راهنمای گردش در تخت جمشید شیراز

تخت جمشید یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین جاهای دیدنی شیراز است که شهرتی جهانی دارد. این مکان تاریخی توسط داریوش اول هخامنشی ساخته شده و می توان تجمل و اشرفی گرایی را در آن به وضوح ببینید. این مکان تاریخی در استان شیراز و در نزدیکی شهرستان مرودشت واقع شده و دسترسی به آن بسیار ساده است.

  • تعداد بازدید: 1258
  • ارسال در تاریخ: ۲۶ تیر ۱۴۰۱
  • بروزرسانی: ۲۶ تیر ۱۴۰۱
  • میانگین مطالعه: 5 دقیقه

تخت جمشید یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین جاهای دیدنی شیراز است که شهرتی جهانی دارد. این مکان تاریخی توسط داریوش اول هخامنشی ساخته شده و می توان تجمل و اشرفی گرایی را در آن به وضوح ببینید. این مکان تاریخی در استان شیراز و در نزدیکی شهرستان مرودشت واقع شده و دسترسی به آن بسیار ساده است.

چرا باید از تخت جمشید بازدید کنیم؟

اگر ایرانی و اهل سفر باشی، شیراز و بازدید از این مکان تاریخی را حتما باید جز یکی از برنامه های خود قرار دهید. تخت جمشید بزرگ ترین کاخ باستانی ایران بوده و به عنوان مهم ترین نماد تاریخی ایران در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. 

مقبره کوروش پادشاه بزرگ هخامنشی در این مکان قرار دارد تا شما را به یاد بزرگی و وسعت ایران بیاندازد. مسیر سفر به این مکان تاریخی در جاده اصلی اصفهان که جاده ای دو طرفه است واقع شده و دسترسی به آن بسیار ساده است. در مسیر سفر به این مکان تاریخی، یک جاذبه گردشگری تاریخی دیگر به نام نقش رجب و نقش رستم مربوط به دوران پیش از اسلام وجود دارد که بازدید از آن ها نیز خالی از لطف نخواهد بود.

فهرست جاذبه های دیدنی تخت جمشید

تخت جمشید یا شهر قدیمی پارسیان باتوجه به وسعت و عظمتی که دارد، دارای سازه ها و جاذبه های دیدنی مختلفی است که می توانید از آن ها بازدید کنید.

پلکان ورودی

در قسمت ورودی تخت جمشید یک پلکان دو طرفه وجود دارد که در زمان خشایار شاه ساخته شده است. این پلکان دو طرفه در هر دو سمت 111 پله وجود دارد که دارای تقارنی بسیار دقیق و زیبا است. این تقارن برای معماری آن دوران یک شاهکار معماری باستان به شمار می رود. هر سمت پلکان دارای دو قسمت است. در ابتدا شما باید 63 پله بالا رفته و سپس 48 پله دیگر را در جهت مخالف حرکت کنید. هر پله 6 متر طول و 38 متر عرض دارد.

کاخ آپادانا

کاخ آپادانا یا کاخ خشایار شاه و داریوش، شکوهمندترین و قدیمی ترین سازه در پرسپولیس به شمار می رود. ساخت این کاخ توسط داریوش بزرگ آغاز شد و در زمان حکومت خشایارشاه به اتمام رسید. از این کاخ عمدتا پادشاهان هخامنشی برای پذیرایی های بزرگ از مهمانان خاص خود استفاده می کرده اند. این کاخ سلطنتی 72 ستون داشته که 13 تای آن هنوز محکم و پابرجا مانده اند. این کاخ اولین سازه ایرانی محسوب می شود که از سنگ بر روی بنا استفاده شده است.

این کاخ 3660 متر مربع مساحت داشته و هر ضلع آن 60.5 متر است. دیوارهای کاخ با آجرهای رنگی و درهای ورودی با فلز گران قیمت پوشیده شده اند. این کاخ باشکوه یک تالار مرکزی 4 ضلعی، سه ایوان در جهت های شرق، غرب و شمال، یک اتاق نگهبانی در جنوب و چهار برج در چهار گوشه بیرونی دارد.

کاخ ملل

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز کاخ ملل در پرسپولیس است که دارای دو گاو بزرگ در دروازه غربی و دو گاو بزرگ بالدار با سر انسان در دروازه شرقی است. این مجسمه ها نماد شکوه و عظمت امپراطوری هخامنشی به شمار می رود. بعد از عبور از ورودی های کاخ به دروازه باشکوه خشایارشاه یا همه ملل می رسید. 

این دروازه ظاهری بسیار خاص و باشکوه داشته و شهرتی جهانی دارد. در گذشته در وسط تالار این کاخ 4 ستون وجود داشته که اکنون 3 تای آن پابرجا مانده است. مساحت تالار چیزی حدود 612.5 متر مربع بوده و ستون های آن 16.5 متر ارتفاع دارند.

کاخ هدیش

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی موجود در پاسارگاد کاخ هدیش است. این کاخ، کاخ اختصاصی خشایار شاه بوده و در بلندترین قسمت این مجموعه واقع شده است. کاخ هدیش به وسیله دو پلکان به کاخ ملکه وصل می شود. نوشته های تاریخی نشان می دهد این کاخ اولین مکانی بوده که در حمله یونانی ها به آتش کشیده شده است. به دلیل ویرانی بیش از اندازه، اطلاعات خاصی از این کاخ در دسترس نیست.

کاخ خصوصی داریوش یا کاخ تچر

این کاخ در جنوب غربی آپادانا واقع شده و یکی از اولین بناهای پاسارگاد به شمار می رود. کاخ تچر یک تالار مرکزی با 12 ستون در سه ردیف دارد که به آن کاخ آینه نیز می گویند. پلکان ها و نقاشی های غربی روی این کاخ در زمان اردشیر سوم ساخته و کشیده شده اند.

کاخ شورا

کاخ دیگر در مجموعه پاسارگاد یا همان تخت جمشید، کاخ شورا است. این کاخ که به آن تالار مرکزی نیز گفته می شود محلی برای صحبت بزرگان با پادشاه بوده است.

کاخ صد ستون

همان طور که از نام این کاخ پیدا است، دارای 100 ستون بوده و مساحت آن حدود 46 هزار متر مربع است.

کاخ سه در

کاخ سه در کاخ دیگری در مجموعه پاسارگاد است که در ورودی ایوان شمالی آن تصویر اردشیر اول با ریش بلند و عصای سلطنتی دیده می شود که در حال خروج از تالار است. اردشیر اول در دستان خود نیلوفر آبی دارد. بر روی دروازه شرقی این کاخ یک تابلو از اردشیر اول و ولیعهد بر روی اورنگ زیب وجود دارد.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info