفاده کنید. مثلا می‌توانید سر خود را به آرامی به سمت چپ و راست بچرخانید و یا گردن را به سمت بالا و پایین حرکت دهید تا جاییکه چانه به گودی گردن برسد.

به این موضوع مهم توجه داشته باشید که همه تمرینات گردن نمی‌توانند برای شما مناسب باشند. همچنین اگر حرکت را به درستی انجام ندهید، زمینه را برای بروز آسیب‌های بیشتر گردن فراهم می‌کنید.

از ماساژ گردن استفاده کنید

اگر درد گردن در مسافرت و رانندگی به دلیل گرفتگی و کشیدگی عضلات گردن و شانه است، ماساژ می‌تواند به کاهش و درمان این درد کمک کند. البته باید مطمئن باشید که مشکل خاصی در ستون مهره‌ها و گردن ندارید و صرفا رانندگی و نشستن طولانی مدت باعث بروز این درد شده است.

از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید

برای رفع کشیدگی و گرفتگی عضلات در ناحیه گردن می‌توانید از کمپرس گرم استفاده کنید. گرما باعث افزایش جریان خون می‌شود و همین موضوع اسپاسم عضلانی در این ناحیه را رفع کند.

کمپرس سرد نیز می‌تواند منجر به کاهش درد در ناحیه آسیب‌دیده شود. سرما جریان خون را کاهش می‌دهد و به همین دلیل خاصیت آرامش‌بخشی دارد.

نکته مهم در استفاده از کمپرس سرد و گرم برای رفع گردن درد در مسافرت و رانندگی این است که آن‌ها را مستقیم و به طور ممتد روی پوست قرار ندهید.

اگر احساس می‌کنید با این راه‌کارها نمی‌توانید درد گردن را مهار کنید، در اولین فرصت به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید. برخی مشکلات گردن می‌توانند فشار بیش از حدی روی اعصاب مهم در ناحیه گردنی ایجاد کنند. این فشار ممکن است به تدریج به مشکلات مغز و اعصاب منجر شود. در این شرایط به متخصص مغز و اعصاب نیز نیاز خواهید داشت.

بهترین دارو برای درد گردن در مسافرت و رانندگی چیست؟

فاکتورهایی مانند علت اصلی درد، شدت آن و وضعیت سلامتی عمومی شما در تعیین دارو برای درمان گردن درد مهم هستند. به‌طور کلی داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) از رایج‌ترین داروها برای تسکین انواع درد معرفی می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به ایبوپروفن (Ibuprofen) و ناپروکسن (Naproxen) اشاره کرد.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
  • Michaelquogs شنبه ۱۶ دی
    http://www.k12onln3-ch00l.com/
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info