فرودگاه بین المللی قشم

جزیره قشم بزرگ ترین جزیره خلیج فارس، یکی از مقاصد گردشگری مهم است و به دلیل جاذبه های تاریخی و طبیعی، این جزیره همیشه پذیرای گردشگران می باشد.
در تمامی فصول سال مسافران به قصد تفریح یا کار به این جزیره سفر می کنند و به دلیل طول مسافت زیاد اغلب از هواپیما برای سفر به این جزیره استفاده می کنند.

  • تعداد بازدید: 3318
  • ارسال در تاریخ: ۱۴ دی ۱۳۹۹
  • بروزرسانی: ۲۴ دی ۱۳۹۹
  • میانگین مطالعه: 6 دقیقه

فرودگاه قشم در 50 کیلومتری غربی جزیره در روستای دیرستان واقع شده است و به همین دلیل به فرودگاه دیرستان نیز معروف است.

مطالعات اولیه برای ساخت این فرودگاه در سال 1304 آغاز شد. عملیات اجرایی این فرودگاه و ساخت بنای این مجموعه در سال 1335 کلید خورد تا اینکه در سال 1349 اولین پرواز از این فرودگاه انجام شد.

بعد از احداث این فرودگاه در سال 1349، پرواز با هواپیما DC6 در مسیر تهران قشم و بالعکس یک‌ بار در هفته انجام می شد. با توسعه و تجهیز این مجموعه، در سال 1376 پرواز ها از قشم به شهرهایی به جز تهران در برنامه این فرودگاه قرار گرفت.

فرودگاه قشم اکنون به صورت روزانه پروازهای داخلی و خارجی به مقاصد مختلف را در برنامه خود دارد و حداقل 70 پرواز ورودی و خروجی در طی یک هفته در این فرودگاه انجام می شود.

به دلیل موقعیت مکانی قشم، سفر زمینی به این جزیره آسان نمی باشد؛ به همین خاطر انتخاب اکثر گردشگران برای رفتن به جزیره قشم، سفر هوایی می باشد.

فرودگاه قشم
image

معرفی فرودگاه سمنان

    فرودگاه سمنان در سال 1355 بهره‌برداری شد ولی اولین پرواز به‌طور رسمی در سال 1397 انجام شد. ساخت و تکمیل فرودگاه سمنان سال‌ها نصفه کاره رها شده بود تا اینکه فعالیت خود را با اولین پرواز به سمت شهر مشهد آغاز کرد.

    توسعه و تجهیز فرودگاه قشم

    برای توسعه فرودگاه بین المللی قشم طرح های عمرانی بسیاری در دهه 60 صورت گرفت. این مجموعه با ترمینالی به مساحت 600 متر مربع، احداث شد. باند اصلی این فرودگاه با طول 2600 متر و باند فرعی با طول 2000 متر و هردو به عرض 45 متر در سال های اولیه تأسیس این فرودگاه، ساخته شده بودند.

    در سال 1360 عملیات طویل سازی و بازسازی روکش باند اصلی آغاز شد. در این عملیات وسعت باند اصلی افزایش و کیفیت روکش آن بهبود یافت. این طرح عمرانی با ساخت باند اصلی به طول 3845 متر و عرض 60 متر ، در سال 1366 پایان یافت و در سال 1369 به بهره برداری رسید.

    توسعه ترمینال های فرودگاه دیرستان با هدف افزایش مساحت در حدود 1200 متر مربع در سال 1362 آغاز شد ولی در پایان این طرح در سال 1366، 1800 متر مربع فضا به ترمینال این مجموعه اختصاص داده شد.

    این فرودگاه دارای ترمینال ویژه برای پروازهای حجاج می باشد که در سال 1369 با توسعه پایانه حجاج، مجموع مساحت ترمینال های فرودگاه قشم، به 3000 متر مربع گسترش یافت.

    امکانات فرودگاه قشم

    فرودگاه قشم دارای فضایی برای سوخت گیری هواپیما ها با ظرفیت 5.3 لیتر در روز را دارا می باشد. همچنین دو ترمینال برای پروازهای خارجی و داخلی در این فرودگاه برای مسافران احداث شده است و ترمینال ویژه حجاج در طبقه دوم واقع شده است.

    امکانات رفاهی دیگر مانند فروشگاه های تهیه صنایع دستی و سوغات این منطقه در سالن اصلی این فرودگاه قرار دارند و همچنین مسافران می توانند از رستوران ها و کافی شاپ های موجود در این مجموعه استفاده کنند.

    مسافران می توانند از خدمات شعبات ارزی بانک ها در این فرودگاه برای تهیه ارز و پول نقد نیز استفاده کنند. در فضای خارجی این مجموعه، برای آسان تر شدن رفت و آمد مسافران تاکسی های ویژه این فرودگاه در طی شبانه روز در این محل مستقر هستند. پارکینگ این مجموعه نیز به صورت 24 ساعته در اختیار گردشگران می باشد.

    امکانات رفاهی دیگری مانند پست فرودگاه، نماز خانه، محل تحویل بار و... برای آسایش حال مسافران در این مجموعه، فراهم شده است.

    فرودگاه قشم
    image

    معرفی فرودگاه بین المللی کرمان

      استان کرمان بیشترین تعداد فرودگاه های کشور را به خود اختصاص داده است. 5 فرودگاه با نام های فرودگاه بین المللی کرمان، فرودگاه سیرجان، فرودگاه جیرفت، فرودگاه رفسنجان و فرودگاه بم در این استان فعالیت می کنند.

      مشخصات فرودگاه بین المللی قشم

      نام فرودگاه: بین المللی قشم
      نوع فرودگاه: همگانی (مسافری)
      کد یاتا: GSM
      کد ایکائو: OIKQ
      ارتفاع از سطح دریا: ۱۲ متر
      فاصله هوایی قشم تا تهران: ۱۰۷۲ کیلومتر معادل ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه پرواز
      فاصله فرودگاه تا مرکز شهر: در حدود 50 کیلومتر

      مسیرهای پروازی فرودگاه بین المللی قشم


      فرودگاه قشم پروازهای داخلی و خارجی را به صورت روزانه در برنامه خود دارد؛ که این پروازها توسط ایرلانی های مختلفی ارائه می شوند. هر شرکت هواپیمایی پروازهایی با کلاس های مختلف و در زمان های متفاوتی به شهرهای داخلی و خارجی برای مسافران فراهم می کند. در ادامه به شرکت های هواپیمایی فعال و مسیرهای پروازی فرودگاه قشم می پردازیم.

       شرکت هواپیمایی ایران ایر : فرودگاه بین المللی مهرآباد و فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد

       شرکت هواپیمایی ایران ایرتور : فرودگاه بین المللی مهرآباد

       شرکت هواپیمایی آسمان : فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز

       شرکت هواپیمایی کاسپین : فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان

       شرکت هواپیمایی ماهان ایر : فرودگاه بین المللی مهرآباد و فرودگاه بین المللی دوبی

       شرکت هواپیمایی معراج : فرودگاه بین المللی کیش، فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان و فرودگاه بین المللی دوبی

       شرکت هواپیمایی قشم : فرودگاه بین المللی کیش، فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز و فرودگاه بین المللی مهرآباد

       شرکت هواپیمایی تابان : فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان

      آدرس و شماره تلفن فرودگاه بین المللی قشم

      • آدرس: جزیره قشم - فرودگاه بین المللی قشم
      • اطلاعات پرواز: 5040 3533 076
      • دفتر مدیرکل: 2-5010 3533 076
      • روابط عمومی: 2-5010 3533 076
      • نمابر: 5020 3533 076
      • ایمیل: info@qeshmairport.ir
      استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
      شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info